DEZVĂLUIRI despre corupţia din industria modei

Corupţia din industria modei este descrisă pe larg într-un articol apărut pe site-ul tabloidului britanic Daily Mail, în care autoarea lui, controversata jurnalistă Liz Jones, vorbeşte despre cadourile promoţionale, vacanţele şi cardurile de reduceri oferite celebrităţilor de marile case de modă.

Urmărește
414 afișări
Imaginea articolului DEZVĂLUIRI despre corupţia din industria modei

DEZVĂLUIRI despre corupţia din industria modei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Astfel, Liz Jones îşi începe articolul vorbind despre o campanie "atent orchestrată" a brandului Burberry, care a oferit mai multor celebrităţi un model de cămaşă cu inimioare din cea mai recentă colecţie a sa. "E curios să vezi că atât de mulţi oameni celebri - femei şi bărbaţi - au ales, în masă, să poarte o cămaşă cu inimioare creată de Burberry Prorsum, un model care a fost prezentat pentru prima dată pe podiumul de defilare, în februarie, la Săptămâna modei de la Londra", scrie Liz Jones în Daily Mail.

Potrivit declaraţiilor acestei celebre jurnaliste britanice, specializată în articole despre modă, Victoria Beckham, Harry Styles, Donna Air, Lily Collins şi Rosie Huntington-Whiteley au purtat în ultimele luni acest model de cămaşă. Modelul cu inimioare a fost imprimat şi pe pantaloni - purtaţi de cântăreaţa Rita Ora şi de prezentatoarea TV Caroline Flack - în luna august.

Liz Jones spune că îi este foarte greu să creadă că toate aceste vedete au cedat, în masă, în faţa "farmecului" acestui model vestimentar, care costă 495 de lire sterline şi care, deşi a fost lansat oficial în luna august, nu mai poate fi găsit în magazine, întrucât stocurile au fost epuizate. "Nu disperaţi, totuşi, pentru că puteţi să cumpăraţi acele inimioare sub forma unor imprimeuri pe mănuşi şi pe poşete", afirmă, cu ironie, autoarea acestui articol.

Jurnalista britanică ironizează "mania bruscă" care le-a cuprins pe vedetele menţionate şi consideră că, de fapt, este vorba de "o campanie de marketing atent orechestrată" de brandul Burberry, care mizează pe factorul "cool" al noii sale linii vestimentare.

Reprezentanţii grupului Burberry au refuzat să comenteze atunci când Liz Jones i-a contactat pentru a-i întreba dacă au oferit acele cămăşi unor vedete ca Victoria Beckham şi Harry Style, unul dintre membrii grupului One Direction. Însă, potrivit unor surse de la Syco - un joint venture între Simon Cowell şi Sony Music Entertainment -, cămăşile Burberry primite de Harry Style au fost într-adevăr cadouri promoţionale.

Acelaşi model i-a fost trimis Victoriei Beckham tot fără bani, sub forma unui cadou.

"Orice persoană care a lucrat în industria modei ştie că acest balet elaborat al cadourilor oferite vedetelor, editorilor fashion şi stiliştilor reprezintă un fapt obişnuit. Burberry a făcut astfel de cadouri foarte generoase în ultimii ani", scrie Liz Jones.

"Atunci când brandul (Burberry, n.r.) şi-a prezentat colecţia într-un cort uriaş la Milano, stăteam la câteva locuri de rândul din faţa podiumului, în momentul în care activiştii de la PETA au urcat pe scenă. Când modelele au fost trase de păr şi date jos de pe podium, reprezentanţii presei de modă şi vedetele din primele rânduri, având fiecare la picioare câte o sacoşă promoţională primită de la Burberry, au aplaudat. A fost dezgustător să văd cât de uşor a fost cumpărată toată lumea", povesteşte autoarea articolului.

Liz Jones spune că Harry Styles şi Victoria Beckham sunt renumiţi pentru faptul că adoră să primească astfel de cadouri promoţionale.

Atunci când Victoria Beckham şi-a pierdut bagajele pe aeroportul Heathrow din Londra, stilistul ei a telefonat imediat directorilor casei Dolce & Gabbana şi i-a întrebat dacă pot să o "ajute". Aceştia au răspuns afirmativ şi i-au trimis imediat vedetei britanice o garderobă completă, la casa acesteia din Londra, fără niciun ban.

