FOCUS: Presa scrisă din România rămâne profitabilă, în pofida audienţelor în scădere

Principalii publisheri din România şi-au raportat rezultatele financiare pe 2007, majoritatea companiilor - în frunte cu Ringier România şi Publimedia International - înregistrând profit, în pofida faptului că ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti continuă să piardă cititori.

Urmărește
421 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Presa scrisă din România rămâne profitabilă, în pofida audienţelor în scădere

Presa scrisă din România rămâne profitabilă, în pofida audienţelor în scădere (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit bilanţurilor pe 2007, publicate de Ministerul de Finanţe, publisherul PubliMedia International a avut o cifră de afaceri de 72.154.443 de lei (circa 20,48 milioane de euro, potrivit cursului Băncii Naţionale a României din 25 august, n.r) şi un profit net de 3.767.345 de lei (1,06 milioane de euro).

PubliMedia International publică cotidienele Gândul, Ziarul Financiar, Bănăţeanul, Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul, Ieşeanul şi Sibianul şi revistele Target, Business Magazin, PROTV Magazin, Time Out, Descoperă, Go4It!, ProMotor, Ce se întâmplă, Doctore? şi The One.

Conform datelor financiare, PubliMedia International se situează pe poziţia a doua în clasamentul publisherilor cu profit, fiind precedat de Ringier România, care a raportat, pentru anul 2007, o cifră de afaceri de 188,19 milioane de lei, profitul net al publisherului fiind de 28,4 milioane de lei.

Ringier a intrat pe piaţa românească în 1992, din portofoliul companiei făcând parte titluri precum Evenimentul zilei (cotidian reference), Capital (săptămânal de business), Compact (cotidian gratuit de Bucureşti), Libertatea (tabloid) şi revistele Bolero, Libertatea pentru femei, Unica, Bravo şi BravoGIRL.

Grupul elveţian Ringier este prezent în zece ţări, are peste 7.000 de angajaţi, editează circa 120 de ziare şi reviste, produce aproximativ 20 de programe de televiziune şi operează 50 de platforme online şi 11 tipografii.

În 2007, Ringier România a deţinut şi cotidianul sportiv Pro Sport. Începând din 12 ianuarie 2008, cotidianul Pro Sport a reintrat în portofoliul MediaPro, PubliMedia achiziţionând acest titlu în noiembrie 2007, de la Ringier România.

Pe poziţia a treia în clasament se situează Grupul Edipresse, cu o cifră de afaceri de 35,28 milioane de lei şi un profit net de 2,92 milioane de lei.

Edipresse AS România este un parteneriat între Grupul Edipresse şi Axel Springer AG, cu 60%, respectiv 40% din acţiuni. Compania editează în prezent: Avantaje, Elle, Elle Man, Elle Mariaj, Elle Decoration, Viva!, Viva Auto, Psychologies, Popcorn, Look!, Joy, Computer Bild, Auto Bild, Familia mea-Baby, Lucru de mână, Creativ, Povestea mea şi Întâmplări Adevărate.

Grupul Edipresse, o companie internaţională de media şi comunicare, are sediul central în Elveţia.

Grupul este activ în domeniul editării de ziare si reviste, dar şi în publishing online. Edipresse publică peste 180 de publicaţii şi site-uri în 14 ţări şi teritorii şi are peste 3.000 de angajaţi. Compania îşi desfăşoară activitatea în Elveţia, Spania, Franţa, Polonia, Ucraina, Rusia, România şi în câteva ţări asiatice, precum China (inclusiv Hong Kong şi Macau), Singapore, Filipine, Malaiezia şi Thailanda.

Topul publisherilor aflaţi pe profit în 2007 este continuat de companiile trustului Intact, controlat de familia Voiculescu.

Astfel, Media Sport Group, societate care editează în România publicaţiile BBCTop Gear, Good Homes, Good Food şi 4WD, a avut, pe anul 2007, o cifră de afaceri de 8,5 milioane de lei şi un profit net de circa 2 milioane de lei, în timp ce Editura Intact a raportat o cifră de afaceri de 57,5 milioane de lei şi un profit net de 1,78 milioane de lei.

Editura Intact este publisherul publicaţiilor Jurnalul Naţional, Jurnalul Naţional de Duminică, Jurnalul Naţional - ediţie de colecţie, Jurnalul Naţional - Ghid TV, Jurnalul Casei Mele, Jurnalul de Bucătărie, Jurnalul de Sănătate şi Zoom.

O altă companie a trustului Intact, Săptămâna Financiară SRL, editorul săptămânalului cu acelaşi nume, a raportat o cifră de afaceri 11,89 milioane de lei şi un profit de 1,5 milioane de lei, iar Convergent Media, editorul Gazetei Sporturilor - un profit de 4,44 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 29,1 milioane de lei.

Pe profit a fost şi editorul Burda România, care a raportat o cifră de afaceri de 25,5 milioane de lei şi un profit net de 1,1 milioane de lei.

Burda România, parte a diviziei de est Hubert Burda Media, are în portofoliu, pe lângă revistele auto Autoshow, Quattroruote şi Auto Special-Catalog, publicaţii dedicate publicului feminin (Burda, Ioana, Cool Girl etc.), bărbaţilor (Men's Health), precum şi publicaţii de sfaturi utile, precum Grădina mea de vis.

Şi Compania Business Media Group SRL, editorul publicaţiilor Biz, Business Review, Business Week, Campaign şi Stuff, a înregistrat un profit de 329.795 de lei, la o cifră de afaceri de 10,5 milioane de lei.

În acelaşi timp, publisherul Sanoma Hearst Romania a raportat o cifră de afaceri de 33,6 milioane de lei şi un profit net de 127.870 de lei. Sanoma Hearst România editează titlurile: Cosmopolitan, FHM, Esquire, Harper’s Bazaar, Beau Monde, Marie Claire, Story, Casa şi grădina, Mami, Femeia de azi şi Femeia.

Pe de altă parte, publicaţiile editate de trustul Realitatea-Caţavencu, prin mai multe companii, şi cele editate de Adevărul Holding şi Attica Media, au raportat, conform Ministerului de Finanţe, pierderi pentru anul 2007.

Astfel, publisherul Caţavencu, care editează publicaţiile Academia Caţavencu, Business Standard, Idei în Dialog, J'Adore, Money Express şi Tabu, a raportat o cifră de afaceri de 57,5 milioane de lei, dar a înregistrat pierderi nete de 14,18 milioane de lei, în timp ce compania Poligraf SRL, editorul ziarului Cotidianul, a raportat o cifră de afaceri de 17.310.410 de lei, cu o pierdere netă de 3,7 milioane de lei.

Bebe Media, editorul revistei Superbebe, şi Editura Milano SRL, publisherul revistei Aventuri la Pescuit, sunt singurii publisheri ai grupului Realitatea-Caţavencu care au raportat profit pe 2007.

Astfel, Bebe Media are un profit de 5.820 lei, la o cifră de afaceri de 1,18 milioane de lei, în timp ce Editura Milano SRL a raportat un profit de 75.185 de lei pe 2007, la o cifră de afaceri de 1.108.993 de lei.

Pe de altă parte, Athanor SRL, editorul revistei Bucătăria pentru toţi, a înregistrat o cifră de afaceri de 6.187 de lei, pierderile fiind de 298.341 de lei. Şi Psihologia Azi Magazin, editorul revistei Psihologia Azi, a înregistrat pierderi nete de 51.548 de lei, cifra de afaceri a companiei nefiind listată.

Şi Bazar Media S.R.L., publisherul ghidurilor 24 FUN, a înregistrat o cifră de afaceri de 4,27 milioane de lei, profitul net raportat de companie fiind de 521.780 de lei.

Tot la capitolul pierderi se încadrează şi trustul de presă controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu, Adevărul Holding, care a raportat o cifră de afaceri de 21,8 milioane de lei, pierderile nete raportate fiind însă de 12,4 milioane de lei.

Adevărul Holding este parte a Rompetrol Holding şi deţine cotidianul Adevărul, tabloidul Click, grupul de presă Satiricon, care editează publicaţiile culturale Dilema Veche şi Dilemateca, precum şi societăţile Adevărul Distribuţie SRL, Foto Adevărul SRL şi SC Media Soft Comunicare SRL.

În acelaşi timp, publisherul Attica Media RMN, care editează revistele Playboy şi Maxim, a raportat o cifră de afaceri de 5,67 milioane de lei în 2007, pierderile nete înregistrate fiind de 166.555 de lei.

Potrivit acestor cifre, se observă că în România presa scrisă rămâne o afacere profitabilă, chiar dacă la nivel de audienţe trendul este, în general, unul descendent, conform datelor furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) pentru perioada ianuarie 2007 - ianuarie 2008.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici