Sepultura a adus "Portocala mecanică", acum în varianta thrash, la Bucureşti

Dacă Stanley Kubrick a prezentat, în cinematografie, varianta punk a cărţii lui Anthony Burgess, Sepultura a adus la Bucureşti varianta thrash a poveştii despre delincvenţă şi remuşcare, combinând, într-un show plin de energie, piese de pe "A-Lex", cel mai nou album, şi riff-uri legendare.

Urmărește
17 afișări
Imaginea articolului Sepultura a adus "Portocala mecanică", acum în varianta thrash, la Bucureşti

Sepultura a adus "Portocala mecanică", acum în varianta thrash, la Bucureşti (Imagine: Mediafax Foto)

De altfel, trupa braziliană a şi deschis show-ul de la Sala Polivalentă cu piesa instrumentală "A-Lex IV", timp în care cele câteva sute de fani se grăbeau să ajungă cât mai aproape de scenă. În câteva minute, acordurile delicate s-au transformat în cunoscutele rimuri dure, semnătura trupei braziliene, în timp ce vocalul Derrick Green a intrat pe scenă.

Cu logo-ul noului album în spate, primul material discografic lansat după plecare a bateristului Igor Cavalera, muzicienii nu s-au sfiit să cânte piese de pe vechile albume, trecând şi prin legendara perioadă Max Cavalera.

După jumătate de oră de energie pură, Derrick Green s-a adresat pentru prima dată fanilor: "Ne pare bine să fim din nou aici". Acesta a dedicat piesa "Troops of Doom" tuturor celor care au fost alături de formaţie de-a lungul timpului. Din anii '80, fanii au ajuns în prezent, cu "Forceful Behaviour" de pe "A-Lex".

"Acum este momentul din show când fanii decid ce piese vor", a spus Green, pentru a introduce o selecţie de pe vechile albume "Schizophrenia" şi "Beneath the Remains". Publicul a vibrat pe "Mass Hipnosis" pentru ca, după două ore de show, la bis, să audă ritmurile braziliene distorsionate ale piesei "Roots Bloody Roots". Green, care a părăsit din când în când microfonul pentru a bate la tobe în timpul concertului, a promis că trupa se va întoarce în România.

Concertul de la Bucureşti a făcut parte din turneul de promovare a celui mai recent album al trupei, "A-Lex", al doilea material discografic conceptual, după "Dante XXI" (2006). Dacă "Dante XXI" era construit în jurul volumului "Divina Comedie", "A-Lex" urmăreşte personajul principal al volumului lui Anthony Burgess, Alex, un tânăr delincvent, care, după ce este arestat în urma unei crime comise, este supus unui experiment de sensibilizare a ucigaşilor, astfel încât ajunge să deteste violenţa. Cel mai nou album Sepultura conţine titluri precum "Moloko Mesto", "Metamorphosis" şi "Ludwig Van".

Show-ul brazilienilor a avut loc în cadrul primei ediţii a My Metal Festival, care a mai inclus trupe precum The Sorrow.

Sepultura îşi are rădăcinile într-unul dintre cele mai neconvenţionale şi atipice locuri pentru thrash metal - Bello Horizonte, un oraş sărac în care, ca de altfel peste tot în Brazilia, nu există pătură socială de mijloc, ci doar extremele, adică foarte bogaţi şi foarte săraci. Fraţii Cavalera, crescuţi într-un mediu dominat de trafic de arme şi droguri, fără instrumente muzicale şi fără cunoştinţe solide de teorie muzicală, dar mari fani ai noului val (pe atunci Slayer şi Venom) se hotărăsc să se apuce de cântat. Aleg un nume pretenţios, Sepultura (care în latină înseamnă "mormânt") şi, cu instrumente luate de la amici, se apucă de cântat. Cei doi Cavalera îl cooptează pe Paulo Jr. pe postul de basist, pentru singurul motiv că deţinea un bas, o raritate la acea vreme.

Anul 1985 aduce primele demo-uri, care vor fi editate de o casă de discuri braziliană (Seculo XX - Cogumelo Record Store) pe un split-album cu colegii de generaţie Overdose. Albumul "Bestial Devastation" este o revelaţie - în Brazilia se cântă trash. Piesele "Antichrist" şi "Troops Of Doom" sunt primele semne a ceea ce urma să însemne Sepultura. Pe "Bestial Devastation" şi "Morbid Visions" (1986) se regăseşte, ca al doilea chitarist, Jairo Guedez (Jairo T.), care va fi înlocuit apoi de Andreas Kisser. Anul 1987 înseamnă pentru Sepultura începutul succesului european, cu albumul "Schizophrenia", care se vinde în Europa în peste 30.000 de copii ilegale, pentru care trupa n-a primit niciun ban.

Albumul "Beneath the Remains" (1989) este primul care va beneficia de o promovare corectă şi de un turneu internaţional. "Beneath The Remains" rămâne o referinţă pentru dezvoltarea ulterioară a muzicii de gen.

"Arise" este albumul care, în 1991, le aduce succesul celor de la Sepultura. Unitar ca melodicitate şi versuri, albumul este promovat printr-o serie de concerte în Grecia, Italia, Spania, Olanda, Japonia şi Australia.

În 1993, "Chaos A.D" este primul album al trupei care beneficiază de lansări simultane în toată lumea. "Chaos A.D." este şi primul album de metal în care apar explicit elementele tribale. Sepultura este prima trupă de metal latino-american invitată să cânte ca headliner în festivalul de la Donnington, Anglia.

Anul 1996 este anul de cotitură pentru Sepultura, atât muzical, prin lansarea albumului "Roots", cât şi emoţional, prin renunţarea la iniţiatorul grupului, Max Cavalera. "Roots" este, cu siguranţă, cel mai atipic album al brazilienilor, aceştia dedicând un album întreg rădăcinilor culturale care i-au consacrat. Prima piesa - "Roots, Bloody Roots" – este un imn al tribalismului modern. "Roots" este o capodoperă pentru toţi fanii metalului şi dovedeşte că, totuşi, plecarea lui Max Cavalera de la Sepultura va fi benefică din punctul de vedere al schimbării stilului.

Sepultura, în culmea gloriei, dar fără solist vocal, începe să compună. Dintre sute de variante, este ales Derrick Green. Acest cântăreţ de culoare, originar din Detroit, avea deja la activ şapte ani în undergroundul local, însă fără niciun succes notabil. Stilul său de a cânta le place membrilor trupei, care îl cooptează imediat.

Albumul "Against" apare în toamna lui 1998, aproape simultan cu debutul solistic al lui Max. Noua Sepultura are parte de o promovare intensivă şi de un turneu internaţional alături de Slayer. "Against" calcă în mod clar pe urmele "Roots", însă influenţele etnice se mută de această dată înspre Japonia.

Anul 2001 vine cu un proiect nou din partea Sepultura, albumul "Nation", o mixtură destul de ciudată între aceleaşi influenţe japoneze şi un fel de "globalism", care sună mai mult a idealuri comuniste primare. Interesantă este piesa "Valtio", compusă şi cântată alături de cvartetul finlandez Apocalyptica.

(Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici