- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Campania electorală pentru alegerile locale începe oficial pe 2 mai
Campania electorală pentru alegerile locale din iunie începe vineri şi va dura 30 de zile, punctul terminus fiind cu o zi înaintea primului tur de scrutin, respectiv în 31 mai, la ora 7.00.
Campania electorală pentru alegerile locale începe oficial pe 2 mai (Imagine: Mediafax Foto)
Conform legii, candidaţii ar trebui să organizeze activităţi de campanie doar în această perioadă. Tot în acest interval sunt permise afişajul electoral şi organizarea de emisiuni radio-tv în acest scop.
În campania electorală, candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei şi a celorlalte mijloace de informare în masă.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Azi, în Sfânta zi a Crăciunului, poate știi de ce Iisus Hristos nu s-a născut român
-
Ciolacu publică facturile pentru zborurile private la Nisa în ziua de Crăciun
-
Pericol în Constanţa: Elicea unei eoliene se învârte necontrolat aproape de un cămin de bătrâni
-
Care sunt cei şapte magnifici care au salvat bursa din Germania şi au sfidat crizele anul acesta
Legislaţia în vigoare stabileşte că, în această perioadă, se asigură candidaţilor, în mod nediscriminatoriu, spaţii corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii. Spaţiile pot fi amplasate la sediul primăriei, în şcoli, universităţi, case de cultură, cămine culturale şi cinematografe şi se asigură pe bază de înţelegere cu privire la cheltuielile de întreţinere. În schimb, este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în unităţile de învăţământ în perioada desfăşurării cursurilor.
Conform unei hotărâri a Biroului Electoral Central (BEC), în timpul campaniei electorale, partidele şi candidaţii pot împărţi materiale de propagandă cum ar fi afişe, pliante, cărţi poştale, ilustrate, brichete, chibrituri, calendare, căni, găleţi, caiete, pixuri, şepci, tricouri, eşarfe, fulare, insigne, ecusoane, fanioane, steguleţe, dar nu şi obiecte care "au o valoare economică semnificativă" şi nici alimente, băuturi alcoolice sau nealcoolice, produse din tutun. Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori astfel de bunuri în timpul campaniei electorale, precum şi primirea acestora de către alegători constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
Legea mai stabileşte că prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, decât în situaţia în care demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.
Primarii au obligaţia ca până la începerea campaniei să stabilească locurile speciale de afişaj electoral, în funcţie de numărul de candidaţi. De altfel, numai în Bucureşti au fost stabilite câteva sute de locuri pentru amplasarea de panouri. Conform legii, aceste locuri trebuie să fie situate în zone frecventate de cetăţeni, fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective. Dimensiunea maximă a unui afiş electoral este de 5x3 metri.
În ceea ce priveşte emisiunile radio şi de televiziune, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăţurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate formaţiunile şi pentru toţi candidaţii. Informaţiile legate de alegeri şi campanie pot fi prezentate numai în emisiuni informative, emisiuni şi dezbateri electorale.
În cazul posturilor publice, durata participării partidelor şi a candidaţilor la astfel de emisiuni se calculează de SRR şi SRTV în baza listelor de candidaţi transmise de Biroul Electoral Central. Până în acel moment, la emisiuni electorale vor avea acces formaţiunile reprezentate în Legislativ, în funcţie de ponderea lor parlamentară. Formaţiunile neparlamentare au acces la serviciile publice naţionale de radiodifuziune şi de televiziune numai dacă depun liste complete de candidaţi în cel putin 50% din circumscripţiile electorale din 15 judeţe. Candidaţii independenţi au acces la astfel de emisiuni într-un interval de timp de cel mult 5 minute, însumate pe întreaga durată a desfăşurării campaniei electorale. În schimb, candidaţii care deţin deja funcţii publice pot apărea în emisiunile informative în probleme legate de exercitarea funcţiei lor.
În emisiunile care au caracter electoral este interzisă combinarea de culori, semne grafice sau sunete care să evoce simbolurile naţionale ale României ori ale altui stat.
Referitor la sondajele de opinie, legea stabileşte că la difuzarea acestora trebuie însoţite de următoarele informaţii: denumirea instituţiei care a realizat sondajul; data sau intervalul de timp în care a fost efectuat şi metodologia utilizată; dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare; cine a solicitat şi cine a plătit realizarea sondajului. Cu 48 de ore înainte de ziua alegerilor este interzisă difuzarea de sondaje.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO