La Sibiu au participat artişti din 70 de ţări care au prezentat în 38 de spaţii, convenţionale sau inedite, spectacole de teatru convenţional şi de stradă , dans, muzică, lectură, expoziţii, conferinţe, ateliere de lucru şi lansări de carte.
Cum era de aşteptat, "Faust"-ul lui Purcărete a reuşit să epuizeze toate biletele la cele patru reprezentaţii care au avut loc în cadrul festivalului. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu spectacolul de teatru tradiţional japonez "kabuki", "The summer festival: A mirror of Osaka", trei reprezentaţii jucându-se cu casa închisă. Cum au promis înainte de prezentarea spectacolului, japonezii au reuşit să cucerească inimile publicului prin frumuseţe, costume şi măştile pe care le-au folosit în spectacol.
De menţionat este şi mult aşteptata premieră "Lulu", în regia lui Silviu Purcărete. A fost un spectacol vizual de o frumuseţe cum numai Purcărete poate să o facă, Iar Ofelia Popii (Lulu), a demonstrat că faptul că a câştigat premiul de cea mai bună actriţă la Gala Premiilor Uniter din acest an, nu este un lucru deloc întâmplător.
O altă premieră naţională a fost "Astăzi nu se fumează", în regia lui Gavril Pinte, spectacol montat în aceaşi manieră ca şi "Un tramvai numit Popescu".
La spectacolele de stradă, cei care s-au bucurat de cel mai numeros public, au fost spaniolii de la Xarxa Teatre şi Plasticiens Volants, francezii care au lăsat cu gura căscată mii de spectatori veniţi să urmărească personajele gigantice care au prins viaţă cu ajutorul heliului şi a talentului.
Vertigo Dance Company au adus şi anul acesta un spectacol de dans contemporan "White noise", de o energie incredibilă, foarte apreciat de publicul sibian. A fost un spectacol care a dorit să cedeze în faţa forţei gravitaţiei, şi să reintre în contact cu universul, cu forţa vieţii care ne leagă de pământ, cu oamenii.
Tot la capitolul dans, "Urban Kiss", un spectacol de Răzvan Mazilu, care se bucură de prezenţa lui Marius Urzică, a fost aplaudat minute în şir. Dans, mişcare, imagine, muzică, sunet, culoare, pictură, ilustraţii mass-media, toate în "Urban Kiss", pentru a alcătui amprenta emoţională a vieţii de oraş.
Laszlo Bocsardi a adus la Sibiu un "Don Juan" montat la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploieşti. Cuplul Marius Stănescu – Palfy Tibor a creat un Don Juan frumos şi senzual, prototipul libertinului.
"Deşteptarea primăverii", în regia lui Victor Ioan Frunză şi "Fatherlessness" în regia lui Yuriy Kordonsky (cunoscut în România pentru "Inimă de câine" şi "Crimă şi Pedeapsă"), se număra printre spectacolele apreciate la Sibiu.
Un spectacol examen al elevilor de la un liceu teoretic din Sibiu, la clasa profesorului actor Bogdan Sărătean, jucat în afara festivalului, m-a impresionat prin sinceritatea şi pasiunea cu care tinerii au spus textele, scrise în mare parte de ei.
Nu a fost deloc apreciat faptul că in spectacolul "Hamlet", în regia lui Radu Alexandru Nica, a fost folosită imaginea regretatului actor Virgil Flonda, drept fantoma tatălui în spectacol. A fost un actor mare, iar aminitirea lui rămâne vie în sufletele celor care l-au cunoscut ca prieten, profesor, actor, fără a fi folosit ca o "fantomă".
Au fost mulţi oameni prezenţi, au fost multe spectacole bune, cu toate ca a plouat, unele spectacole fiind anulate. Sibiul o să rămână o scenă importantă a teatrului, cea de-a XV-a ediţie tocmai încheiată fiind un real succes.
(Material realizat de Liana Iovu, [email protected])