FOCUS: "Marţi, după Crăciun" - cronica unui divorţ neanunţat

Banala criză a vârstei de mijloc la bărbaţi, o amantă mai tânără, o căsnicie aparent perfectă şi una dintre cele mai memorabile certuri din filmul românesc - toate acestea se regăsesc în "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean, film care a ridicat în picioare publicul de la Cinema Republica din Cluj.

Urmărește
346 afișări
Imaginea articolului FOCUS: "Marţi, după Crăciun" - cronica unui divorţ neanunţat

FOCUS: "Marţi, după Crăciun" - cronica unui divorţ neanunţat (Imagine: Gabriel Petrescu/Mediafax Foto)

Premiera naţională a filmului "Marţi, după Crăciun" a avut loc vineri seară la Cinema Republica din Cluj, în cadrul Zilelor Filmului Românesc (3-6 iunie) de la Festivalul Internaţional de Film Transilvania - TIFF.

"Marţi, după Crăciun" continuă tema abordată de Radu Muntean în "Boogie" - analiza vieţii conjugale şi problemele de cuplu. Dar, de data aceasta, Muntean merge mai departe decât în "Boogie". În acest sens, înainte de proiecţie, directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, a declarat că "Marţi, după Crăciun" este cel mai matur film al lui Radu Muntean.

Într-adevăr, în "Marţi, după Crăciun" nu mai este vorba doar despre o aventură, ci despre o adevărată relaţie între Paul (Mimi Brănescu) şi Raluca (Maria Popistaşu).

De altfel, prima scenă a filmului, cu cei doi iubiţi care stau în pat, goi, vorbind despre cadouri de Crăciun şi planuri de vacanţă, nu arată în vreun fel faptul că Paul ar avea o căsnicie fericită şi o fetiţă. În continuare, aflăm că Raluca este, de fapt, dentista fetiţei lui Paul. Evenimentele care duc la ruptura dintre cei doi soţi sunt presărate cu întâmplări casnice: mersul la cumpărături împreună, conversaţiile telefonice pentru a comunica lucruri mărunte, ciorovăielile cu părinţii, bârfitul prietenilor. Dacă "Boogie" a fost un film în care Muntean vorbea despre sex şi senzaţia de sufocare în căsnicie, aici este vorba de mai mult: de intimitatea dintre trei persoane.

Camera de filmat intră nu doar în momentele private ale amanţilor, ci şi în cele ale soţilor. Cei doi soţi au o relaţie de prietenie, comunică perfect şi încearcă să îşi organizeze viaţa raţional şi să îşi menţină confortul căminului. Luatul copilului de la şcoală, cumpăratul cadourilor şi planurile de vacanţă sunt departe de a fi activităţile sufocante din "Boogie", ci mai degrabă sunt prezentate ca o rutină comodă.

Un moment tensionat este cel în care soţia lui Paul vine la dentist cu fetiţa şi o întâlneşte pe Raluca. Tonul filmului lui Muntean nu are, însă, nimic de-a face cu isteriile sau nervozitatea care sunt asociate cu această temă. Reacţiile sunt reţinute şi asumate. Mimi Brănescu joacă rolul lui Paul - un bărbat care trebuie să aleagă între soţie şi amantă - sacadat, fără gesturi ample. De altfel, Paul îşi anunţă soţia că o va părăsi într-un mod sec - prin două propoziţii spuse pe nerăsuflate - dar nu lipsit de consideraţie, deoarece ataşamentul său faţă de aceasta rămâne neschimbat.

Anunţul este, de altfel, declanşatorul celui mai bine realizat conflict conjugal din noul film românesc. Dacă în "Boogie", personajele cuplului interpretat de Dragoş Bucur şi Anamaria Marinca aveau o ceartă "banală", în care îşi spuneau, visceral, toate nemulţumirile, Paul şi soţia sa, Adriana (Mirela Oprişor) au o ceartă matură, reţinută, dar şi mai dureroasă, căci prin ea se pune punct şi se face, deja, partajul.

Raţională şi coerentă, împietrită de veste şi, în acelaşi timp, reţinută, Adriana are un discurs rece, calculat, dar cu atât mai răscolitor. Mirela Oprişor face, aici, o minunată demonstraţie de actorie, trecând de la discursul de tip "pledoarie finală" la implacabilul "eşti cea mai mare dezamăgire" până la inevitabilul plâns. De altfel, presa internaţională a apreciat, după proiecţia filmului în cadrul secţiunii Un Certain Regard, la Cannes, că Mirela Oprişor ar fi meritat un premiu de interpretare, dacă "Marţi, după Crăciun" ar fi fost prezentat în competiţia oficială a festivalului.

Toate aceste evenimente se petrec în film înainte de Crăciun. Cei doi soţi trebuie să treacă peste sărbători ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, de dragul copilului. Filmul lui Muntean prezintă o familie de oameni maturi, din clasa de mijloc, ale căror reacţii sunt mai puţin viscerale şi mai mult motivate de raţiune. Dar asta nu înseamnă că nu suferă. Şi acest tip de suferinţă, elegantă, civilizată, de compromis raţional, este ilustrată perfect, din toate punctele de vedere, în ultima scenă, când cei doi părinţi se chinuiesc să păstreze credinţa copilului lor în Moş Crăciun.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania are loc între 28 mai şi 6 iunie, la Cluj-Napoca.

Secţiunea Zilele Filmului Românesc de la TIFF 2010 este prezentată de MEDIAFAX, cel mai mare furnizor de informaţie generală şi de afaceri din România.

(Material realizat de Oana Ghita, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici