Avocatul Poporului: Analizăm dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru sesizarea CC privind OUG 49/2014

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, anunţă că i s-a solicitat de către Traian Băsescu, Raluca Turcan, precum şi de Societatea Academică din România şi Alianţa pentru o Românie Curată să sesizeze Curtea Constituţională privind OUG 49/2014 şi analizează dacă sunt respectate condiţiile pentru aceasta.

Urmărește
902 afișări
Imaginea articolului Avocatul Poporului: Analizăm dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru sesizarea CC privind OUG 49/2014

Victor Ciorbea (Imagine: Victor Ciupuliga/Mediafax Foto)

"Avocatul Poporului a fost sesizat în zilele de 4, 7, 8 şi 9 iulie 2014 de către domnul Traian Băsescu, preşedintele României, doamna deputat Raluca Turcan, domnii Adrian Gavrilescu şi Matei Gulea, precum şi doamna Alina Mungiu Pippidi, Societatea Academică din România şi Alianţa pentru o Românie Curată, cu solicitarea de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2014 privind instituirea unor măsuri în domeniul educaţiei, cercetării ştiinţifice şi pentru modificarea unor acte normative", se arată în comunicatul instituţiei.

Avocatul Poporului mai spune că analizează dacă sunt îndeplinite condiţiile constituţionale şi legale pentru sesizarea Curţii Constituţionale cu privire la prevederile OUG nr. 49/2014 şi că va da o soluţie care va fi postată pe site-ul instituţiei.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor măsuri în domeniul educaţiei, cercetării ştiinţifice şi pentru modificarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, 486 din 30 iunie 2014.

Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis, vineri, lui Victor Ciorbea, o scrisoare în care îi semnalează că OUG care modifică Legea Educaţiei încalcă regimul constituţional privitor la emiterea OUG, el afirmând că respectarea Legii fundamentale trebuie să fie asigurată de Avocatul Poporului.

El menţionează că prin O.U.G. 49/26 iunie 2014 au fost adoptate o serie de modificări legislative cu un puternic impact negativ atât în sfera învăţământului preuniversitar, cât şi în planul învăţământului universitar: posibilitatea organizării, în cazuri temeinic justificate, a unei sesiuni de bacalaureat speciale, trecerea terenurilor şi a clădirilor în care îşi desfăşoară activitatea elevii, palatele şi cluburile acestora, cluburile sportive şcolare, ale căror cheltuieli curente şi de capital se finanţează de la bugetul de stat, din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţii administrativ-teritoriale, la cererea Consiliului Judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, organizarea programelor de studii universitare de doctorat şi la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, reglementarea iniţiativei înfiinţării unei instituţii de învăţământ superior particular şi de către persoane fizice sau grup de persoane fizice, trasarea regimului juridic al instituţiilor de învăţământ superior ca persoane juridice de drept public sau, după caz, persoane juridice de drept privat şi de utilitate publică, organizarea concursului de ocupare a funcţiilor de director şi de director adjunct de către inspectoratul şcolar, participarea în calitate de membri, în Consiliile de Administraţie a unităţilor de învăţământ de stat a primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene, crearea unei noi categorii de funcţii didactice în cadrul unităţilor de învăţământ superior.

"Potrivit alin. (4) şi (6) al Art. 115 din Constituţie, Ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate «numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată», neputând «afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie». Din coroborarea celor două prevederi constituţionale mai sus indicate, pentru emiterea unei ordonanţe de urgenţă, trebuie îndeplinite, în mod cumulativ, cele două cerinţe: urgenţa şi sfera obiectului de reglementare", scrie preşedintele.

El menţionează că în ceea ce priveşte urgenţa, prin decizia Curţii Constituţionale 258/2006 publicată în Monitorul Oficial, Partea I, 341 din 17 aprilie 2016, s-a stabilit că "(…) inexistenţa sau neexplicarea urgenţei reglementării situaţiilor extraordinare, de natură să justifice adoptarea unei măsuri de înlăturare a stabilităţii instituţiei legale, reglementată prin instituirea duratei perioadei de exercitare a unor funcţii, constituie în mod evident o barieră constituţională în calea adoptării de către Guvern a unei ordonanţe de urgenţă în sensul arătat. A decide altfel înseamnă a goli de conţinut dispoziţiile art. 115 din Constituţie privind delegarea legislativă şi a lăsa libertate Guvernului să adopte în regim de urgenţă acte normative cu putere de lege, oricând şi - ţinând seama de împrejurarea că prin ordonanţă de urgenţă se poate reglementa şi în materii care fac obiectul legilor organice - în orice domeniu»".

"Mai mult decât atât, prin Decizia Curţii Constituţionale 421/2007 din 9 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 367/30 mai 2007 s-a hotărât în sensul că «(…) urgenţa reglementării nu echivalează cu existenţa situaţiei extraordinare, reglementarea operativă putându-se realiza şi pe calea procedurii obişnuite de legiferare»", scrie preşedintele.

Băsescu adaugă că legat de a doua condiţie, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională, prin decizia 738/2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I 690 din 8/10/2012, a statuat că "(…) sunt instituţii fundamentale ale statului acelea reglementate expres de Constituţie, în mod detaliat ori măcar sub aspectul existenţei lor, în mod explicit sau doar generic, respectiv instituţiile cuprinse în titlul III din Constituţie, precum şi autorităţile publice prevăzute în alte titluri ale Legii fundamentale.

"Cât priveşte înţelesul sintagmei «afectare a regimului instituţiilor fundamentale ale statului» se au în vedere toate componentele care definesc regimul juridic al acestora - structura organizatorică, funcţionarea, competenţele, resursele materiale şi financiare, numărul şi statutul personalului, salarizarea, categoria de acte juridice pe care le adoptă", scrie preşedintele.

El aminteşte că judecătorii de la Curtea Constituţională au statuat, prin Decizia nr. 1.189 din 6 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008, că ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate dacă "afectează", respectiv produc consecinţe negative asupra regimului instituţiilor fundamentale ale statului, în schimb, pot fi adoptate dacă, prin reglementările pe care le conţin, au consecinţe pozitive în domeniile în care intervin.

Curtea Constituţională reţine că reglementarea pe calea ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţa constituie, aşa cum se prevede expres în Art. 115 din Constituţie, o atribuţie exercitată de Guvern în temeiul delegării legislative, iar depăşirea limitelor acestei delegări, stabilite prin însuşi textul Constituţiei, reprezintă o imixtiune nepermisă în competenţa legislativă a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separaţiei puterilor în stat, mai afirmă Băsescu.

El precizează că prin Decizia nr. 1.569 din 6 decembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 1 martie 2012, Curtea a decis cu privire la transferul patrimoniul unităţilor de învăţământ privat şi confesional către fondatorii acestor entităţi, în caz de desfiinţare, dizolvare sau lichidare.

"Totodată, dreptul la învăţătură este asigurat în conformitate cu Art. 32 alin. 1 din Constituţie, iar, potrivit Art. 44 alin. 2 din legea fundamentală, proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Prin adoptarea de către Guvern a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor măsuri în domeniul educaţiei, cercetării ştiinţifice şi pentru modificarea unor acte normative a fost încălcat regimul constituţional privitor la emiterea ordonanţelor de urgenţă, fiind nesocotite, în acelaşi timp, dreptul la învăţătură şi dreptul la proprietate privată. Democraţia constituţională şi statul de drept impun nu numai respectarea principiului separaţiei şi echilibrului puterilor, ci şi obligaţia respectării Constituţiei României şi, implicit, a jurisprudenţei Curţii Constituţionale", declară preşedintele.

"În îndeplinirea misiunii sale constituţionale şi legale Avocatul Poporului, autoritate publică autonomă şi independentă faţă de orice altă autoritate publică, îşi desfăşoară activitatea în scopul apărării drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice. Faţă de cele expuse, având în vedere competenţa exclusivă de a sesiza direct Curtea Constituţională, consider că respectarea Legii fundamentale trebuie să fie asigurată, în acest caz, prin intermediul instituţiei Avocatului Poporului", a afirmat Băsescu în finalul scrisorii.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi, că Victor Ciorbea este cel mai fericit Avocat al Poporului, date fiind alocările bugetare de care se bucură, şeful statului menţionând că acesta nu va afecta, din slugărnicie, actele Guvernului.

Şeful statului l-a criticat, într-o dezbatere despre statul de drept organizată de Fundaţia Mişcarea Populară, pe Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, pentru că nu a atacat Ordonanţa pentru modificarea Legii Educaţiei, precizând că "marele fost sindicalist" este "docil, supus politic şi (...) îl cumperi cu facilităţi".

Preşedintele a declarat că nu se poate spune că supremaţia Constituţiei este realizată, atâta vreme cât guvernele abuzează de ordonanţe de urgenţă şi atât timp cât au un Avocat al poporului, singurul care poate ataca Ordonanţe de urgenţă care este supus politic sau pe care îl cumperi cu facilităţi de ultimă oră, cum s-a întâmplat în şedinţa de Guvern trecută.

"Domnul Ciorbea este cel mai fericit Avocat al Poporului de la Revoluţie, i s-a mărit bugetul, i s-au creat facilităţi să cheltuiască atât cât are nevoie şi veţi vedea că marele fost sindicalist Ciorbea va fi un Avocat al Poporului docil", a spus Băsescu.

El a continuat: "Un Avocat al Poporului responsabil ar fi atacat Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii Educaţiei, pe care a dat-o Guvernul de curând, şi care a făcut din nou, din Educaţie, un chioşc la care să se poată aciziţiona diplome".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici