CC: Sesizarea la Legea referendumului, cu aceleaşi critici. Cvorumul e la latitudinea legiuitorului
„Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele: Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000, în aceeaşi redactare de principiu, a mai fost supusă controlului de constituţionalitate în raport cu critici similare celor formulate în prezenta cauză (…). Criticile deja examinate în cauza soluţionată prin Decizia nr. 334 din 26 iunie 2013 a Curţii Constituţionale: reglementarea unui cvorum de participare la referendum de 30% din numărul persoanelor înscrise pe listele electorale permanente”, se arată în decizia Curţii Constituţionale.
CC precizează că argumentaţia din sesizarea şefului statului, prin care se face raportarea la cvorumul instituit în alte situaţii prevăzute în legea fundamentală precum voturile din Parlament, „nu poate fi reţinută”.
„Reglementările invocate sunt de natură să evidenţieze tocmai faptul că acolo unde legiuitorul constituant a apreciat că se impune reglementarea unor astfel de cvorumuri/majorităţi a realizat-o, în celelalte cazuri lăsându-le la latitudinea legiuitorului ordinar. Se constată astfel că modul de exercitare a suveranităţii prin organele reprezentative ale poporului, în concret procedura de legiferare, cunoaşte o strictă şi amănunţită reglementare la nivel constituţional”, se arată în decizia Curţii.
De asemenea, judecătorii atrag atenţia asupra faptului că atributul Parlamentului de a stabili cvorumul în cazul referendumului nu echivalează cu reglementarea oricărui prag de participare.
„Desigur că aceasta (reglementarea cvorumului la referendum de către Parlament, n.r.) nu echivalează cu un drept discreţionar al legiuitorului, în sensul că un asemenea cvorum, respectiv majoritate pentru luarea unei decizii de importanţă majoră ar putea fi stabilite arbitrar”, se precizează în decizia CC.
De asemenea, judecătorii apreciază că cea de-a doua condiţie impusă de modificările aduse Legii referendumului, respectiv ca cel puţine 25% dintre alegători să aibă voturi valabil exprimate, este de natură a împiedica o denaturare a rezultatului unui referendum.
„Curtea subliniază şi în acest context importanţa introducerii în legea supusă controlului de constituţionalitate a pragului de 25% pentru validarea rezultatului referendumului, reprezentând opţiunile valabil exprimate, raportat la numărul cetăţenilor înscrişi pe listele electorale permanente. Această condiţie suplimentară a validării rezultatului referendumului reflectă intenţia legiuitorului de a îndepărta riscul validării unui referendum la care a fost atins cvorumul de participare legal, însă opţiunile exprimate ar fi cuprins multe voturi nule. O asemenea «majoritate» ar fi departe de a reflecta voinţa populară, de a fi reprezentativă. De aceea, legiuitorul s-a raportat, încă o dată, pentru stabilirea validităţii rezultatului referendumului, şi nu a referendumului în sine, la numărul persoanelor cu drept de vot înscrise pe listele electorale permanente, rezultatul sufragiului având asigurată, astfel, o cât mai semnificativă reprezentativitate”, se mai menţionează în decizia CC.