Mungiu consideră "nepotrivită" parafrazarea titlului filmului "4,3,2" în campania PNL

Regizorul Cristian Mungiu este nemulţumit de parafrazarea titlului "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" în campania "Captivi în trafic", lansată pe 17 aprilie de Tineretul Naţional Liberal Bucureşti, considerând "nepotrivită" folosirea filmului câştigător la Cannes, anul trecut, în scopuri electorale.

Urmărește
31 afișări
Imaginea articolului Mungiu consideră "nepotrivită" parafrazarea titlului filmului "4,3,2" în campania PNL

Mungiu consideră "nepotrivită" parafrazarea titlului filmului "4,3,2" în campania PNL (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit site-ului PNL, Tineretul Naţional Liberal Bucureşti a lansat, pe 17 aprilie, campania "Captivi în trafic" împreuna cu site-ul www.captivintrafic.ro.

Pe prima pagină a unuia dintre materialele promoţionale din cadrul campaniei, o hartă rutieră cu indexul străzilor pentru identificarea rutelor ocolitoare din Bucureşti, apare textul: "În 2008, un bucureştean ca tine, din: 4 luni de mers la serviciu, 3 săptămâni le-a petrecut în trafic, din care numai 2 zile maşina lui s-a deplasat. Cu scenariul ăsta prost, primarul Adriean nu va câştiga în veci la Cannes oricâte concedii şi-ar face acolo". Pe ultima pagină a materialului promoţional apare un articol cu titlul "Ludovic Orban, viitor primar, are soluţii pentru eliberarea traficului". De asemenea, formulele care fac trimitere la filmul lui Mungiu sunt scrise cu caractere îngroşate pe pliantul de campanie.

În legătură cu textul care apare în cadrul campaniei "Captivi în trafic",  Mobra Films - casa de producţie a regizorului Cristian Mungiu, precizează: "Domnului Cristian Mungiu nu i s-a cerut acordul şi nu a fost informat de parafrazarea titlului filmului «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile» în campania electorală a unuia dintre candidaţii la Primăria Bucureştiului".

"Domnul Cristian Mungiu nu este sub nici o formă implicat în campania electorală pentru primărie, nu îl susţine pe respectivul candidat şi consideră nepotrivită parafrazarea numelui filmului câştigător la Cannes în scopuri electorale", informează casa de producţie. Potrivit reprezentanţilor Mobra Films, titulatura "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" nu a fost înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM).

Pe de altă parte, Florin Alexe, directorul de campanie pe Bucureşti al PNL, a declarat pentru MEDIAFAX că în campania "Captivi în trafic" nu este vorba de parafrazarea titlului filmului "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", ci de "o glumă".

"Nu este vorba despre o parafrazare, ci de o glumă. În campanie nu apare denumirea filmului «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», ci apar cuvintele care nu sunt plasate unul lângă altul. Nu sunt date de domnul Mungiu, poate să le folosească orice român. (...) Şi materialul cu domnul Orban este un articol făcut la glumă, este un pamflet", a spus Florin Alexe. El a precizat că datele "4 luni", "3 săptămâni" şi "2 zile" sunt un "fapt real".

Florin Alexe a mai precizat că textele din campania "Captivi în trafic", iniţiată de TNL, au fost făcute de membri ai PNL. "Nu am lucrat cu o agenţie specializată. Totul este făcut de tineri de la noi din partid", a mai spus Alexe.

Pe de altă parte, Dan Petre, membru în boardul International Advertising Association (IAA), spune că folosirea titlului filmului "4,3,2" în campania "Captivi în trafic" fără a cere aprobarea regizorului Cristian Mungiu este greşită atât din punct de vedere etic şi deontologic, cât şi din punct de vedere tehnic.

"Este limpede că nu poţi să iei conceptul celui mai de succes produs mediatic şi de comunicare pe care l-a avut România fără să ceri aprobarea deţinătorului. Pe de altă parte, din punct de vedere tehnic, este o greşeală pentru că apare o tensiune şi campania devine una controversată", a declarat pentru MEDIAFAX Dan Petre.

El consideră că parafrazarea titlului filmului este "evidentă". "Este evident despre ce vorbesc, există un singur concept «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», un singur film din România care a câştigat la Cannes şi e ultracunoscut", a mai spus Dan Petre. "Sunt mulţi care se folosesc de produse foarte cunoscute. Probabil sunt în pană de inspiraţie. Dar nu ai voie să faci aşa ceva într-o campanie electorală. Este o greşeală de amator", a subliniat Dan Petre.

Din perspectivă legală, folosirea titlului filmului lui Cristian Mungiu în campania PNL este mai greu de demonstrat, spune Rodica Pârvu, directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA).

"Folosirea titlului nu are legătură cu conţinutul, fapt pentru care este greu de spus dacă a fost încălcată legea drepturilor de autor. Însă depinde în ce sens poate afecta parafrazarea titlulului în campanie imaginea filmului şi reputaţia regizorului, pentru că legea drepturilor de autor recunoaşte drepturile morale. Nu se pot folosi anumite lucruri în afara contextului, dar aici este greu de demonstrat dacă este afectată onoarea şi reputaţia, însă în instanţă se poate încerca acest lucru", a declarat pentru MEDIAFAX Rodica Pârvu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici