Muzica şi concertele au ocupat, în 2007, un loc important în industria entertainment-ului. Dacă până nu demult, venirea în România a unei trupe cu faimă internaţională, fie ea şi una peste care au trecut ani grei de anonimat, era anunţată cu surle şi trâmbiţe, scenele din România se pare că au trecut, anul acesta, într-o nouă fază. Astfel, România a primit, în 2007, o serie consistentă de artişti de prin rang, de la legende ale muzicii precum Rolling Stones sau Deep Purple, la cei care ocupă primele locuri în clasamentele actuale – Beyonce sau Pussycat Dolls, dar şi muzicieni cu public fidel şi pasionat – Tori Amos, Muse, George Michael sau Pet Shop Boys.
Dacă în 2006, ştacheta concertelor din România a fost ridicată cu mega-showul celor de la Depeche Mode, anul acesta, organizatorii de evenimente s-au întrecut în a aduce şi mai multe trupe care au reuşit să umple stadioane.
Anul a debutat cu o oarecare "secetă" pe scenele din Capitală, dar şi din ţară, atmosfera încălzindu-se odată cu venirea verii şi cu concertele susţinute în aer liber. Acest fapt a atras atenţia şi asupra necesităţii, pentru organizarea spectacolelor, de săli unde concertele să se desfăşoare, un aspect cu care Bucureştiul, din păcate, nu se poate mândri.
Sezonul de concerte a fost deschis în mai, când la Bucureşti au poposit, pe 25 ale lunii, cei de la Gogol Bordello. Într-un concert la Arenele Romane, ei au arătat cum se cântă "punk-ul balcanic", integrat într-un show foarte energic.
A urmat, pe 31 mai, un concert în care au răsunat refrene pe care publicul le fredonează de mai bine de 20 de ani. Controversatul cântăreţ George Michael a susţinut un concert pe Stadionul Lia Manoliu, unde a adunat mai bine de 25.000 de spectatori. Cu o instalaţie sonoră impecabilă, cu un show de lumini impresionant, dar şi cu o voce fără cusur, George Michael a oferit publicului un spectacol de două ore, prezentând piese care i-au marcat cariera de 25 de ani furtunoşi.
Ritmurile s-au schimbat, însă pe 12 iunie, cu trupa latino RBD. Chiar dacă mulţi nu ştiu mai nimic despre acestă formaţie cu statut de fenomen printre fanii genului, concertul trupei RBD a fost o surpriză, nu neapărat prin show-ul pe care l-a prezentat, ci mai ales prin prezenţa unui public foarte entuziasmat, format, într-o covârşitoarea majoritate, din fetiţe între 6 şi 15 ani, care au dansat pe toată durata spectacolului şi au cântat, vers cu vers, fiecare dintre piesele prezentate de trupă.
În continuare, anul a adus la Bucureşti două festivaluri a câte trei zile fiecare, timp în care unii dintre cei mai tari artişti ai momentului au adunat zecii de mii de oameni la concerte.
Primul dintre evenimente, Coke Live, care s-a desfăşurat între 22 şi 24 iunie, pe insula Lacul Morii din Capitală, a fost inaugurat de Pussycat Dolls şi Macy Gray. Dacă primele au pus în scenă un show foarte senzual, în care dansul a avut un rol important, cea din urmă a avut o evoluţie în care muzica a fost pe primul plan. Următoareale două zile de festival au adus pe scenă peste 30 de trupe şi artişti, printre care The Prodigy, Incubus, The Rasmus şi The Cult. Însă nu se poate spune că festivalul s-a bucurat de un real succes – publicul nu a fost nici prea numeros, nici prea entuziast, iar evenimentul a înregistrat numeroase probleme de organizare.
La doar o săptămână după, în parcarea Romexpo s-a organizat un al doilea festival – prima ediţie a B’estival – care a venit cu încă şi mai mulţi headlineri de renume – Marilyn Manson, Reamonn, Alice Cooper, Faithless, Wu-Tang Clan, Kasabian, Pink, Hooverphonic, Morcheeba etc. Foarte eterogen ca stiluri şi genuri, evenimentul a reuşit să strângă un public de aproximativ 50.000 de persoane. În final, Pink şi Reamonn au promis că vor reveni în România, după ce atât cântăreaţa americană cât şi trupa germană, ne mai vizitaseră ţara. De altfel, Reamonn şi-au împlinit deja promisiunea – ei urmând să concerteze de Revelion, la Sibiu.
Peste vară, a mai ajuns la Bucureşti şi Tori Amos, care, într-un concert ca "pentru cunoscători", a impresionat peste 3.000 de oameni cu maniera sa foarte expresivă de a cânta la pian şi mai ales cu timbrul vocal aparte. De la "Cornflake Girl" la "Big Wheel", ea a trecut în revistă marile sale hituri, dar şi o parte din piesele de pe noul său album, "American Doll Posee".
Unul din punctele cele mai fierbinţi ale verii ce a trecut a fost, fără îndoială, concertul veteranilor Rolling Stones, care a avut loc pe 17 iulie, pe stadionul Lia Manoliu, şi a adunat aproximativ 60.000 de oameni. Trupa a prezentat mai mult decât "A Bigger Bang" – a fost un show pe care unii nu credeau că-l vor vedea vreodată. După recitaluri de deschidere şi încălzire susţinute de Iris şi de The Charlatans, spectatorii, atenţionaţi cu o serie de focuri de artificii, şi-au aţintit privirile asupra scenei atunci când Jagger & Co. au dat drumul show-ului cu piesa "Start Me Up". Au urmat, desigur, şi alte piese care au făcut istorie – "Miss You", "Satisfaction", "Brown Sugar" sau "Paint It Black". Scena grandioasă, de dimensiunile unui bloc de locuinţe, a jucat, de asemenea, un rol important în impresia pe care show-ul a lăsat-o asupra zecilor de mii de oameni prezenţi. La 40 de ani de când scena rock este regatul lor, cei de la Rolling Stones au poposit şi la Bucureşti, într-un concert care nu se va şterge uşor din minţile şi sufletele celor care l-au văzut.
Însă evenimentul a lăsat şi amintiri nu atât de plăcute celor care au fost acolo, şi asta din cauza organizării proaste a evenimentului. În toiul verii, pe o căldură greu de suportat, de peste 35 de grade Celsius, corturile de apă şi răcoritoare au fost insuficiente, nefăcând faţă cererii publicului. De altfel, pe parcursul concertului s-au înregistrat numeroase cazuri de dezhidratare printre spectatori.
Continuând seria evenimentelor muzicale care s-au produs pe scenele autohtone, pe 24 iulie a revenit la Bucureşti latino lover-ul sexagenar Julio Iglesias, care a susţinut un concert pe stadionul Cotroceni. Evenimentul nu s-a ridicat însă la aşteptările celor aproximativ 15.000 de oameni care au asistat la spectacol, lăsându-se cu huiduieli la adresa artistului care îşi reglase volumul instalaţiei de sonorizare la un nivel mult prea mic faţă de nevoia de acoperire a stadionului.
Depăşind momentul, în august, festivalul Stufstock a revenit la Vama Veche, între 16 şi 19 ale lunii, cu un line-up ce i-a inclus pe americanii The Dandy Wharhols şi Cradle of Filth, precum şi pe trupa britanică de punk-rock Toy Dolls. De asemenea, nu au lipsit nici veteranii festivalului – Phoenix, E.M.I.L, Kumm etc.
Septembrie a însemnat, în principal, Festivalul Internaţional "George Enescu", care s-a desfăşurat între 1 şi 23 septembrie, şi care a adus la Bucureşti. nouă orchestre străine, opt orchestre simfonice şi camerale, două colective de operă, două triouri, două cvartete, un cvintet, precum şi opt formaţii corale care au interpretat 35 de lucrări din creaţia enesciană, 145 de opusuri din repertoriul universal, precum şi 95 de lucrări contemporane româneşti. De asemenea, în competiţia festivalului s-au înscris 204 de concurenţi din 36 de ţări. Festivalul a oferit marelui public ocazia de a vedea, la Bucureşti, spectacolul "L’Amour, La Danse", creat de regretatul coregraf Maurice Bejart şi prezentat de compania Bejart Ballet Lausanne.
O lună mai târziu, pe 6 octombrie, Capitala a mai găzduit un eveniment care poate concura cu şanse mari de succes la titlul de "Cel mai bun concert al anului" – cel susţinut de trupa britanică Muse. Formaţia, prezentată ca fiind "cea mai tare trupă live din Europa", chiar a demonstrat în spectacolul de la Bucureşti că merită o asemenea caracterizare. Cu un show foarte bine pus la punct, formaţia britanică a cucerit publicul de aproximativ 13.000 de persoane cu piese ca "Starlight", "Supermassive Black Hole", "Feeling Good" sau "Invincible". De asemenea, în deschiderea trupei a mai concertat un nume imporatant din muzică – Brett Anderson, fostul solist al trupei Suede.
Luna octombrie s-a încheiat cu alte trei concerte importante – Chemical Brothers, la Bucureşti, pe 20 octombrie, Beyonce, starul R&B, pe 22 ale lunii la Cluj, şi încă un spectacol în Capitală, pus în scenă de "orchestra din Portland" – Pink Martini.
Spre finalul anului, au poposit la Bucureşti şi Neil Tennant şi Chris Lowe, cei doi membri ai trupei Pet Shop Boys. Pe 25 noiembrie, ei au concertat la Sala Palatului din Bucureşti, în faţa a aproximativ 3.000 de spectatori, prezentând, într-un show electro-pop foarte bine pus la punct, piese precum "Go West", "Minimal", "Domino Dancing" şi "Suburbia".
După un an 2007 atât de bogat în evenimente muzicale, organizatorii de concerte şi festivaluri pregătesc deja "artileria" pentru anul viitor, care pare a se încadra în aceiaşi parametri. Câteva nume grele ale muzicii dance-pop şi rock au şi fost anunţate: Kylie, Lenny Kravitz şi Iron Maiden în iulie, respectiv august. Trei nume mari, care pot oferi şi singure un indiciu cu privire la surprizele rezervate publicului, anul viitor.
(Material de Cristina Mazilu, [email protected])