Afacere pe val pentru unele agenţii, litoralul românesc iese treptat din ofertele altora

Litoralul românesc, cu 40% din capacitatea de cazare la nivel naţional, a devenit afacerea de bază pentru unele dintre marile agenţii de turism româneşti, dar şi o muncă grea şi puţin profitabilă pentru altele, care scot treptat din ofertă o parte dintre hotelurile de la Marea Neagră.

Urmărește
413 afișări
Imaginea articolului Afacere pe val pentru unele agenţii, litoralul românesc iese treptat din ofertele altora

Afacere pe val pentru unele agenţii, litoralul românesc iese treptat din ofertele altora (Imagine: Cristian Andreescu/Mediafax Foto)

Cea mai mare agenţie de turism din ţară cu acţionari români, Eximtur, al cărei punct forte a fost în ultimii ani litoralul românesc, a schimbat parţial strategia şi s-a orientat mai mult către către turismul extern.

"Deşi nu pare, nu e uşor să vinzi litoralul românesc, pentru că imaginea acestuia în România nu e foarte bună şi există multe nemulţumiri vis-a-vis de calitatea serviciilor în staţiuni. Pentru o agenţie care trimite turişti la marea românească rata câştigului este, în medie, de 7,5%, mult mai mică faţă de destinaţiile externe, unde e de 10-12%", spune Lucia Morariu, care a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turişti români, cu o cifra totală de vânzări pe litoral de aproximativ 20 milioane de lei (4,7 milioane euro), faţă de 6 milioane de euro în anul 2009 şi aproximativ 60.000 de turişti.

Ea a explicat că turiştii tradiţionali de litoral ai Eximtur, cât şi o mare parte din agenţiile care revând produsele turoperatorului din Cluj, au început din ce în ce mai mult să solicite destinaţii externe sau alte destinaţii din ţară, în detrimental litoralului.

Morariu a menţionat că din vara anului trecut TVA pentru turismul intern a crescut de la 19% la 24%, în timp ce, de exemplu, pentru destinaţiile externe extracomunitare nu se aplică TVA la comisioanele agenţiilor.

"Deci diferenţa de 5% din majorarea TVA înseamnă pierdere pentru noi. Ne facem treaba în continuare, aducem turişti la mare, dar am constatat că cererea românilor se îndreaptă mai mult spre destinaţii externe. În plus, a scăzut şi valoarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%", explică Morariu, care afirmă că dacă în anul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vândute în staţiunile de la Marea Neagră, în 2010 pachetele de 5-7 zile au fost cele mai solicitate.

Printre argumentele avute în vedere de Eximtur atunci când a renunţat să mai considere litoralul o prioritate se numără accesul greoi, din cauza drumurilor proaste şi aglomerate, ambientul din staţiuni (câini vagabonzi, parcuri neîntreţinute şi zgomot), lipsa agrementului şi a facilităţilor de tip all inclusive.

"Noroc cu Marea Neagră că mai funcţionează. Noi vom reduce de anul viitor, cu cel puţin 40%, numărul hotelurilor cu care lucrăm şi ne vom orienta spre hoteluri mai puţine şi care oferă cu adevărat servicii de calitate", a mai spus Morariu.

Pe fondul reorientării Eximtur, cel mai dinamic dintre turoperatorii care trimit turişti pe litoral a devenit în ultimii ani agenţia Mareea din Deva, cu 60.000 de persoane în 2008 şi încasări aferente de 5,5 milioane de euro, 52.000 de persoane în 2009 şi 4,8 milioane de euro încasări, şi 48.000 de turişti anul trecut, care au plătit pentru vacanţe 4,3 milioane de euro.

Marius Usturoiou, directorul general al Mareea, estimează că în acest an va depăşi vânzările de anul trecut cu 10-15%

"Parerea mea este că litoralul românesc trebuie să se orienteze către segmentul family. Mamaia ar trebui să fie destinaţia segmentului de piaţă tânăr, iar sudul litoralului destinaţia segmentului family, precum şi a segmentului wellnes & spa", a adăugat el.

Locul trei, după Eximtur şi Mareea, este ocupat de Accent Travel, care a trimis anul trecut la mare18.500 de turişti, cu peste 1.000 mai puţin decât în 2009 şi în scădere cu 2.500 comparativ cu anul de vârf 2008.

"Cel mai puternic concurent al nostru nu este Mareea sau Eximtur, ci turismul la cheie, la negru, pe care îl poţi contracara foarte greu. Este greu de concurat cu ei pentru că nu plătesc taxe şi din acest motiv au preţurile la jumătate faţă de agenţii", spune Lucian Boronea, directorul general al Accent Travel.

El crede că lipsa facilităţilor pentru agrement în aproape toate staţiunile face ca atractivitatea acestora să scadă foarte mult.

"Eu aş pune accent pe zona de tratament şi cură şi aş dezvolta staţiunile care au şi potenţial de spa, cum ar fi Eforie, Techirghiol şi Saturn. Celorlalte le-aş găsi câte o temă, Mamaia să fie o staţiune pentru distracţie, Jupiter pentru copii şi spectacole etc. Dacă se pot pune în practică strategii pentru fiecare staţiune, eu văd foarte bine litoralul în următorii ani. Altfel, îl văd tot mai secătuit, cu tot mai puţini turişti", a afirmat Boronea.

Adrian Voican, directorul general al agenţiei Bibi Touring din Ploieşti, spune că litoralul este în declin de câţiva ani, dar scade de undeva de foarte sus şi va reprezenta încă pentru multă vreme destinaţia favorită a românilor.

Bibi Touring a trimis anul trecut în staţiunile de la Marea Neagră 13.000 de români, cu 1.000 mai puţin decât în 2009 şi în scădere cu 4.000 faţă de 2007.

Voican afirmă că este uşor pentru o agenţie să lucreze cu litoralul, pentru pe 60 de kilometri este concentrată 40% din capacitatea totală de cazare a României, respectiv 140.000 de locuri.

"Marea Neagră este o mare proastă pentru nemţi, au în preferinţe zeci de mări până la a noastră, dar pentru noi e prima şi singura mare. Pentru o agenţie este comod să vândă Marea Neagră, pentru că turistul este aproape de agenţie, şi de aici cumpără, nu de la mare. Venind dintr-o zonă comunistă cu turism sindicalizat, litoralul atrage românii, pentru că este o destinaţie populară şi ieftină. Litoralul bulgaresc, de exemplu, e construit pentru turiştii nemţi, cu multe hoteluri de patru şi cinci stele, şi nu vezi turişti bulgari acolo. În schimb, staţiunile noastre, cu hoteluri de tip bloc de nefamilişti, sunt facute pentru români", spune Voican.

Cu toate acestea, el susţine că litoralul se confruntă cu o imagine mai proastă decât realitatea, pentru că există din ce în ce mai multe unităţi noi, renovate, cu dotări moderne, există piscine, echipe de animaţie, restaurante cu specific, terase, pizzerii şi există chiar şi agrement.

"Lipseşte însă acut promovarea credibilă a locaţiilor reprezentative, mai trebuie locuri de parcare, îmbunătăţirea situaţiei plajelor şi finanţări guvernamentale pentru infrastructură, acolo unde autorităţile locale sunt depăşite ca putere financiară", spune Adrian Voican.

El crede că va fi foarte greu ca România să atragă turişti străini la Marea Neagră, pentru că nici măcar în strategia de brand, în valoare de 75 milioane de euro, litoralul nu este văzut între primele şase direcţii interesante pentru piaţa europeană.

"Deci viitorul litoralului e legat de piaţa românescă, de adaptarea la cerinţele tot mai exigente ale turistului român, familist, cu copii, de oferta de agrement şi spaţii pentru evenimente şi expoziţii care să fructifice cea mai mare aglomerare de facilităţi de cazare a României. În următorii ani văd litoralul terminat de renovat, cu mini-staţiuni elitiste noi, cu multe case de vacanţă private, cu manifestari care să aducă turişti şi în afara vârfului de sezon, cu infrastructură finalizată şi căi de acces uşor pe şosea, aer şi apă", a mai afirmat Voican.

Chiar dacă au opinii diferite în ceea ce priveşte dezvoltarea litoralului, turoperatorii sunt de acord într-o singură privinţă, şi anume că preţurile sunt prea mari în comparaţie cu ce oferă staţiunile şi că anul viitor acestea ar trebui să scadă cu până la 15%.

(Material realizat de Liviu Iancu, liviu.iancu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici