- Home
- Main Story
- BUCUREŞTI, (31.08.2011, 18:03)
- Ovidiu Vanghele ,
COMENTARIU: Noua formă a taxei auto, în continuare o taxă pe vânzarea maşinii şi nu una pe poluare
Noua formă a taxei auto omite să acopere situaţia maşinilor vechi şi poluante care nu vor mai fi revândute, acestea putând circula oricât de mult fără a face obiectul nou-propusei taxe, motiv pentru care aceasta nu este decât o altă formă de impozitare a tranzacţiilor cu maşini.
Urmărește
1912 afișări
COMENTARIU: Noua formă a taxei auto, în continuare o taxă pe vânzarea maşinii şi nu una pe poluare (Imagine: Shutterstock)
Guvernul a aprobat, miercuri, noua formă a taxei auto, încercând, prin prevederile acesteia, să repare discriminarea indirectă sesizată de Curtea Europeană de Justiţie de la Luxembourg. Judecătorii instanţei europene au apreciat că vechea formă îi dezavantajează pe proprietarii de maşini second-hand din alte state UE faţă de cei din România atunci când taxează doar cumpărările de maşini de pe piaţa europeană, nu şi pe cele din piaţa românească.
În noua formă a taxei auto, Cabinetul a încercat, fără succes însă, aplicarea principiului european "poluatorul plăteşte" şi în acest domeniu. Mijlocul prin care a găsit de cuviinţă s-o facă este însă unul nu tocmai acoperitor: Guvernul a decis ca, la prima cumpărare de către un cetăţean român, orice maşină pentru care nu s-a plătit o taxă de poluare să facă obiectul impozitării, indiferent dacă vânzătorul este român sau străin şi indiferent de vechimea, provenienţa maşinii sau data la care ea a primit pentru prima dată numere româneşti.
Apar însă două probleme. Pe de-o parte, maşinile aduse în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, când România a introdus taxa de primă înmatriculare, au făcut obiectul taxei vamale pentru import, pe-atunci existentă, România nefiind încă stat membru al Uniunii Europene. Dacă aceste maşini sunt acum vândute, noul proprietar va trebui să plătească şi taxa auto. Prin mecanismele logice ale pieţei, valoarea maşinii importate atunci va scădea iar actualul proprietar va fi cu siguranţă prejudiciat la vânzare. Pentru unii, acest lucru ar putea părea o dublă taxare, procedeu interzis de reglementările europene şi naţionale.
ULTIMELE ȘTIRI
-
TU l-ai vota pe Donald Trump, dacă ar candida la Președinția României? VOTEAZĂ AICI / Sondaj Aleph News – Mediafax – Ziarul Financiar
-
Bolojan: Bugetarii din Senat vor da concursuri
-
Antonescu: Sunt conectat puţin (cu partidele), adică atât cât trebuie
-
Bolojan insistă pentru restructurare: „Nu putem continua risipa banilor publici"
Pe de altă parte, poluarea provenită de la maşinile care nu-şi vor mai schimba vreodată proprietarul şi care nu au făcut obiectul taxei auto până acum nu va mai fi vreodată taxată. Ele pot circula fără nicio problemă, indiferent de vechime, posesorii plătind doar impozitul pentru dreptul de proprietate asupra acestora, nu şi pentru emisiile de gaze. O nouă formă de discriminare, care poate fi reclamată de cei care plătesc taxa, cu şanse mari de câştig în instanţă, potrivit juriştilor.
De altfel, Guvernul a avut nevoie de mai multe luni de reflecţie asupra noii variante a taxei auto, în special pentru a analiza implicaţiile juridice ale acesteia.
Cert este că, în forma actuală, taxa auto vizează în continuare tranzacţiile cu maşini, impozitarea făcându-se doar cu această ocazie, şi nu poluarea reală pe care respectivele maşini o produc. Alternativa corectă ar fi fost o taxă anuală de poluare, calculată în funcţie de cilindreea maşinilor, vechimea lor şi numărul de kilometri parcurşi anual. Soluţie discutată în Cabinet, dar respinsă în favoarea celei alese miercuri.
(Comentariu de Ovidiu Vanghele, ovidiuv@mediafax.ro)
Citește pe alephnews.ro: Robert Fico a declarat că opoziția plănuiește o lovitură de stat similară cu revolta EuroMaidan din Ucraina. Ce a declarat Premierul slovac
Citește pe www.zf.ro: Lovitură în plin pentru economia românească: Chinezii de la Haier închid fabrica din judeţul Prahova, un proiect de 70 de milioane de euro unde creaseră peste 1.000 de locuri de muncă. Proiectul a fost inaugurat în 2021
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Surpriză la început de an: FMI a schimbat şeful pentru România şi descinde la Bucureşti la începutul lunii februarie să se întâlnească cu Guvernul şi BNR pentru a ”analiza evoluţiile economice şi financiare recente”
Undă verde pentru afacerea secolului: Donald Trump nu are nimic împotriva achiziţiei Tik Tok de către armata sa de miliardari. Cine sunt cei doi titani ai lumii financiare care vor fi vârful de lance al tranzacţiei
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Jurata de la show-ul de talente, fotografiată de paparazzi la întâlnirea cu celebrul milionar mai tânăr cu 12 ani decât ea
PROSPORT.RO
Anda Adam participă la Asia Express 2025! Cine e colegul vedetei în emisiunea de la Antena 1
CANCAN.RO
Orașul din România în care ești AMENDAT cu 2.500 lei dacă nu ai numărul apartamentului pe ușă
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe