- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Diaconescu: Unii încearcă să-şi fundamenteze cariera în MAE pe o ofertă politică
Ministrul de Externe Cristian Diaconescu afirmă, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că se consultă frecvent cu preşedintele Băsescu, anunţă modificarea organigramei ministerului şi spune că unii "încearcă să-şi fundamenteze o carieră în MAE pe o ofertă politică pe care câteodată nimeni nu le-o cere".
Diaconescu: Unii încearcă să-şi fundamenteze cariera în MAE pe o ofertă politică (Imagine: Mediafax Foto)
Rep.: Fiindcă vă refereaţi la organigrama MAE, ce veţi face cu instituţia agentului guvernamental pentru CEDO?
C.D.: Deocamdată suntem într-o discuţie, într-un proces de deliberare prietenesc şi cooperant cu Ministerul Justiţiei. După cum ştiţi atât magistraţi cât şi diplomaţi sunt în organizarea sistemului agentului guvernamental pentru CEDO. Cauze destul de complexe vor urma în perioada care ne aşteaptă. Dar cred, după cum stau lucrurile, că şi în organigrama pe care sperăm să o adoptăm prin hotărâre de Guvern săptămâna viitoare, agentul pentru CEDO se va regăsi tot în structura Ministerului de Externe. Dar discutăm sub aspectul eficienţei cu Ministerul Justiţiei. Ştiţi că până în 2003 agentul era la Ministerul Justiţiei.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Votezi cu tine sau cu un om care te minte în fiecare zi? Duminică du-te și pune ștampila pe alb!
-
Alegeri prezidenţiale. Peste 218.000 de români au votat în străinătate până la ora 22.00
-
Tottenham, cu Radu Drăguşin în primul 11, a spulberat-o pe Manchester City în deplasare
-
Atenţionare de călătorie în Italia din cauza unei greve în transportul feroviar
Rep.: Apoi, a trecut la dumneavoastră. A fost o perioadă de reducere a numărului de condamnări, dar în ultimul timp nu s-a mai auzit nimic despre CEDO.
C.D.: Aici nu este vorba neapărat de condamnare. Până la urmă statul român reprezentat de agentul guvernamental îşi face datoria. Sigur, cum să vă spun, nu neapărat de Ministerul de Externe depinde calitatea hotărârilor care sunt date în România şi care fac obiectul atacului la CEDO. Noi, Ministerul de Externe încearcă să-şi facă datoria cât se poate de serios dar în discuţie nu este o decizie a Ministerului de Externe ci hotărârile instanţelor judecătoreşti.
Rep: La ceremonia de instalare a dumneavoastră la MAE, preşedintele se referea la procesul de depolitizare a Ministerului, iar dumneavoastră dădeaţi asigurări că "MAE nu este o sinecură politică". Cam câţi oameni mai aveţi încă numiţi politic? Ce faceţi - îi schimbaţi din funcţie?
C.D.: Criteriul din punctul meu de vedere este profesionalismul. Nu pot să vă răspund câţi oameni sunt numiţi politic pentru că îmi imaginez că şi cei care au lucrat înaintea mea în Ministerul de Externe au avut în vedere faptul că aici, repet, se lucrează direct şi imediat cu aspectele care ţin de interesul naţional. Dacă cineva are şi o apartenenţă politică, dar şi dovedeşte o calitate profesională deosebită, nu este niciun fel de problemă, totul este în regulă.
Problema nu stă neapărat în faptul că cineva ar avea simpatii politice. Conform statutului diplomatic, nimeni dintre cei care sunt angajaţi în Ministerul de Externe, cu excepţia ministrului, nu poate face politică. Este o interdicţie obligatorie pentru cei care lucrează în acest sistem. Pe de altă parte, însă, dacă vorbim despre depolitizare şi ca să vorbesc cât se poate de deschis, trebuie să evităm un anumit mental al unora care, cu sau fără carnet de partid, încearcă să-şi fundamenteze o carieră în Ministerul de Externe pe o ofertă politică pe care câteodată nimeni nu le-o cere. Deci un anumit gen de disponibilitate exagerată în condiţii de schimbare politică face rău identităţii unui diplomat.
În primul rând, se spune aici că eşti diplomat de carieră şi mulţi dintre noi ne mândrim cu acest lucru. Înainte de toate, suntem diplomaţi de carieră şi vrem să fim respectaţi şi trataţi ca atare din acest punct de vedere. Ba chiar şi reglementările privind salarizarea sau privind drepturile pe care le au diplomaţii sunt speciale pentru că se consideră că este un domeniu special. A amesteca disponibilitatea politică exagerată, eventual în întâmpinarea vectorului politic atunci când vine la putere, mi se pare atitudinea cea mai periculoasă, pentru că se generează un soi de concesie, pentru că lucrurile nu sunt bine înţelese la un moment dat şi acest lucru face rău mesajului şi muncii efective, produsului pe care respectivul diplomat este în măsură conform mandatului său să-l ducă la îndeplinire. Şi aici mă pot referi de la adjunctul de ministru până la ambasador sau referent, în orice ţară.
Deci, din această perspectivă, am insistat ca cel puţin "partea grea" a Ministerului de Externe să fie condusă de la nivelul secretarilor de stat de diplomaţi de carieră. Şi acest lucru, repet, nu a fost făcut în ideea de a închide acest sistem al diplomaţiei, ci pur şi simplu pentru că în 2009 vom avea probleme foarte dificile şi noi ca minister şi ţara întreagă şi pentru a răspunde rapid şi eficient este nevoie ca pe întregul ax de informare, evaluare şi decizie al Ministerului de Externe să fie oameni care nu învaţă acum sau din mers această meserie. Pentru că este o meserie pentru care dai examen pentru fiecare grad diplomatic, an de an, este o meserie pentru care, mai ales de la nivele superioare, trebuie să ai unul sau două posturi diplomatice, să cunoşti limbi străine, să ai o pregătire specială.... Or, din această perspectivă, aceste componente se câştigă în timp, greu, şi ţin de o performanţă individuală care poate fi evaluată numai într-o perioadă mai lungă de timp.
Sigur, nu contest faptul că şi în lumea politică sunt suficienţi colegi, indiferent de la ce partid politic, cu suficiente capacităţi speciale. Şi cred că din acest punct de vedere voi avea şi colegi şi sunt gata să colaborez cu oricine e desemnat din punct de vedere politic. Dar, în ceea ce priveşte câteva zone ale activităţii diplomatice, începând cu secretarii de stat, cred că profesioniştii vor da rezultate foarte bune în perioada următoare.
Rep.: Sunteţi pregătit să spuneţi şi numele viitorilor secretari de stat?
C.D.: Deocamdată cel care înţeleg că a fost aprobat de domnul prim-ministru înţeleg că este Bogdan Mazuru, care este diplomat de carieră. El a fost şi ambasador la NATO în perioada în care România s-a integrat în Alianţa Nord-Atlantică şi ultimul său post este de ambasador în Germania.
Rep: S-a întors deja de la post?
C.D.: Da, îşi va prelua...
Rep.: Şi alte propuneri? Mai circulau şi alte nume...
C.D.: Da, cred că nu este niciun fel de problemă. Am mai făcut propunerea în legătură cu domnul Doru Costea, ambasador la Geneva, şi în legătură cu Bogdan Aurescu, cel care a fost reprezentantul nostru la Haga, la Curtea Internaţională, şi omul cu care am lucrat ani şi ani de zile în pregătirea şi conducerea dialogului bilateral cu Ucraina şi Federaţia Rusă pe cadrul juridic bilateral.
Rep.: Şi ce sarcini îi vor reveni fiecăruia dintre ei?
C.D.: Să vedem. Aştept, în funcţie şi de decizia primului-ministru, să avem şi o discuţie pentru a vedea fiecare - conform competenţelor dar şi aşteptărilor sale - care dintre domeniile din viitoarea organigramă va dori să le acopere.
Rep.: Schimbaţi organigrama, deci schimbaţi şi portofoliile secretarilor de stat?
C.D.: Da, da. Dar, repet dacă va aproba primul-ministru cele trei nominalizări, ei vor fi cei care vor acoperi zona bilaterală, multilaterală şi afacerile strategice. Dar vom vedea.
Rep.: Aşadar acestea vor fi următoarele portofolii pentru secretarii de stat? Afaceri bilaterale, afaceri multilaterale şi afaceri strategice?
C.D. Da. Zona multilaterală, incluzând şi afacerile europene.
Citește mai departe:
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
GANDUL.RO
Citește mai departe: