Audienţa presei româneşti, în scădere

Ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti au raportat, per ansamblu, scăderi ale audienţelor faţă de livrarea de date anterioară, piaţa de presă fiind, însă, fluctuantă, conform ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă pentru perioada iulie 2008 - iulie 2009.

Urmărește
43 afișări
Imaginea articolului Audienţa presei româneşti, în scădere

Audienţa presei româneşti, în scădere (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), în perioada iulie 2008 - iulie 2009, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost, per ansamblu, în scădere.

Conform SNA, trustul cu cea mai mare cotă de piaţă pe segmentul presei scrise este Ringier România (22,5%), urmat de publicaţiile grupului Intact (14,2%), Burda (13,6%), Publimedia International (10,2%), Adevărul Holding (9,7%), Sanoma Hearst (8%) şi, restul de 21,8% din piaţă revenind altor publisheri, cum ar fi Cancan Media, Edipresse, Media Sud Management etc.

Astfel, trendul crescător a fost înregistrat în principal în rândul tabloidelor - Click! (+17,5%), Cancan (+7,5%) - , dar şi în rândul cotidianelor centrale quality - Adevărul (+9,3%), Ziarul Financiar (+8,6%) şi Curierul Naţional (+5,1%) -, în timp ce în rândul revistelor pentru femei up & middle market se observă scăderi, cu o singură excepţie - Beau Monde (+1,3%).

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, clasamentul rămâne aproape neschimbat, lider fiind tabloidul Libertatea, cu 1.425.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 1,7% comparativ cu valul de date SNA anterior (aprilie 2008 - aprilie 2009).

Tabloidul este urmat în clasament de Cancan, cu 961.000 de cititori pe ediţie, cu o creştere de 7,5%, urmat de tabloidul Click!, cu 938.000 de cititori pe ediţie, în creştere semnificativă cu 17,5%.

Pe poziţia următoare se situează cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor - 758.000 de cititori, cu o scădere de 2,7% faţă de valul de date anterior, fiind urmat de ziarul generalist Jurnalul Naţional, care a înregistrat 698.000 de cititori, în creştere cu 4,5%. În clasamentul cotidianelor centrale urmează ProSport, cu o medie de cititori pe ediţie de 624.000, cu o creştere uşoară de audienţă, 0,2%.

În top urmează cotidianul quality Evenimentul zilei, cu 544.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 0,2%, cotidianul Adevărul, cu 517.000 de cititori pe ediţie (+9,3%), cotidianul România Liberă, cu 254.000 de cititori pe ediţie (-0,8%), cotidianul de business Ziarul Financiar, cu 253.000 de cititori, în medie, pe ediţie şi o creştere de 8,6%, cotidianul quality Gândul, cu 247.000 de cititori pe ediţie (+0,8%), cotidianul Curierul Naţional, cu 166.000 de cititori pe ediţie (+5,1%) şi cotidianul Ziua, cu 110.000 de cititori pe ediţie (+0,9%).

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, Pro TV Magazin îşi păstrează poziţia de lider, cu o medie de 835.000 de cititori pe ediţie, acesta fiind urmat de Libertatea de Duminică - 827.000 de cititori pe ediţie, Click de Duminică - 674.000 de cititori pe ediţie, Gazeta Sporturilor de Duminică - 662.000 de cititori pe ediţie şi Libertatea pentru Femei - 656.000 de cititori pe ediţie.

Pe de altă parte, în rândul revistelor feminine up & middle market, lider al segmentului rămâne revista Femeia, cu 566.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 4,6% comparativ cu perioada anterioară, aceasta fiind urmată de Ce se întâmplă, Doctore?, cu 535.000 de cititori pe ediţie, cu o scădere de 2,4%, şi Avantaje, cu 284.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 6,3%. Singura creştere de pe acest segment este înregistrată de revista Beau Monde, cu o audienţă de 76.000 de cititori pe ediţie (+1,3%).

În ceea ce priveşte revistele gossip & people, Ciao! conduce clasamentul, cu o medie de 527.000 de cititori pe ediţie (+0,8%), urmată de Story, cu 173.000 de cititori pe ediţie (-6%), şi Viva, cu o medie de 149.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 2%.

În clasamentul revistelor pentru adolescenţi, Bravo este lider, cu 297.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 2% faţă de perioada anterioară de auditare, fiind urmată de Cool Girl, cu 272.000 de cititori pe ediţie şi o creştere semnificativă de 38,1%, Bravo Girl (234.000 de cititori pe ediţie, -4,9%) şi Popcorn (211.000 de cititori, -1,9%).

În rândul revistelor masculine, Playboy a rămas lider de categorie, cu 250.000 de cititori pe ediţie (-4,6%), urmat de FHM, cu 119.000 de cititori pe ediţie (-10,5%), Men'S Health, cu 79.000 de cititori pe ediţie, în creştere cu 5,3%, şi Maxim, cu 65.000 de cititori pe ediţie şi o creştere de 3,2%.

În topul publicaţiilor auto conduce ProMotor, cu 339.000 de cititori pe ediţie, în scădere uşoară cu 1,2%, fiind urmată în clasament de Autoshow (138.000 de cititori pe ediţie, -6,1%) şi BBC Top Gear (79.000 de cititori pe ediţie, -2,5%).

În ceea ce priveşte publicaţiile economice, Săptămâna Financiară a raportat o creştere de 1,7%, ajungând la 307.000 de cititori pe ediţie, în timp ce săptămânalul Capital a înregistrat o scădere de 4,7%, având 286.000 de cititori pe ediţie. În acest segment, însă, cele mai performante publicaţii au fost Ziarul Financiar, care a ajuns la o medie de 253.000 de cititori pe ediţie (+8,6%) şi Business Magazin (85.000 de cititori pe ediţie, +2,4%).

Pe primul loc în clasamentul presei locale se situează Gazeta de Sud, cu o medie de 206.000 de cititori, constantă comparativ cu valul SNA anterior. Pe lângă Gazeta de Sud, care îşi păstrează poziţia de lider, cu mici fluctuaţii de audienţă, la nivelul presei locale au fost raportate în principal scăderi, doar trei publicaţii înregistrând creşteri - Monitorul de Suceava (+8,8%), Tribuna (+7%) şi Timiş Expres (+6,8%).

Pentru cea de-a 29-a livrare SNA, datele au fost culese de institutele de cercetare Metro Media Transilvania şi Daedalus, în perioada 21 iulie 2008 - 19 iulie 2009. Eşantionul a fost de 19.284 de persoane, dintr-un univers de 8,937 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru persoanele din România cu vârsta între 14 şi 64 ani, care locuiesc în mediul urban.

Datele SNA au fost furnizate pentru 130 de publicaţii, dintre care:

51 lunare (au fost incluse: Baby, Dilemateca, Psychologies, Cărticica Draga mea pentru copii, Sănătatea de azi; au fost excluse: Auto Expert, Auto Motor şi Sport, Aventuri la pescuit, Bucătăria pentru toţi, Căminul, Casa Mea, Clever Travel, Domus, Domus Util, Farmacia Ta, Planul casei mele, Slab sau gras, Tabu, Tonica),

12 bilunare (a fost exclus: Zile şi Nopţi Reţea Locală),

22 de săptămânale (au fost excluse: Academia Caţavencu, Bihoreanul, Clujeanul, Money Express) şi

10 suplimente.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici