FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

Aviad Meitar, omul care a adus brandul Pepsi în România după Revoluţie, a lansat, joi, cartea "An Unimaginable Journey", în care spune povestea acestei experienţe, deopotrivă culturală, socială şi economică, în care o marcă comercializată iniţial prin "troc" a ajuns să fie un model de business.

Urmărește
1985 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

Cartea "An Unimaginable Journey", scrisă de Aviad Meitar, cel care a condus grupul de investitori din New York care au adus Pepsi în România, a fost lansată la librăria Cărtureşti, în prezenţa autorului.

Proiectul a fost prezentat de Adela Rogojinaru, profesor de relaţii publice, ca un eveniment care descrie călătoria mărcii, constituind în acelaşi timp o mărturie despre modul în care un grup de antreprenori au adus şi construit un brand într-o Românie abia ieşită din comunism.

Cartea are mai multe registre, şi anume unul economic, care surprinde transformările unei pieţe de tranziţie, şi un altul social, care spune poveşti despre formarea unei echipe, dar şi despre relaţiile dintre oameni din diferite culturi. Pentru Aviad Meitar, un om care nu avea nici experienţă pe piaţa de băuturi carbogazoase şi nici nu cunoştea România, această experienţa antreprenorială a avut o valoare simbolică, pe care acesta a povestit-o la trei ani şi jumătate după ce a vândut afacere din România către Pepsi America.

"Această carte nu este rezultatul anilor în care am fost implicat în business. Ideea s-a născut de la primele vizite în România, când am realizat că asistăm, practic, la naşterea unei poveşti interesante. Una despre diversitatea oamenilor care s-au întâlnit aici, din toate colţurile lumii, uneori printr-o coincidenţă stranie, pentru a pune bazele primelor afaceri pe model Occidental în România, şi una despre tranziţie şi o ţară postcomunistă, care abia descoperea democraţia", a povestit Meitar.

Venit prima dată în România în 1991, într-o zi de ianuarie, când temperatura era de -21 de grade, el a luat contact cu un univers amprentat de cenuşiu, o realitate a unei ţări postcomuniste resimţită emblematic prin faptul că până şi la recepţia celui mai bun hotel, Intercontinental, nu era suficientă lumină, multe becuri fiind arse. Un alt element care "a ciocnit" realitatea expatului de cea a ţării pe care o descoperea, a fost surpriza că în multe magazine oamenii purtau haine foarte groase pentru că nu aveau căldură.

Din "saga" aducerii şi impunerii Pepsi pe piaţă, povestită de Meitar, nu au lipsit nici deciziile de marketing de pionierat, într-un sistem care, căutându-şi forma, avea încă deschidere la nou. Astfel, în 1991, antreprenorul american a cumpărat, pentru suma de 10.000 de dolari, o idee de la un alt antreprenor care înfiinţase prima agenţie de publicitate din ţara noastră. Concretizarea ei a avut loc la meciul de fotbal dintre România şi Statele Unite din Braşov, când ambasadorul american îmbrăcat în echipament branduit Pepsi a deschis meciul, care era transmis pe singurul canal de televiziune existent.

Istoria mărcii Pepsi în România nu a început însă după comunism, ci surprinzător de mult înainte, în 1965, anul venirii la putere a lui Nicolae Ceauşescu şi anul înfiinţării corporaţiei Pepsico. Aflaţi la începuturi, deşi marca Pepsi exista de mulţi ani, reprezentanţii companiei căutau teritorii unde Cola să nu fie lider de piaţă şi aşa au descoperit Europa de Est. Fondatorul Pepsi a venit în România şi a încheiat un acord cu Guvernul României, conform căruia Pepsico dădea concentrat şi primea în schimb vin.

În 1972 acest model a fost aplicat şi cu U.R.S.S.-ul, numai că schimbul prevedea vodkă şi nave maritime în schimbul concentratului băuturii carbogazoase.

Acordul a rezistat în perioada 1967 - 1989, dar după Revoluţie a fost necesară impunerea unui model Occidental, explicat de Meitar printr-un set de reguli inspirate din politicile vikingilor.

Cartea "An Unimaginable Journey", de Aviad Meitar, este disponibilă la preţul de 40 de lei. O parte din banii rezultaţi din vânzarea cărţii vor fi direcţionaţi de autor spre un concurs adresat studenţilor Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, care constă în redactarea unui eseu al cărui subiect este comparaţia între mediul de afaceri postcomunist şi cel contemporan. Câştigătorul va fi premiat cu 3.000 de lei.

(Material realizat de Iulia Teliban, iulia.teliban@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici