FOCUS: La mall-ul american din baza militară de la Tallil

Cine se află la Tallil, ca militar sau cu alte treburi, şi are la dispoziţie ceva timp liber are numeroase variante de destindere menite cu siguranţă să mai atenueze din presiunea pe care o presupune un teatru de război, iar cel mai frecventat dintre acestea este "mall-ul" american.

Urmărește
16 afișări

Deşi există sală de jocuri, de fitness, o pizzerie, un fel de baruri fără băuturi alcoolice, terenuri de volei şi tenis, un loc care nu poate fi evitat, mai ales de către cei care sunt nevoiţi să locuiască la Tallil mai multă vreme, este "mall-ul" american deschis în bază. Este de fapt un loc puţin cam prea mic pentru a fi un "mall" adevărat şi totuşi prea mare pentru a reprezenta un simplu magazin.

Oferta este foarte bogată şi gândită astfel încât să răspundă nevoilor militarilor dislocaţi în zonă. Preţurile sunt accesibile şi locul este, în general, destul de aglomerat. Primul raion care se vede de la intrare este destinat hainelor. Îmbrăcăminte sport în culori închise care contrastează cu cele doar câteva modele de şepci roz şi roşii. Dacă nu sunt uni, tricourile au inscripţionate mesaje care inspiră forţă şi putere de genul "Win the war. US Postage", de fapt o reproducere a unui timbru american.

Odată achiziţionată vestimentaţia necesară, se trece la raionul "Muscle Builder", un coridor lung de suplimente nutritive. De fapt, numărate, sunt peste 35 de tipuri de produse menite să asigure sporirea masei musculare, a forţei sau a energiei celor care le consumă. Etichetele şi recipientele au culori şi forme diferite, denumiri şi mesaje care inspiră prezenţa unui produs îndelung elaborat ştiinţific: Endurance Fuel, Therma-Pro, Metab-O-Fx, Ripped Fuel. Pentru cei interesaţi de efecte de scurtă durată există de asemenea soluţii. Una dintre ele se numeşte "Roket Fuel" – o băutură cu ajutorul căreia se pot obţine cinci ore de energie maximă. Iar cine adaugă doar câţiva cenţi va avea parte de "the ultimate NO2 effect" – o sticluţă de 50 de mililitri de băutură "Nitroshot".

Alături sunt expuse şi variantele clasice şi mult mai cunoscute de băuturi energizante, dar şi ceai şi cafea de diferite sortimente.

Mâncarea, care de altfel este servită cu maximă generozitate la principalul restaurant al bazei, se găseşte şi în mall. Din nou la preţuri foarte avantajoase şi astfel încât să răspundă situaţiilor speciale. Există căni de supă instant cu aromă de legume şi pui, o salată specială care în doar câteva secunde poate avea gust de ton, batoane cu dextroză, dar şi carne de vită, conserve, napolitane, biscuiţi, alune, migdale şi, bineînţeles, chips-uri. Amuzant ar putea părea mesajul inscripţionat pe unul dintre sortimentele de carne de vită uscată puse la pungă: "Oh Boy! Oberto. Beef Jerky. Original".

Cei interesaţi să îşi amenajeze locuinţele alocate pe durata prezenţei lor la Tallil – de altfel mici şi cu mobilier monoton - pot găsi soluţia la acelaşi magazin, unde sunt puse la vânzare carpete, scaune, casetofoane, imprimante. Tot la mall-ul din Tallil se găsesc aparatură electrocasnică, dar şi produse de curăţat şi de igienă personală.

Alungarea plictiselii – în cazul în care această stare este posibilă într-un teatru de război în care fiecare persoană are de îndeplinit misiuni multe şi dificile – nu mai constituie nici ea o problemă datorită mall-ului, pentru că cei interesaţi au la dispoziţie cărţi de joc – inclusiv cele care au ca model feţele celor mai căutaţi irakieni- domino, puzzle-uri cu steagul american şi jocuri cu baterii. Dacă aceste variante nu sunt suficiente, se poate apela fie la muzică, fie la filme.

Oferta de DVD-uri din magazin este absolut impresionantă, fiind expusă pe un perete imens. Poţi găsi desene animate, comedii şi, bineînţeles, filme cu lupte. Şi CD-uri cu muzică sunt destul de multe, iar oferta variază de la Tokyo Hotel, Queen Latifah, la Aretha Franklin şi muzică clasică. Sunt şi cărţi, ce e drept nu tot atât de multe. Şi, din nou, cel mai probabil titlurile volumelor sunt adaptate oricărui tip de cerere, iar copertele sunt foarte atrăgătoare. Şi astfel, găseşti puse alături, titluri ca "The Garden of Eden and other criminal delights", "Her one desire", "Heart full of lies", "Guide to investing", "Star Wars", "The way to a braver life. Why Courage matters" (al cărei coautor este John McCain).

Mall-ul de la Tallil oferă de asemenea o variantă de a-i simţi mai aproape pe cei dragi – felicitările. Frumos colorate, desenate şi inscripţionate, acestea se găsesc la mall cu sutele. Şi sunt împărţite cu minuţiozitate pe categorii. Există sectorul "Miss you", care ocupă rafturi întregi şi unde cei interesaţi au la dispoziţie trei variante de a-şi exprima dorul faţă de cei dragi – amuzant, romantic şi nostalgic. Dragostea nu putea fi ignorată la mall-ul din Tallil, aşa încât oferta este foarte variată şi, având în vedere numărul de clienţi, pare a fi cea care se epuizează cel mai rapid. Se găsesc de asemenea felicitări pentru aniversări, pentru cei religioşi, pentru soţ sau soţie, pentru mama, tata, naşterea unui băieţel sau a unei fetiţe.

Iar la finalul cumpărăturilor, la casă, cei interesaţi au la dispoziţie o varietate întreagă de ţigări, majoritatea foarte tari.

Militarii români care vin la magazin se orientează în general către articolele vestimentare sau cele de igienă. Dar, ce e drept, pot fi văzuţi şi la raioanele de DVD-uri, CD-uri şi felicitări

În mall-ul american de la Tallil se poate sta câteva ore pentru a studia oferta. Iar goana după cumpărături continuă şi la ieşire, unde sunt aşezate barăci ale localnicilor cu eşarfe, narghilele şi ţigări cel mai probabil contrafăcute. Acolo, preţurile se negociază, iar oferta nu pare de cea mai bună calitate. Totuşi, cumpărători există. Ca peste tot.

Mall-ul american de la Tallil este aprovizionat în permanenţă. Înăuntru este răcoare, iar angajaţii au grijă ca rafturile să nu rămână niciodată descompletate şi puţină lume iese fără a avea în mână cel puţin o plasă. Uneori, plină cu lucruri într-adevăr utile.

(Corespondenţă de la trimisul MEDIAFAX la Tallil, Miruna Badea, miruna.badea@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici