Curtea Constituţională se reuneşte pentru a discuta sesizările privind starea de urgenţă în România

  • Judecătorii constituţionali dezbat miercuri sesizările formulate de Avocatul Poporului, Renate Weber, referitoare la starea de urgenţă.
  • Una dintre ele se referă la prevederile OUG 36/2020, iar cea de-a doua la articolele 9 şi 14 din OUG 1/1999 şi OUG nr.34/2020 în ansamblul său.
Urmărește
1743 afișări
Imaginea articolului Curtea Constituţională se reuneşte pentru a discuta sesizările privind starea de urgenţă în România

Curtea Constituţională se reuneşte pentru a discuta sesizările privind starea de urgenţă

Curtea Constituţională a României (CCR) analizează cele două sesizări care se referă la instituirea stăriie de urgenţă, potrivit oficialilor instituţiei.

Avocatul Poporului a anunţat, în 16 aprilie, că mai multe articole din OUG 1/1999 privind starea de urgenţă şi OUG 32/2020 care modifică primul document citat sunt neconstituţionale pentru că „i se permite preşedintelui să legifereze în domenii pentru care Legea fundamentală cere intervenţia legiuitorul primar”, arată Avocatul Poporului.

„Exigenţele statului de drept impun ca garanţiile juridice ale drepturilor prevăzute de Constituţie în beneficiul cetăţenilor să fie utilizate potrivit scopului pentru care au fost instituite”, arată Avocatului Poporului.

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate referitoare la prevederile art. 9, art. 14 lit. c1 ) – f) şi art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, în ansamblul său.

„Prevederile art. 14 lit. c1) – f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 sunt neconstituţionale, întrucât permit Preşedintelui României să legifereze în domenii pentru care Legea fundamentală cere intervenţia legiuitorului primar sau a celui delegat prin modificarea unor legi organice şi prin restrângerea efectivă a exerciţiului drepturilor omului”, explică Avocatul Poporului.

Mai exact, Avocatul Poporului consideră că dacă legiuitorul constituant ar fi considerat că prin decret, ca act administrativ normativ, Preşedintele poate legifera în perioada stării de urgenţă sau de asediu, ar fi prevăzut în mod expres un tip de delegare legislativă, aşa cum a reglementat-o în cazul celeilalte autorităţi executive, Guvernul.

În cadrul analizei textelor legale menţionate, Avocatul Poporului apreciază că art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999, cu modificările şi completările ulterioare, este formulat într-un mod atât de general, încât normele legale sunt lipsite total de previzibilitate şi claritate, ceea ce determină imposibilitatea destinatarului legii, şi anume, persoana care ar încălca prevederile art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999, de a-şi stabili conduita de urmat, în lipsa unei descrieri riguroase a unei fapte contravenţionale.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici