- Home
- Politic
- BUCUREŞTI, (21.03.2013, 16:24)
- Marius Fratila
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Comisia Europeană despre memorandumul Guvernului român: Raportul MCV este corect şi imparţial
Comisia Europeană informează, la solicitarea MEDIAFAX, că a luat notă de memorandumul Guvernului României privind MCV pe justiţie, menţionând însă că ultimul raport se bazează pe o analiză atentă, corectă şi imparţială, fiind salutat inclusiv de Consiliul UE, în care România este parte.
Urmărește
468 afișări
Comisia Europeană despre memorandumul Guvernului român: Raportul MCV este corect şi imparţial (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)
Ministrul Justiţiei, Mona Pivniceru, a declarat miercuri, după adoptarea în Guvern a memorandumului iniţiat de ministerul său, că rapoartele MCV adaugă, an de an, noi recomandări la condiţionalităţile iniţiale impuse României, iar unele dintre acestea pun sub semnul întrebării "consecvenţa CE", mută aspectul tehnic în zona politică şi creează impresia unei "monitorizări continue".
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Bolojan: Am semnat acest protocol pentru ca România să aibă un guvern stabil într-o perioadă dificilă
-
Crin Antonescu va fi candidatul comun pentru alegerile prezidenţiale. Propunerea va fi aprobată de fiecare partid al alianţei
-
Coreea de Nord ar putea trimite şi mai multe trupe şi drone în sprijinul Rusiei
"Comisia Europeană a luat notă de memorandumul privind Mecanismul de Cooperare şi Verificare (MCV) adoptat ieri de Guvernul României. Comisia va continua să asiste Guvernul României în eforturile sale de atingere a celor patru obiective fixate la momentul aderării la UE. Obiectivele MCV sunt clare, iar deciziile prin care a fost stabilit Mecanismul include etape clare pentru a ajuta România să obţină progrese", se afirmă într-o declaraţie transmisă joi agenţiei MEDIAFAX de către Mark Gray, purtător de cuvânt al CE.
De asemenea, Comisia Europeană consideră că concluziile la care a ajuns în raportul MCV sunt bazate pe o analiză atentă, corectă şi imparţială a situaţiei din România.
"Consiliul a susţinut deplin abordarea Comisiei din fiecare din rapoartele MCV adoptate încă din 2006. Ultimele concluzii ale Consiliului UE au fost adoptate pe 11 martie în unanimitate, inclusiv de către delegaţia României, menţionează că activitatea Comisiei este salutată de Consiliu, atât cu privire la metodologia aplicată şi împărtăşeşte pe deplin obiectivele, analiza echilibrată şi recomandările conţinute de raport", evidenţiază poziţia CE.
De asemenea, Comisia Europeană aminteşte că în trecut a colaborat pe deplin cu guvernele României atât cu privire la partea de cooperare, cât şi cea de verificare a Mecanismului.
"Această colaborare a fost cheia realizării progreselor recunoscute în rapoartele MCV. România a beneficiat de asemenea de o contribuţie importantă din bugetul UE pentru a susţine măsurile din domeniile justiţiei şi afacerilor interne atât în perioada de preaderare, cât şi în cea postaderare. Comisia va continua în această abordare şi se va asigura ca angajamentele asumate să fie onorate", concluzionează declaraţia instituţiei de la Bruxelles.
Potrivit lui Pivniceru, MCV, instituit de Comisia Europeană (CE) în 2006, avea în substanţa lui patru condiţionalităţi, care se refereau la: garantarea unui proces judiciar transparent şi eficient, consolidarea capacităţii şi responsabilităţii Consiliului Superior al Magistraturii, raportarea şi impactul implementării noilor coduri de procedură civilă şi penală, înfiinţarea, responsabilitatea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, continuarea luptei împotriva corupţiei la nivel înalt, precum şi combaterea corupţiei în cadrul administraţiei publice locale.
Totodată, în funcţie de îndeplinirea sau neîndeplinirea acestor condiţionalităţi, tezele iniţiale prevedeau modificarea deciziei în cazul în care CE considera că este necesară modificarea obiectivelor de referinţă, respectiv decizia trebuia abrogată atunci când România a atins un nivel "satisfăcător" în realizarea obiectivelor de referinţă.
"În primul rând, nu cunoaştem ce se înţelege prin sintagma «satisfăcător», sintagmă care, în versiunea din limba română, nu există. Ea există ca atingere de obiective, deci nivel «satisfăcător» este doar în versiunea engleză a documentului. Prin urmare, ar trebuit să fi fost anticipat definită noţiunea de «nivel satisfăcător», pentru a vedea standardul la care trebuie să ne raportăm în realizarea acestor obiective”, a spus Pivniceru.
În acelaşi context, ministrul Justiţiei a mai afirmat că nu există un standard european unanim agreat cu privire la sistemele judiciare, cu care să se poată compara România, pentru a se verifica dacă a atins standardul satisfăcător în îndeplinirea condiţionalităţilor.
“În absenţa unui numitor comun de valorizare a realizării condiţionalităţilor, este dificil a se şti când şi cum anume s-au prin ce modalităţi putem ajunge la acel nivel satisfăcător", a spus Mona Pivniceru.
O altă observaţie conţinută în memorandum se referă la faptul că partea tehnică de condiţionalitate s-a mutat către cea politică. În opinia ministrului, autorităţile române care trebuie să furnizeze datele de evaluare, pe de-o parte, şi CE, pe de alta, operează cu standarde şi unităţi de măsură diferite, pentru că nu există o metodologie de lucru comună, ceea ce duce la rezultate diferite.
"Lipsa acestei metodologii duce la o monitorizare continuă, monitorizare care, de la condiţionalitate iniţială, prin intermediul recomandărilor, a ajuns să acopere noi arii şi domenii de monitorizare. Acest mecanism a funcţionat eminamente ca un mecanism de verificare. Noile obiective au fost adăugate unilateral. Nu a existat o cooperare efectivă. Fiecare raport (MCV - n.r.) a fixat, practic, pur contestativ condiţiile şi obiectivele pe care a dorit să fie monitorizate", şi-a arătat nemulţumirea Mona Pivniceru.
Potrivit ministrului Justiţiei, dacă obiectivele erau fixate anticipat şi într-un spaţiu temporal prestabilit, România putea să aibă o poziţie proactivă la îndeplinirea acestora, şi nu una reactivă.
"Dar poate cel mai important aspect este lipsa de stabilitate a condiţionalităţilor. În afară că nu se ştie care sunt paşii de urmat, cu fiecare raport adăugat pe parcursul celor şase-şapte ani de monitorizare s-au tot adăugat noi şi noi recomandări, desigur de executat pentru statul român", a spus ministrul.
Mona Pivniceru a trecut în revistă, la fiecare condiţionalitate, obiectivele suplimentare de îndeplinit apărute în fiecare nou raport al CE, unele dintre acestea fiind, în opinia sa, "adaosuri nepermise".
Referitor la numirea şefilor Parchetului General şi DNA, ministrul a arătat că, ulterior, CE a introdus recomandări suplimentare. "Procedurile actuale, adică procedurile instituite prin legea din 2005 care reglementa doar faptul că ministrul Justiţiei propunea, CSM dădea avizul consultativ şi preşedintele României opera numirea. În 2012, una din recomandările politice se referea tocmai la introducerea procesului transparent de numire a şefilor la vârf din parchete, ceea ce înseamnă că recomandările s-au schimbat esenţial, ele creează instabilitate, pun sub semnul întrebării consecvenţa acţiunii Comisiei din moment ce Comisia însăşi îşi modifică esenţial propriile recomandări, cea din 2012 fiind contrară celei din 2007", a spus Pivniceru.
Altă observaţie cuprinsă în memorandum se referă la faptul că investigarea faptelor de corupţie la nivel înalt a fost extinsă, în raportul MCV din 2008, şi asupra judecătorilor. De asemenea, condiţionalitatea ce prevedea prevenirea şi combaterea corupţiei la nivelul administraţie publice locale a fost extinsă, prin rapoartele din 2011 şi 2012, în domeniul achiziţiilor publice şi fraudarea fondurilor europene.
"An de an, recomandări noi s-au adăugat condiţionalităţii iniţiale", a subliniat Pivniceru.
Memorandul cuprinde şi o analiză a evoluţiei sistemului judiciar până în prezent şi enumeră recomadările suplimentare aduse la condiţionalităţile iniţiale, dar propune şi un nou mod de lucru în raport cu CE.
"Guvernul României a agreat ideea că acest mecanism este de cooperare şi verificare, prin urmare trebuie valorizată latura de cooperare din acest mecanism şi ne-am gândit că cea mai bună soluţie ar fi elaborarea unei metodologii de lucru comune cu CE, în care să definim ce înseamnă nivel satisfăcător, în care să definim standardul sau limita până la care se poate considera că statul român şi-a îndeplinit satisfăcător obligaţiile, indicatori concreţi şi specifici prin care să poate fi măsurate şi evaluate performanţele, să se includă în această metodologie şi modalitate de culegere a datelor şi informaţiilor pentru progresele realizate, să se includă un mecanism transparent de verificare a datelor şi informaţiilor, să se înlăture orice monopol al surselor, precum şi o bază cât mai largă şi diversificată de culegere a datelor şi informaţiilor. Nu în ultimul rând, să se utilizeze un limbaj clar, logic, precis, determinat, nesusceptibil de interpretări, cu excluderea oricărei interferenţe de ordin politic", a explicat ministrul.
Mona Pivniceru a precizat că România va solicita o expertiză tehnică de la CE, pentru a se stabili ce s-a rezolvat şi ce mai este de rezolvat, cu predictibilitate.
Memorandumul prezentat de Pivinceru propune convenirea de către Guvernul României şi Comisia Europeană a unei metodologii concrete de lucru, fundamentate pe recomandările ce au fost deja îndeplinite, precum şi pe cele care au mai rămas de îndeplinit, într-un cadru referenţial comun (în virtutea dimensiunii de cooperare, care ar trebui să caracterizeze întregul exerciţiu).
De asemenea, se propune stabilirea standardelor care trebuie să caracterizeze funcţionarea instituţiilor judiciare şi a celorlalte entităţi implicate în implementarea obiectivelor de referinţă, pentru a putea determina nivelul satisfăcător al îndeplinirii obiectivelor de referinţă.
În 30 ianuarie, la publicarea celui mai recent raport MCV, Comisia Europeană a afirmat că, deşi unele progrese s-au făcut, România ar trebui să întreprindă mai mult pentru funcţionarea statului de drept, purtătorul de cuvânt al CE Mark Gray precizând că s-au făcut câţiva paşi, dar nu toţi cei recomandaţi.
Următorul raport MCV ar urma să fie prezentat în decembrie.
Citește pe alephnews.ro: Descoperirea care sfidează înțelegerea noastră asupra Universului: Ce este „timpul negativ” în fizică
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Meta este dat în judecată pentru „traumatizarea pe viață” a moderatorilor Facebook din Kenya. Peste 140 de angajați sunt diagnosticați cu PTSD
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Cum reuşeşte o companie din România să facă zeci de milioane de euro dintr-o resursă pe care mulţi oameni din ţara noastră o ignoră şi care sunt planurile acesteia pentru viitor
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Care este cea mai sănătoasă sare din comerț, potrivit lui Dragoș Pătraru. Majoritatea bucătarilor din Vest o folosesc
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe