V-aţi gândit vreodată când a circulat primul tramvai electric în România? Ei bine, în Bucureşti primul tramvai electric a circulat acum 126 de ani, mai exact pe 9 decembrie 1894. Acesta înlocuia tramvaiul tras de cai şi a circulat pe linia tramvaiului 14, primele 13 existând deja, dar fără a fi electrificate.
La acea vreme a existat o reticenţă pentru introducerea tramvaielor electrice. Motivul era că puteau să dispară mai multe meserii care depindeau de animale, de la meşteşugari până la activităţi conexe agriculturii.
Purtătorul de cuvânt al Societăţii de Transport Bucureşti, Brânduşa Raeceanu, ne povesteşte despre primul tramvai electrificat din Bucureşti. În acea perioadă, vatmanii operau tramvaiul din picioare şi existau două clase de comfort disponibile pentru călători.
„Pe data de 9 decembrie 1894, acum 126 de ani, intra în circulaţie primul tramvai electric în Capitală. Linia 14 avea o lungime de 6 kilometri şi pleca din Cotroceni şi ajungea în zona Obor. A fost vopsit în verde şi asta pentru a fi mai uşor recunoscut de călătorii din Bucureşti. Mulţi s-au opus introducerii tramvaiului electric în Capitală. Dacă s-ar introduce tramvaiul electric, ar avea de suferit cultivatorii de orz şi de ovăz care nu ar mai avea unde să îşi vândă produsele. Apoi meşteşugarii. Şi potcovarii nu ar mai fi avut cui să pună potcoave. Tramvaiul cu cai a circulat prin Capitală până în 1929.”
Brânduşa ne povesteşte că depoul Victoria a fost înfiinţat în 1888, unde se regăsea herghelia regală.
„În momentul de faţă, în gardul depoului Victoria se găseşte şi acum un sistem de prindere a cailor. Parcul STB este alcătuit din 480 de tramvaie. Societatea de Transport Bucureşti este a patra societate din Europa din punctul de vedere al mării reţelei de transport electric”, adaugă ea.