Totodată, potrivit spuselor lui Liz Jones, firma care asigură managementul grupului One Direction a pierdut pur şi simplu numărul cadourilor promoţionale primite - haine şi bijuterii - de la case celebre, pe care acestea le expediază în fiecare zi la sediul firmei, în speranţa că articolele lor vor fi purtate într-o bună zi de unul dintre membrii grupului.

"Atunci când eram editor la revista Marie Claire, în urmă cu 10 ani, eram inundată cu cadouri - poşete, haine, şedinţe de SPA şi chiar o vacanţă pe un iaht în largul insulei Capri. Am primit o geantă Louis Vuitton în valoare de 1.700 de lire sterline, cu literele "L" şi "J" imprimate pe mâner, din aur. La început, am crezut că ei au făcut o greşeală de ortografie, scriind greşit numele firmei lor, dar mi-am dat seama ulterior că de fapt erau iniţialele mele", dezvăluie Liz Jones.

Jurnalista britanică consideră că această practică a cadourilor promoţionale continuă în mod surprinzător şi în zilele noastre, în ciuda recesiunii economice şi a faptului că multe branduri de modă suferă scăderi considerabile ale vânzărilor. "Cu toate acestea, numărul cadourilor a crescut exponenţial", spune Liz Jones.

"Cea mai nouă practică în această industrie este «plata pentru tweet-uri»: o vedetă sau chiar un blogger fashion primeşte cadouri promoţionale şi trebuie, în schimb, să posteze pe Twitter o fotografie cu sine în care apare purtând acea creaţie vestimentară", spune Liz Jones.

"Aşa cum mi-a spus o sursă, o creaţie vestimentară purtată de Kim Kardashian poate aduce multe milioane cu ajutorul unui singur tweet (mesaj pe Twitter, n.r.)", a adăugat ea.

Printre vedetele care acceptă astfel de cadouri se află şi Pippa Middleton, sora ducesei de Cambridge.

Liz Jones spune că singura vedetă - informaţie confirmată de toţi managerii din branşă cu care a stat de vorbă - care refuză cadourile promoţionale şi care, atunci când acestea ajung totuşi în reşedinţa ei, le donează întotdeauna unor organizaţii de caritate este actriţa americană Cameron Diaz.

Liz Jones mărturiseşte că, în ultimele săptămâni, pe măsură ce se apropia tot mai mult Săptămâna Modei de la Londra, eveniment aflat în desfăşurare, a primit numeroase cadouri promoţionale de la Marks& Spencer, Banana Republic, YSL, John Lewis.

"Oferirea de cadouri pentru ca editorii fashion să vină la prezentările de modă reprezintă o practică aşteptată de casele de modă. Marile branduri organizează «zilele presei» pentru a-şi prezenta creaţiile în faţa jurnaliştilor. La plecare, te aşteaptă o sacoşă cu cadouri. Jurnaliştii de la revistele glossy au devenit atât de răsfăţaţi încât aruncă adeseori acele sacoşe în coşurile de gunoi când ies de la prezentări, pentru a demonstra cât de elitişti sunt ei", spune Liz Jones.

Directorii brandurilor neagă că ar utiliza o astfel de politică a cadourilor promoţionale. Astfel, Mulberry a negat întotdeauna că ar oferi produse promoţionale unor persoane cu condiţia ca acestea să le poarte sau să se prezinte la show-urile lor de prezentare.

Purtătoarea de cuvânt a brandului spune că Alexa Chung nu este plătită pentru a fi o admiratoare a produselor Mulberry. "Îmi vine greu să cred asta, ţinând cont de faptul că Alexa Chung a cerut un onorariu de 400.000 de lire sterline pentru a participa la o campanie a acestui brand în reţeaua Debenhams", comentează, cu ironie, Liz Jones.

Jurnalista britanică vorbeşte în articolul ei şi despre casa Versace, amintindu-şi un moment mai puţin fericit pentru ea: "Atunci când am îndrăznit, în urmă cu câţiva ani, să sugerez faptul că Prince a fost adus cu un avion special pentru a sta în primul rând la o prezentare a casei Versace şi cazat într-un apartament de lux la hotelul Ritz, compania care asigură PR-ul casei s-a năpustit asupra mea ca un zid de cărămizi şi mi-a interzis accesul la toate show-urile viitoare al casei".

