• Satelitul de Recunoaştere Lunară (LRO) al NASA a descoperit o peşteră sub suprafaţa Lunii, care ar putea servi ca adăpost pentru astronauţi.
  • Peştera, situată în Marea Liniştii, oferă protecţie împotriva radiaţiilor cosmice şi a fluctuaţiilor extreme de temperatură.
  • Accesarea peşterii prezintă provocări, necesitând o infrastructură semnificativă pentru a asigura intrarea şi ieşirea în siguranţă.
Urmărește
Imaginea articolului NASA descoperă o peşteră subterană pe Lună care ar putea deveni adăpost pentru astronauţi

Sursa foto: NASA

Satelitul de Recunoaştere Lunară (LRO) al NASA a detectat o peşteră sub suprafaţa Lunii, care ar putea servi drept adăpost pentru viitorii astronauţi, scrie Smithsonian Magazine. Această peşteră, conectată la o groapă din Marea Liniştii, a fost identificată pentru prima dată în 2009. Aceasta oferă protecţie împotriva radiaţiilor cosmice şi a fluctuaţiilor extreme de temperatură, care sunt principalele pericole pe suprafaţa lunară.

Katherine Joy, o cercetătoare în domeniul planetar de la Universitatea din Manchester, Anglia, a subliniat beneficiile unor astfel de peşteri pentru bazele lunare, menţionând protecţia oferită de tavanele groase ale peşterilor. Cu toate acestea, detaliile structurii subterane de sub aceste gropi rămân în mare parte necunoscute.

Conceptul de peşteri lunare, considerate a fi tuburi de lavă formate prin activitate vulcanică antică, a fost discutat de zeci de ani. LRO, lansat în 2009, a confirmat peste 200 de gropi lunare, dar abia recent au fost găsite dovezi ale peşterilor conectate. Această groapă din Marea Liniştii, cea mai adâncă cunoscută pe Lună, are o gaură cilindrică de peste 91 de metri în diametru şi pereţi care se înclină până la o adâncime de aproximativ 135 de metri.

Imaginile radar din 2010 au relevat peştera, estimată a avea cel puţin 40 de metri lăţime şi zeci de metri lungime. Leonardo Carrer, coautor al studiului de la Universitatea din Trento, Italia, şi-a exprimat entuziasmul faţă de aceste descoperiri, subliniind importanţa lor pentru înţelegerea Lunii de către omenire.

Studierea acestor peşteri ar putea îmbunătăţi cunoştinţele despre vulcanismul lunar şi ar putea ajuta la identificarea celor mai bune locaţii pentru bazele lunare. Cu toate acestea, accesarea peşterii prezintă provocări. Robert Wagner de la Universitatea de Stat din Arizona a remarcat că pentru a ajunge în groapă este necesară coborârea la 125 de metri înainte de a ajunge la fund, iar marginea abruptă, acoperită de resturi, prezintă riscuri suplimentare. Ar fi necesară o infrastructură semnificativă, posibil jet pack-uri sau lifturi, pentru a asigura accesul sigur, aşa cum a subliniat şi astronautul Helen Sharman.

Astfel, această descoperire marchează un pas crucial către stabilirea unei prezenţe umane sigure şi durabile pe Lună.