- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
ActiveWatch condamnă comportamentul "iresponsabil" al televiziunilor în campania pentru Preşedinţie
ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP) condamnă, într-un comunicat remis MEDIAFAX, comportamentul "iresponsabil" al televiziunilor pe parcursul campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui României.
ActiveWatch condamnă comportamentul "iresponsabil" al televiziunilor în campania pentru Preşedinţie (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)
Potrivit ActiveWatch - AMP, timp de cinci săptămâni, televiziunile au promovat "comportamente editoriale discrepante", precum "ignorarea campaniei asumată ca politică editorială", "mediatizare crispată şi sub teroarea legii", "mediatizare agresivă faţă de clasa politică" sau "mediatizare agresivă faţă de un singur candidat, suport favorabil tuturor celorlalţi".
"Pe parcursul campaniilor electorale pentru cele două tururi de scrutin, televiziunile nu au asigurat un cadru autentic pentru dezbaterea şi confruntarea platformelor candidaţilor. Agenda publică a fost înlocuită cu agenda electorală a candidaţilor «cu şanse» şi cu zvonurile vehiculate cu multă vitalitate de staff-urile de campanie. Candidaţii, în rarele lor apariţii, au răspuns cu prioritate subiectelor stridente de interes cotidian, platformele electorale ocupând un loc periferic în dezbateri", spune ActiveWatch - AMP.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Centrul Global de Angajament (GEC) din cadrul Departamentului de Stat al SUA, acuzat de republicani că-i cenzurează pe americani, se închide după ce a rămas fără finanțare. Elon Musk l-a catalogat ca fiind „cel mai mare infractor din SUA”
-
ISU Tulcea, despre incidentul aviatic: nu au fost înregistrate apeluri la 112
-
MApN: în judeţul Tulcea a fost detectată o ţintă aeriană de mici dimensiuni
-
Azerbaidjanul „se aşteaptă ca partea rusă să recunoască” doborârea avionului de pasageri
Totodată, ActiveWatch - AMP spune că "analiza programelor electorale a fost înlocuită cu analize de discurs, de limbaj non-verbal sau caracterologice", în timp ce "jurnaliştii au renunţat să mai colecteze informaţii şi s-au limitat la colectarea reacţiilor la cald", iar "schimburile agresive de replici dintre participanţii la dezbaterile din prime-time au fost ascuţite şi, nu de puţine ori, alimentate chiar de către jurnalişti".
"Publicul a fost informat constant despre culisele campaniei electorale, în timp ce scena era fie lipsită de candidaţi, fie aglomerată cu figuri crispate de jurnalişti, politicieni şi analişti de casă", susţine ActiveWatch - AMP.
În plus, ActiveWatch - AMP spune că agenda dezbaterilor a fost acceptată "cu prea mare uşurinţă" de televiziuni în forma propusă de staff-urile candidaţilor, iar temele dezbătute în cadrul confruntărilor dintre candidaţi "au excedat adesea atribuţiile constituţionale ale preşedintelui".
"Jurnalişti şi instituţii media au încălcat deliberat normele legale care interzic publicarea sondajelor de opinie în ziua scrutinului. Difuzarea exit-poll-urilor intermediare a fost făcută cu predilecţie pe internet, dar şi în spaţiul tv. Raţiunea acestei decizii editoriale este greu de interpretat altfel decât ca o încercare de a influenţa votul. Dacă sondajele de opinie au un rol important de informare a electoratului în campania electorală, în ziua scrutinului ele se transformă într-un instrument de manipulare", mai afirmă ActiveWatch - AMP, precizând că "evoluţiile de pe scena publică au fost de cele mai multe ori filtrate de personalitatea şi percepţiile jurnaliştilor, fără a fi susţinute ori combătute cu documentări jurnalistice consistente".
"Un calcul sumar efectuat asupra programelor din intervalul orar de maximă audienţă 21:00 - 00:00 indică ponderea jurnalismului de informare faţă de cel de opinie: 30 de minute de informaţii şi alte 90 de minute de vorbe despre informaţii sau despre alte vorbe. Moderatorii şi jurnaliştii prezenţi în dezbaterile politice şi-au recunoscut, pe alocuri, titlul de formatori de opinie. Şi atât", se mai arată în comunicatul ActiveWatch - AMP.
ActiveWatch - AMP vorbeşte chiar despre "o breaslă în criză de identitate şi credibilitate" şi despre "presiunea patronului - agent politic activ".
"Jurnaliştii au fost, pe parcursul întregii campanii, subiect şi obiect al unui tablou conflictual camuflat sub principiul libertăţii şi diversităţii opiniilor. Au fost atacaţi de politicieni şi au ripostat virulent. Şi-au atacat colegii de breaslă. Şi-au făcut publice alianţele şi strategiile de luptă mediatică. Atmosfera a fost încărcată cu elemente demne de orice producţie epică: trusturi pro şi trusturi contra, jurnalişti justiţiari, jurnalişti aserviţi politic sau «moguli» care joacă pe degete jurnalişti şi politicieni", spune ActiveWatch.
Potrivit ActiveWatch, în aceeaşi perioadă au fost identificate "o serie de suprapuneri de agendă între jurnalişti şi patronii posturilor de televiziune".
"Jurnaliştii şi moderatorii au comunicat într-o notă transparentă opiniile şi crezurile patronilor lor. Uneori patronii au intrat în emisiuni în direct pentru a-şi comunica crezurile politice. Aşadar, patronii nu deţin doar acţiuni, ci şi desfăşurătoare de emisiune. Iar situaţia jurnalistului a fost şi mai complicată atunci când patronii au fost agenţi politici activi, poziţionându-se explicit în defavoarea unuia dintre candidaţi şi au comunicat informaţii cu impact puternic în campania electorală".
Totodată, ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei, "în acord cu misiunea de promovare şi protejare a comunicării libere în interes public", "îşi reafirmă sprijinul pentru jurnaliştii supuşi presiunilor politice şi editoriale", "cu speranţa că aceştia vor supravieţui propriilor compromisuri de ordin etic şi profesional".
Începând cu data de 23 octombrie şi până în ziua de 6 decembrie, ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei a desfăşurat activităţi de monitorizare a mediatizarii campaniei electorale.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO