Cum motivează BEC decizia de invalidare a candidaturii lui Călin Georgescu

Publicat: 09 03. 2025, 22:57
Actualizat: 10 03. 2025, 08:53
Calin Georgescu soseste la Judecatoria Sectorului 1, unde urmeaza sa depuna o contestatie la masura controlului judiciar, in dosarul in care este cercetat penal pentru 6 infractiuni, luni, 3 martie 2025, in Bucuresti. ALEXANDRU DOBRE / MEDIAFAX FOTO

„Biroul Electoral Central, în considerarea prevederilor art. 11 alin (1) lit. B a), respectiv alin. (3) al aceluiași articol din Legea nr. 47/1992, constată că „ Deciziile și hotărârile Curții Constituționale sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor”, aceste dispoziții reprezentând reflexia dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 147 alin (4) teza a doua din Constituție, potrivit cărora „De Ia data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor”. De altfel, chiar Curtea Constitutională, în Hotărârea nr. 2 din 5 octombrie 2024, statuează în sensul că efectele actului jurisdicțional al Curții Constituționale se subsumează prevederilor art. 147 alin (1) și (4) din Legea fundamentală (a se vedea în acest sens considerentul 53 al hotărârii)”, arată în documentul emis de BEC. Astfel, „subsecvent reținerii acestor premise esențiale, Biroul Electoral Central este în măsură să sublinieze împrejurarea că deciziile și hotărârile Curții Constituționale fac parte din ordinea constituțională și sunt general obligatorii, impunându-se erga omnes, așadar și autorităților publice chemate să organizeze și să urmărească buna desfășurare a procesului electoral pentru alegerea Președintelui României/ inclusiv Biroului Electoral Central”.

Astfel, în luarea deciziilor privind înregistrarea candidaturilor pentru alegerea Președintelui României, Biroul Electoral Central este obligat, potrivit prevederilor art. 147 alin. (4) din Constituție, să respecte si să valorifice, să dea eficiență statuărilor cu forță juridică constituțională ale instanței de contencios constituțional, așadar inclusiv celor pronunțate în exercitarea de către aceasta a atribuțiilor circumscrise obligației sale de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui României (Hotărârile Curții Constituționale a României nr. 2 și nr. 32/2024), se mai arată în decizie.