FOCUS ZD: Cronica bărbaţilor urbani – Machosexualul, un produs al crizei

Urmaş cuminte şi previzibil al latinescului masculus, macho e un cuvânt spaniol lansat pe orbita internaţională de… engleza americană, care l-a împrumutat de la vecinii din sud (prima atestare e din 1928) pentru a denumi un bărbat zdravăn, vânjos (a tough guy).

Urmărește
4545 afișări
Imaginea articolului FOCUS ZD: Cronica bărbaţilor urbani – Machosexualul, un produs al crizei

FOCUS ZD: Cronica bărbaţilor urbani – Machosexualul, un produs al crizei

Trei decenii mai târziu (prima atestare în 1959) apărea şi adjectivul, cu sens peiorativ („caracterizat printr-o virilitate ostentativă, agresivă, dominatoare şi dispreţuitoare”). Pasul următor a fost redenumirea substantivului în funcţie de adjectiv: „bărbat cu asemenea caracteristici”. Cum să nu facă din el, mai întâi feministele şi, mai apoi, homosexualii, un cal de bătaie…?

Pe la noi, dacă e să ne luăm după ziare, un macho nu e chiar de lepădat: „Pentru relaţiile trecătoare, femeile sunt atrase de bărbaţii macho – tipul de erou romantic, dominant şi îndrăzneţ”. Dar… pentru relaţiile mai durabile, de prietenie, pretenţiile cresc: „Ce sens are să ai un prieten macho, care să nu poată întreţine o discuţie măcar decentă, dacă nu filosofică?” (Clubul liceenilor 1 / 98 p. 47). Inhibaţi de pretenţiile adolescentine, nu îndrăznim să mergem mai departe, să vedem cum ar trebui să fie un macho ca să-l iei pe viaţă…

Iată însă că a venit criza peste noi şi ne-a băgat (din nou cu ajutorul creativilor şi al experţilor în tendinţe) minţile-n cap, coborându-ne cu picioarele pe pământ (lucru mai greu de priceput: dacă ne-au venit minţile înapoi ar trebui să avem capul mai greu, or noi revenim pe picioare, de parcă minţile acolo s-ar fi dus…).

În primăvara anului 2009, lanţul britanic de magazine John Lewis identificase o posibilă soluţie a crizei: renunţarea la modelul risipitorului metrosexual şi repunerea în drepturi a masculului luptător, puternic şi protector. Jeremy Baker, expert în probleme de tendinţe de consum la London Metropolitan University a fost însărcinat să definească noul model de bărbat, machosexualul...

Textul integral al acestui articol este disponibil la adresa:

http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/barbati-urbani-iv-machosexualul-un-produs-al-crizei-de-alexandru-ciolan-9379714

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici