Eticheta modernă - Ghidul complimentelor

Indiferent de motivul aflat în spatele lor - o siluetă sveltă, un discurs stimulant sau reuşita în afaceri -, complimentele ne înalţă, ne onorează şi ne validează alegerile anterioare, atât timp cât nu sunt percepute ca o încercare de a obţine un anumit favor.

Urmărește
102 afișări
Imaginea articolului Eticheta modernă - Ghidul complimentelor

Eticheta modernă - Ghidul complimentelor (Imagine: Bogdan Stamatin/Mediafax Foto)

Potrivit autoarei americane Mary Mitchell, expert în lifestyle şi norme de conduită în societate, un compliment este un cadou în ambele sensuri, de care beneficiază atât persoana care îl face, cât şi persoana care îl primeşte. În societate, complimentele sunt întotdeauna bine primite, dacă sunt sincere şi făcute într-un context potrivit, însă, la locul de muncă, persoana care le face trebuie să respecte anumite reguli.

Dacă cineva arată bine, spuneţi-i acest lucru. Dacă cineva este eficient, confirmaţi-i acest fapt. Complimentele pot "sparge gheaţa" în conversaţia cu un necunoscut, elimină stresul, înalţă spiritele şi întăresc legăturile dintre oameni.

Un cuvânt potrivit spus la momentul potrivit poate să motiveze, să reconforteze, să răsplătească, să valideze şi să inspire.

Complimentul nu este acelaşi lucru cu flateria. Flatarea este exagerată şi lipsită de sinceritate. Complimentele superfluue sunt plictisitoare şi îi determină pe ceilalţi să creadă că persoana care le-a făcut urmăreşte un scop ascuns.

În ce constă un bun compliment? Iată câteva recomandări de bază:

Fiţi sincer - Complimentând pe cineva doar pentru că sunteţi de părere că ar fi o idee bună este de fapt o idee proastă. Falsitatea poate fi detectată cu uşurinţă şi distruge credibilitatea. Dacă o persoană a ţinut un discurs prost, nu vă grăbiţi să îi lăudaţi ideile expuse. În schimb, vorbiţi despre efortul pe care l-a depus, mulţumiţi-i pentru timpul acordat şi remarcaţi-i celelalte realizări ale vorbitorului.

Fiţi precis - "A fost o masă minunată" este întotdeauna un compliment mai bine primit decât clasicul "Eşti un bucătar extraordinar", iar "acest studiu de piaţă a mers drept la ţintă" va fi mult mai apreciat decât deja celebrul "Bravo, ai făcut o treabă bună".

Nu comparaţi! - Nu trebuie să comparaţi niciodată realizările unei persoane cu ale alteia. Complimentele trebuie să fie în concordanţă cu relaţia dintre persoana care le face şi cea care le primeşte. Ce trebuie să faceţi atunci când şeful vine la birou afişând o tunsoare nouă? Dacă acesta este un coleg vechi şi aveţi cu el o relaţie de prietenie apropiată, atunci puteţi să îl complimentaţi. În cele mai multe dintre cazuri, însă, este indicat să vă limitaţi la complimente care vizează modul de lucru al colegilor decât aspectul lor fizic.

Acest principiu este valabil şi în cazul colegilor aflaţi pe o poziţie ierarhică superioară sau inferioară în organigrama companiei, deoarece aceste relaţii conţin o dinamică puternică, iar observaţiile de ordin personal pot fi interpretate adeseori într-un mod eronat.

Dacă vă întâlniţi cu o cunoştinţă care arată complet diferit faţă de momentul în care aţi întâlnit-o ultima oară - poate a slăbit, şi-a schimbat stilul vestimentar sau a apelat la chirurgia estetică -, chiar dacă doriţi să spuneţi ceva pozitiv, vă aflaţi într-o situaţie dificilă, deoarece riscaţi să îi daţi de înţeles că, în trecut, acea persoană arăta foarte prost.

Ce trebuie să îi spuneţi în acest caz? Limitaţi-vă la expresia "Arăţi absolut minunat!", din care semnul exclamării să fie perceptibil în vocea dumneavoastră.

Dacă persoana în cauză vă oferă apoi câteva detalii, puteţi să discutaţi câteva minute pe seama lor. Însă dacă acea persoană abia vă spune un "Mulţumesc", abandonaţi subiectul şi vorbiţi despre alte lucruri.

Când vi se face un compliment, trebuie să răspundeţi întotdeauna astfel: "Mulţumesc".

Printre alternativele care nu sunt acceptate se numără: "Ai înnebunit? Arăt îngrozitor!", "Nu e cine ştie ce", "Cred că glumeşti" şi "Te rog, am făcut totul din repezeală" etc.

Nu trebuie niciodată să contestaţi, să discreditaţi sau să micşoraţi importanţa unui compliment. Dacă faceţi acest lucru, insultaţi persoana care v-a complimentat, deoarece îi puneţi sub semnul îndoielii judecata, standardele, gustul, sau, şi mai rău, sinceritatea.

Cel mai indicat este să zâmbiţi şi să savuraţi momentul, aşteptând următoarea ocazie pentru a-i complimenta la rândul dumneavoastră pe ceilalţi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici