Studiul, desfăşurat într-un important lanţ de supermarketuri din Germania, demonstrează că un simplu mesaj empatic poate creşte semnificativ vânzările fructelor rămase singure pe raft.
Cercetătorii au plasat trei tipuri diferite de mesaje lângă bananele individuale: unul neutru, care le prezenta simplu ca fiind „singure”, unul „fericit” şi unul „trist”, însoţit de imaginea unei banane şi mesajul „suntem singure, triste şi vrem să fim şi noi cumpărate”.
Rezultatele au fost surprinzătoare: vânzările bananelor simple au crescut cu 58% în cazul mesajului „trist”, comparativ cu doar 5,4% în cazul mesajului „vesel”.
„Este o modalitate simplă, ieftină şi eficientă de a reduce risipa alimentară”, explică dr. Lisa Eckmann de la Bath Retail Lab. Ea subliniază că bananele individuale reprezintă una dintre cele mai mari surse de risipă alimentară în supermarketuri şi au un impact semnificativ asupra mediului.
Charles Spence, psiholog experimental la Universitatea din Oxford, oferă o explicaţie pentru acest fenomen: „Un număr tot mai mare de persoane trăiesc şi mănâncă singure. Când văd o banană singură şi li se spune că şi ea este singură, se creează o conexiune emoţională care îi determină să o cumpere”.
Studiul, intitulat „Expresiile triste antropomorfe reduc risipa de alimente imperfecte «unice»”, a analizat comportamentul a 3.810 clienţi pe parcursul a 192 de ore şi a fost publicat în revista Psychology & Marketing.