FOCUS: Moda vintage - din cufărul bunicilor, direct pe internet

Din cufărul bunicilor şi din revistele de modă, unde staruri ca Vanessa Paradis făceau afirmaţii şocante despre plăcerea de a căuta haine la mâna a doua, moda vintage şi second hand s-a mutat pe bloguri şi pe mediile sociale, unde s-a transformat dintr-o tendinţă inedită într-o afacere.

Urmărește
1097 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Moda vintage - din cufărul bunicilor, direct pe internet

Moda vintage - din cufărul bunicilor, direct pe internet (Imagine: vintageboutique.ro)

Dacă în ţări precum Franţa buticurile cu haine vintage au o tradiţie aparte şi sunt cunoscute doar printre adevaraţii pasionaţi de modă, care sunt mereu în căutare de ceea ce se numeşte "piese se colecţie", în România e mai greu să găseşti astfel de magazine. Desigur, există magazinele second hand, dar ele nu au prestanţa unor adevărate buticuri de haine vintage, unde poti găsi piese de la celebre case de modă, precum Dior sau Yves Saint Laurent.

Cele mai multe magazine autohtone de piese vestimentare sau accesorii vintage ori second hand de calitate se găsesc în lumea virtuală, unde multe tinere pasionate de modă îşi prezintă mini colecţiile salvate din dulapurile bunicilor.

Blogurile yourvintagewardrobe.blogspot.com, evintage.ro, mytruevintage.blogspot.com, vintageboutique.ro, notvintageyet.blogspot.com, theclothesnextdoor.blogspot sunt doar câteva dintre cele unde cei interesaţi pot găsi farmecul manuşilor croşetate din anii '30, pălării tipice pentru anii '40, poşetele elegante ale anilor '50 sau caracterul boemic al rochiilor înflorate specifice anilor '70. Pe lângă acestea, online-ul mai găzduieşte şi multe alte însemne ale "farmecului discret al burgheziei", precum perii de haine cu suport placat cu argint, broşe cu camee, brelocuri din cristale colorate sau pandantive cu agate.

În ultimii doi ani, numărul blogurilor vintage a crescut semnificativ, ceea ce demonstrează atât pasiunea unui public numeros pentru astfel de obiecte cât şi capacitatea noilor media de promova orice tip de produs. Introducând în motorul de căutare Google sintagma "vintage blog", apar 69.100 de pagini din România. Majoritatea posesoarelor de bloguri de haine vintage au şi conturi pe platformele Facebook sau Twitter, actualizându-şi mereu informaţiile despre noi produse sau chiar despre promoţii.

"Facebook şi Twitter sunt două modalităţi grozave de a comunica şi cu alţi oameni din aceeaşi comunitate, cu potenţiali clienţi sau cu cei care sunt deja clienţi şi îţi lasă informaţii despre ce produse ar mai dori. Blogul ramâne totuşi baza. Acolo e intreaga prezentare de produse, cu preţ, dimensiuni, materiale şi alte detalii, inclusiv sfaturi de purtare", a declarat, pentru MEDIAFAX, Gabriela Ciobanu posesoarea blogului Suveica Veselă.

În ceea ce priveşte motivaţia deschiderii unor astfel de buticuri virtuale, Diana Soare, persoana din spatele blogului Strada Labirint, este de părere că cei mulţi o fac din pasiune, nu cu gândul la eventuale profituri.

"Majoritatea blogurilor care vând haine şi accesorii retro sau vintage au apărut din pasiunea pentru astfel de obiecte. Care fie sunt considerate strict «de colecţie» - mai ales în cazul unor piese cu adevarat valoroase -, fie urmează să aducă un parfum de originalitate în garderoba celor care s-au săturat de ţinutele banale produse în serie. Mai exista şi bloguri, prea numeroase, unde poţi găsi topuri cu paiete achiziţionate în prealabil din magazine tip «Totul la 10 lei» sau jeanşi Zara second hand, dar ele nu au nici o legatură cu fenomenul despre care discutam aici, chiar dacă au strecurat strategic cuvântul «vintage» prin denumire", a declarat, pentru MEDIAFAX, Soare.

Buticurile vintage de pe internet funcţionează ca orice magazin de pe o stradă reală, folosind aceleşi sisteme de contabilitate, dar metode diferite de promovare. Fiind magazine de nişă, care se adresează în special publicului tânăr, ele folosesc internetul pentru că acesta este mediul perfect pentru a se promova. Aceasta este un avantaj, în condiţiile în care comunicare pe reţelele de socializare este din ce în ce mai populară printre tinerii din România, iar proprietarele de bloguri de haine vintage par să ştie mai bine chiar şi decât agenţiile de publicitate cum să interacţioneze cu clienţii lor.

"În general, orice blog nou apărut este semnalat altor proprietari de blog prin e-mailuri în care se ofera promovare reciprocă. Platformele de blogging - Blogspot, Wordpress - includ liste de linkuri. În dreptul fiecarui blog inclus în aceste liste apar fotografia, detaliile şi titlul ultimei postări. Astfel, vizitatorii trec cu usurinţă dintr-un blog într-altul dacă văd ceva ce le atrage atenţia. De asemenea, există şi comunitatea creată de cei de la Vintage Lovers Pub (VLP), unde criteriile de promovare sunt stricte: blogurile promovate în listele lor trebuie nepărat să conţină piese vintage sau cel puţin retro - adică anii '70-'90. Cei de la VLP oferă însă şi selecţii de piese pe care le recomandă, anunţă reducerile practicate de un anumit blog etc. Recent, au apărut şi site-uri care adună laolaltă postari de pe blogurile partenere, cu link catre acestea, cum sunt outfitmania.ro sau vintage-collection.com", a comentat Soare.

Pe de altă parte, Gabriela Ciobanu a vorbit despre lecţiile de marketing învaţate pe parcurs. "Sunt foarte multe bloguri, cu lucruri foarte frumoase, aşa ca e la fel ca în orice domeniu - trebuie să ieşi în evidenţă. O idee ar fi să zici povestea obiectului pe care îl vinzi. Oamenilor le plac poveştile. Apoi trebuie să fii atent cu clienţii, să comunici cu ei, să afli de ce sunt interesaţi sau chiar să le dai idei despre cum ar putea fi purtată o piesă sau în ce ocazii. Există însă şi o problemă. Unii oameni intră pe aceste bloguri pentru că se aşteaptă să găsească haine mai ieftine, ceea ce e greşit. Hainele vintage pot fi la fel de scumpe ca cele ale unor branduri cunoscute deoarce multe dintre ele sunt unicate. Nicio clientă nu riscă să dea peste o altă domnişoară sau doamnă care să aibă aceeaşi ţinută ca ea. Sunt lucruri pe care trebuie să le spui şi trebuie să ştii cum să le spui ca să nu laşi impresia cuivă că îi jigneşti gusturile sau opţiunile personale", a explicat Ciobanu.

Creşterea numărul de bloguri vintage a dus şi la creşterea numărului de târguri speciale dedicate acestor produse. Astfel, la clubul La Scena, aproape în fiecare week-end au loc târguri de produse vintage, unde clienţii pot găsi orice, de la haine şi accesorii până la obiecte de decoraţiuni interioare sau cufere de voiaj. Deşi iniţial participarea se făcea în schimbul unei taxe, după ce numărul de participanţi a crescut considerabil, patronii localului au renunţat la a mai percepe taxa, considerând că publicitatea care se face în mediul online acestor evenimente este o recompensă suficientă.

Deşi presupun o investiţie mare de timp, dar şi resurse financiare considerabile, blogurile vintage nu sunt încă ceea ce se poate numi o afacere profitabilă. "Există şi proprietare de magazine virtuale care trăiesc în România din pasiunea lor, dar este loc de mult mai bine. Depinde de modul în care se va educa «gustul» celor care încă nu înţeleg nici de ce hainele vintage costa atât de mult, nici de ce ar prefera cineva sa poarte «haine vechi»", a mai spus Soare.

Moda vintage, punctuaţia care a contribuit la tonalitatea frazei altor timpuri, nu pare a fi uitată, iar noile tehnologii media îi ajută pe toţi cei interesanţi să caute, chiar din faţa calculatorului personal, în cufărul bunicilor, unde se află mici comori, preţioase nu doar prin semnificaţii personale.

(Material de Gabriela Dita, gabriela.dita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici