Titanicul pare "de nescufundat" în universul cinematografiei, al televiziunii şi cărţilor

Publicitatea din epocă spunea că este "de nescufundat" - la 100 de ani după naufragiu, celebrul transatlantic Titanic revine în actualitate, odată cu lansarea unei versiuni 3D a filmului regizat de James Cameron în 1997, a unui serial TV de ficţiune britanic, vândut în 86 de ţări, şi a multor cărţi.

Urmărește
402 afișări
Imaginea articolului Titanicul pare "de nescufundat" în universul cinematografiei, al televiziunii şi cărţilor

Titanicul pare "de nescufundat" în universul cinematografiei, al televiziunii şi cărţilor (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Puţine catastrofe au captat atenţia oamenilor pentru atât de mult timp în epoca noastră - a existat Pompei - iar apoi Titanic", afirmă Julian Fellowes, autorul miniseriei TV "Titanic", de patru episoade, difuzată de postul de televiziune privat britanic ITV.

"Acest pachebot are toate caracteristicile unei societăţi prea sigure pe sine, care se îndreaptă spre dezastru", a adăugat Fellowes, făcând o aluzie la declanşarea, doi ani mai târziu, a Primului Război Mondial.

Julian Fellowes prezintă toate caracteristicile unui "titanico-maniac": un alt serial al său de succes, "Downton Abbey", vândut în peste 150 de ţări, debutează cu scene despre naufragiul Titanicului.

Cineastul britanic nu este singurul pasionat de tragedia Titanicului, dacă se are în vedere numărul impresionant de cărţi publicate cu ocazia centenarului naufragiului, marcat în Marea Britanie, de unde a plecat pachebotul în călătoria sa inaugurală, pe 10 aprilie, din portul Southampton.

"Se vând foarte bine, mai ales în acest an. Fascinaţia pentru Titanic nu se dezminte", a spus un vânzător din renumita librărie Hatchard's din Londra.

Pentru amatori, un mic "ghid al pasagerului" alcătuit de John Blake, fost ofiţer de marină (publicat de editura Conway), descrie celebrul pachebot de lux în cele mai mici detalii, de la puntea superioară acoperită - o premieră în epocă - până la băile turceşti şi trecând prin "cafeneaua franceză" şi sala de gimnastică.

Acel ghid arată că domnii şi doamnele aveau acces la piscină la ore diferite şi că preţul unui bilet la clasa I era de 65.000 de lire sterline (76.500 de euro la cursul actual).

Totul era bine gândit şi realizat, chiar şi terenul de squash. Aşa cum ştie toată lumea, doar bărcile de salvare lăsau de dorit.

Iniţial, Titanicul, ca şi nava sa geamănă Olympic, au fost concepute pentru a fi echipate cu 64 de bărci de salvare.

Însă patronul companiei White Star, Bruce Ismay, a luat decizia - care s-a dovedit a fi funestă - de a-l înzestra doar cu 16 bărci de salvare şi patru bărci escamotabile, cu scopul de a câştiga spaţiu pentru a instala luxoasele scări de debarcare.

Procedând astfel, compania producătoare a încălcat regulamentele în vigoare, se afirmă în cartea scrisă de Frances Wilson, consacrată vieţii lui Bruce Ismay ("How to survive the Titanic", lansată de editura Bloomsbury). Atotputernicul patron al companiei maritime White Star, îmbarcându-se pe furiş în cea de-a 16-a barcă de salvare, a devenit apoi ţapul ispăşitor în presa din epocă. "A purtat apoi pentru totdeauna semnul lui Cain pe frunte", se afirmă în ziarul german Frankfurter Zeitung.

Cele 20 de bărci de pe Titanic ar fi putut să salveze 1.100 pasageri - adică aproape jumătate dintre persoanele de pe pachebot - dar, umplute doar la jumătate din capacitate, deoarece oamenii se temeau să nu se răstoarne, au salvat în cele din urmă doar 705 persoane, dintre care 325 erau bărbaţi.

Acolo unde James Cameron prezintă în filmul său "Titanic" prăpastia dintre clasele sociale din epocă şi sacrificiul pasagerilor de la clasa a III-a, istoricul Richard Davenport-Hines descrie o realitate încă şi mai nuanţată în volumul său intitulat "Titanic Lives", lansat de editura Harper Press.

Însă au murit şi câţiva miliardari în acea tragedie. Astfel, Benjamin Guggenheim a refuzat să urce într-o barcă de salvare, cedând locul său unor femei, şi s-a îmbrăcat în ultimele ore de viaţă în haine de gală, alegând să moară ca un gentleman.

Din rândul supravieţuitorilor, câţiva fotografi amatori au oferit imagini inedite care au fost incluse în cartea "Titanic in Photographs", lansată de editura The History Press.

Frank Bowne, un tânăr care urma să devină preot iezuit, a realizat cele mai multe dintre fotografii, care surprind sala de mese, punţile de pe pachebot, dar şi imaginea unui băiat care se juca cu un titirez.

Fotografiile sale au fost salvate pentru că tânărul a avut multă şansă: a coborât de pe Titanic în oraşul irlandez Queenstown, cu trei zile înainte de producerea naufragiului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici