Ministrul Educaţiei a publicat luni pe blogul personal un răspuns la un articol publicat recent de preşedintele Academiei Române, „în care se vorbeşte, cu referire la planurile-cadru pentru învăţământul liceal puse recent în consultare/dezbatere, despre
„Iniţial am fost surprins, atât de titlu – amândoi ştiind că atâta timp cât sunt eu ministru, de la acest nivel nu va fi vreo
El spune că acesta este momentul să regândim sistemul care a generat acest risc şi această problemă.
„Aştept din partea specialiştilor şi a organizaţiilor profesionale propuneri prin care să tratăm cu respect şi eficient aspectele de identitate/cultură naţională. Aş vrea să văd predate conţinuturi mai aerisite şi relevante, cu mijloace de predare şi manuale atractive, care să-i încurajeze şi să-i entuziasmeze, nu să-i plictisească pe copiii noştri, atunci când vorbim despre aspectele legate de identitatea/cultura naţională. Despre asta este vorba întâi şi abia apoi despre numărul de discipline şi ore, iar dacă văd un astfel de model credibil, numărul de discipline/ore va fi susţinut la modul natural. Acum, pentru a ajunge la acest model mai aerisit şi flexibil, am mizat în cazul unor discipline/ore pe o distribuire a responsabilităţii între centralizare (decizii impuse de minister) şi descentralizare (decizii la nivelul şcolilor şi/sau al elevilor) – fără a se pierde astfel ore -, dar sunt dispus să discutăm chiar procentele celor două, dacă avem propuneri de modele bune pentru lucruri care ţin de cultura şi identitatea naţională. Aşadar, voi susţine cât trebuie un astfel de model bun. Îl aştept, ca parte din consultare/dezbatere!”, arată ministrul Educaţiei.
El spune că aceste mesaj este şi pentru ştiinţe, „acum când pseudoştiinţa devine şi aici o problemă de securitate naţională, ceea ce ne arată că aşa cum am tratat până acum ştiinţele nu a funcţionat”.
El încurajează specialiştii şi societăţile profesionale să facă propuneri raţionale.
„În concluzie, avem şansa să trecem de la un sistem de educaţie în care se predă mult şi prost (avem printre cele mai multe ore/an între ţările OECD), foarte centralizat (cu puţine opţiuni la nivel de şcoală şi/sau elevi), care, dincolo de faptul că este învechit (se bazează pe modele şi unele manuale din 2004), chiar prin rezultatele generate ne pune adesea la risc copiii şi societatea, la unul în care se predă mai aerisit şi relevant, bine şi cu echilibru între centralizare şi descentralizare. În acest proces, să ne gândim în primul rând la copii – nimeni nu se prea gândeşte la ei în aceste discuţii –, fără însă să lăsăm profesorii deoparte şi să nu închidem şcoala pentru părinţi sau societate”, adaugă ministrul.