Avocatul Poporului a precizat în sesizare că prevederilor articolului 1 şi 4 din Legea privind măsurile de protecţie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar în îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei ar fi neconstituţionale.
Pe 3 februarie, Senatul a adoptat, ca for decizional, propunerea legislativă care prevede pedepse pentru agresarea personalului didactic. Prin urmare, profesorii şi directorii din învăţământul preuniversitar beneficiază de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.
Pentru proiectul de lege au votat 76 de senatori, 25 au fost împotrivă iar doi s-au abţinut.
Iniţiativa aparţine senatorului PSD Şerban Nicolae.
Reglementarea prevede că „săvârşirea unei infracţiuni împotriva unei persoane care ocupă funcţie didactică, de conducere sau de îndrumare şi control ori asupra bunurilor acesteia, în scop de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune ale cărei limite speciale se majorează cu o treime”.
Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează faptele precizate mai sus, dacă privesc un membru de familie al persoanei care ocupă o funcţie didactică de conducere sau de îndrumare şi control.
Iniţiativa mai prevede că „personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar beneficiază, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică”.
Totodată, conform proiectului, personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control se bucură de:
– respect şi consideraţie faţă de persoana sa şi faţă de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari şi terţiari ai educaţiei, precum şi din partea celorlalţi salariaţi ai unităţii;
– de un climat de ordine, disciplină şi respect, în timpul desfăşurării actului educaţional în contexte formale, neformale şi informale;
– autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menţină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-educare, dar şi pe parcursul desfăşurării de activităţi extraşcolare;
– de susţinerea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai beneficiarilor primari ai educaţiei, în realizarea actului educaţional;
– de dreptul de a aplica sancţiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ;
– protecţie juridică adecvată;
– sprijin şi implicare din partea autorităţilor, inclusiv a celor care au atribuţii în domeniul învăţământului, pentru asigurarrea tratemntului;
– beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naţional şi local, de către autorităţile administraţiei publice, pentru creşterea consideraţiei şi prestigiului social.
În cursul procedurii legale, faptele sesizate, în scris, de personalul didactic se bucură de prezumţie relativă de veridicitate, până la proba contrară.