OSCAR 2011. Irina Nistor, Cristian Tudor Popescu, Beatrice Rancea şi Andrei Gorzo, susţinători ai câte unui film nominalizat, comentează rezultatele
Printr-o situaţie asemănătoare cu cea a filmului „True Grit”, a trecut, cu 15 ani în urmă, şi pelicula „The Color Purple”, în regia lui Steven Spielberg – lungmetrajul a fost nominalizat la 11 secţiuni, însă nu a luat niciun Oscar, remarcă editorialistul gândul Cristian Tudor Popescu. Acesta consideră explicabil faptul că lungmetrajul fraţilor Coen nu a făcut performanţă la Oscar.
„Pe mine m-au mirat cele 10 nominalizări, nu mă miră faptul că filmul nu a luat niciun premiu. Problema lui este nehotărârea fraţilor Coen. Ei nu s-au decis, după părerea mea, ce film vor să facă. Aşa cum începe, pare a fi un western în toată regula, cu toate caracteristicile genului. Să zicem că fabrica Ford îşi propune acum să realizeze o maşină de la 1900 şi ceva, cu toate caracteristicile ei, şi face din asta o probă de virtuozitate. Întâi am crezut că asta vor să facă fraţii Coen. După care ei introduc un soi de distanţare ironică, postmodernă, faţă de acţiunea de western clasic”, explică jurnalistul.
Apoi, continuă el, distanţa ironică creşte extrem de mult, se înmulţesc vârfurile spectaculoase de adrenalină, iar elementele de thriller care vin în cascadă fac ca filmul să pară un fel de „Cactus Jack”. „Aşa ceva nu mai are nicio legătură cu westernul clasic, e o parodie a westernului clasic. Şi din această nehotărâre a fraţilor Coen, rezultă o corcitură. E ca şi cum fabrica Ford a făcut maşina aceea de epocă şi, când a ajuns în faţă, i-a pus nişte faruri moderne, cu halogen, şi un computer de bord pe care îl putem vedea prin parbriz. Din acest balans nefericit al fraţilor Coen a rezultat insuccesul pe linie al filmului”, crede Cristian Tudor Popescu.
Citeşte mai multe despre comentariile rezultatelor la premiile Oscar 2011 pe www.gandul.info.