Însă soţia rockerului Noel Gallagher, designerul Meg Mathews, pare să confirme această practică a casei Versace, într-un interviu recent, în care a vorbit despre colaborarea ei excelentă cu renumita casă italiană în anul 1997: "Mi-au trimis un avion privat şi, atunci când am ajuns la Milano, nici măcar nu a trebuit să trec prin vamă. Am stat la hotelul Four Seasons, iar acolo mă aştepta un asistent de modă cu o mulţime de haine. De obicei, îţi oferă diverse articole vestimentare pe care trebuie să le porţi - dacă te uiţi la fotografiile cu persoanele care stau în primul rând la prezentările de modă, constaţi că toţi acei oameni poartă haine croite de designerul la show-ul căruia sunt prezente".

"Însă este oare această politică a cadourilor promoţionale un lucru rău? Chiar contează faptul că anumiţi creatori se simt generoşi şi îşi oferă creaţiile unor femei celebre? (casa Armani ar fi oferit, potrivit presei internaţionale, o jumătate de milion de lire sterline actriţei Jessica Chastain pentru ca artista să poarte o rochie Armani la gala de decernare a premiilor Oscar)", spune Liz Jones.

Jurnalista britanică este de părere că oferirea unor astfel de cadouri promoţionale către editorii fashion se apropie foarte mult de ideea de "mită". În opinia ei, această practică anulează principiul potrivit căruia foarte puţini oameni ar trebui să fie critici de modă şi creatori de opinie în domeniul modei. Articolele lor ar trebui să îndrepte clienţii către calitate şi către valoarea banului. "Nimic din ceea ce scriu nu a fost influenţat vreodată de ceea ce primesc sau de ceea ce nu primesc. Le spun oamenilor că nu vreau cadouri, dar, dacă nu pot să-i opresc, atunci le ofer asociaţiilor de caritate", spune Liz Jones.

Cadourile sunt practicate şi în industria produselor cosmetice. O călătorie gratuită la Paris, pentru a asista la lansarea unui parfum sau a unei linii de produse cosmetice, se traduce adeseori prin obligaţia de a scrie un articol elogios pe mai multe coloane.

"V-aţi întrebat vreodată de ce o prezentare - care a fost de fapt îngrozitoare - a creatoarei Stella McCartney, pentru colecţia de toamnă-iarnă, în februarie, la Săptămâna Modei de la Londra, a generat recenzii unanim lauditative? (Nu şi din partea mea, ţin să precizez). Ea a trimis un pachet cu creme şi parfumuri din noua ei colecţie L.I.L.Y. fiecărei persoane din public, în dimineaţa de după show, cu un bileţel pe care a scris: «Mulţumesc»", a dezvăluit Liz Jones.

"Este o conspiraţie, un pact şi niciun editor fashion nu trece o listă a cadourilor primite la sfârşitul articolelor laudative pe care le scrie. Dacă ar face asta, vraja ar fi ruptă", a adăugat ea.

Totodată, jurnalista britanică dezvăluie că, la fel ca alţi editori fashion, şi ea a primit carduri de reduceri. Liz Jones beneficiază de reduceri de 20% la Marks & Spencer, de 25% la Net A Porter şi de 40% la Topshop.

"E exasperant să constaţi faptul că pachetele promoţionale reprezintă o tehnică mult mai seducătoare decât plata unei vedete pentru a apărea într-o nouă campanie publicitară, pentru care contractul este clar şi toată lumea ştie că vedetele sunt plătite. Dacă o femeie tânără îşi vede vedeta preferată (şi e greu să eviţi asta, ţinând cont de numărul incredibil de fotografii postate de vedete pe Twitter şi Instagram) purtând haine, în afara obligaţiilor contractuale, presupus simple, doar pentru că le plac lor, atunci acele tinere îşi vor dori să aibă şi ele acea creaţie vestimentară. Devine o garanţie, un «must have» şi «un articol-investiţie» şi toate celelalte cuvinte stupide pe care noi, editorii fashion, le utilizăm pentru a vă atrage pe voi şi pe banii voştri".

Liz Jones îşi încheie articolul în felul următor: "Moda este o industrie bazată pe minciuni, ştim că aşa este - o lume modificată digital care pare mereu tânără, în care nimic nu este prea scump, în care cu toţii merităm lucruri de care nu avem cu adevărat nevoie".

Liz Jones a lucrat ca editor la revista Marie Claire şi ca jurnalist fashion la The Sunday Times şi Evening Standard. În prezent, jurnalista britanică scrie editoriale pentru Daily Mail şi The Mail on Sunday. Articolele ei stârnesc adeseori controverse.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici