Discuţiile despre pensiile speciale şi incompatibilităţile pentru aleşii locali, amânate

Comisia specială pentru elaborarea Codului administrativ a amânat marţi dezbaterea şi votul asupra prevederilor referitoare la pensiile speciale ale primarilor şi preşedinţiilor consiliilor judeţene, precum şi cele legate de incompatibilităţile aleşilor locali şi situaţiile de conflict de interese.

Urmărește
387 afișări
Imaginea articolului Discuţiile despre pensiile speciale şi incompatibilităţile pentru aleşii locali, amânate

Discuţiile despre pensiile speciale pentru aleşii locali, amânate în Comisia de Cod administrativ

Decizia de amânare a discuţiilor asupra amendamentelor care vizează pensiile speciale a fost motivată de forul de specialitate prin faptul că trebuie solicitate puncte de vedere de la Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii, Ministerul de Finanţe şi Ministerul Dezvoltării Regionale, în contextul în care, în 2016, au existat două decizii de neconstituţionalitate ale Curţii Constituţionale a României (CCR) asupra Legii privind pensiile speciale pentru aleşii locali.

Membrii Comisiei nu au votat nici asupra articolului 247 - "Raporturile de muncă sau de serviciu deţinute anterior", art. 262 intitulat "Incompatibilităţi pentru primar, viceprimar, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean", art. 263 referitor la "Incompatibilităţi pentru consilierii locali şi judeţeni" şi art 266 - "Situaţii de conflict de interese".

În schimb, printre articolele adoptate cu amendamente se numără art. 250, la care parlamentarii PSD-ALDE au modificat sintagma "indemnizaţie de şedinţă" cu sintagma "indemnizaţie lunară". Astfel, modificată prevede acum că: “Pentru participarea la şedinţele consiliului şi ale comisiilor de specialitate, consilierii locali, respectiv consilierii judeţeni au dreptul la o indemnizaţie lunară". De asemenea, indemnizaţia lunară pentru consilieri locali şi judeţeni care participă la şedinţele ordinare sau extraordinare ale consiliului local şi ale "consiliului judeţean şi ale comisiilor de specialitate este în cuantum de până la 10% din indemnizaţia lunară a primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean" şi nu de 5%, cum este în varianta actuală.

"Consilierii locali, respectiv consilierii judeţeni au dreptul la indemnizaţia lunară pentru participarea la cel puţin o şedinţă de consiliu şi o şedinţă a comisiei de specialitate pe lună, desfăşurate în condiţiile legii", conform unui amendament al deputatului PSD, Ion Călin, adoptat în şedinţa de marţi a Comisiei speciale pentru elaborarea Codului administrativ.

La articolul 261 au fost eliminate două alineate (1) şi (8) care prevedeau că: "(1)Aleşii locali au obligaţia de a aduce la cunoştinţa cetăţenilor toate faptele şi actele administrative ce interesează colectivitatea locală. (8) Schimbările survenite în activitatea consilierului local sau consilierului judeţean, după caz, în timpul exercitării mandatului, se aduc la cunoştinţa consiliului local, respectiv a consiliului judeţean, în cel mult 10 zile de la data producerii acestora."

Totodată, la alin. (7) a fost introdusă sintagma "în condiţiile legii". Potrivit amendamentului adoptat de forul de specialitate: "primarul, respectiv preşedintele consiliului judeţean este obligat ca, prin intermediul secretarului unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi al aparatului de specialitate, să pună la dispoziţie consilierilor locali, respectiv consilierilor judeţeni, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informaţiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului in condiţiile legii".

La art. 271, care vizează "Sancţiunile disciplinare aplicabile consilierilor locali şi consilierilor judeţeni" au fost stabilite sancţiuni precum "diminuarea indemnizaţiei lunare cu până la 50%" sau "retragerea indemnizaţiei lunare pentru una sau două luni" pentru consilierii locali şi judeţeni care încalcă "prevederilor prezentului Cod şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului local sau a consiliului judeţean, după caz, consiliul local sau consiliul judeţean".

Un articol adoptat în forma acutală cel cu numărul 267 şi face referire la "Declaraţia de interese şi declaraţia de avere". Astfel, potrivit textului legislativ "aleşii locali au obligaţia să întocmească, să depună şi să actualizeze declaraţii de avere şi declaraţii de interese în conformitate cu prevederile legislaţiei privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice". Şi articolul privind "sancţiuni pentru nedepunerea declaraţiei de avere şi a declaraţiei de interese" rămâne neschimbat. Prin urmare, la acest articol 268, este prevăzut că: "nerespectarea prevederilor legale referitoare la procedura de depunere a declaraţiei de avere şi de interese prevăzute de lege atrage sancţiunile prevăzute de legislaţia privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice".

La Capitolul V, "Răspunderea aleşilor locali", art. 269 a fost adoptat în forma iniţială. Astfel, "aleşii locali răspund, după caz, administrativ, civil sau penal pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii şi ale prezentului Cod". Şi art. 270 referitor la răspunderea consilierilor locali şi judeţeni a rămas neschimbat. Articolul are două alineate care prevăd următoarele: "(1) Consilierii locali, respectiv consilierii judeţeni răspund în nume propriu, pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului, precum şi solidar, pentru activitatea consiliului din care fac parte şi pentru hotărârile pe care le-au votat. (2) În procesul-verbal al şedinţei consiliului local, respectiv a consiliului judeţean se consemnează rezultatul votului, iar, la cererea consilierului local, respectiv a consilierului judeţean se menţionează în mod expres votul acestuia."

Şi capitolul intitulat "Alte incompatibilităţi privind aleşii locali". Prin urmare, toate cele trei alineate ale articolului 264 au rămas în forma actuală, acestea stipulând că este incompatibilă calitatea de ales local cu cea de acţionar semnificativ la o societate înfiinţată de consiliul local, respectiv de consiliul judeţean. De asemenea, incompatibilitate este şi în cazul în care "soţul/soţia, o rudă până la gradul al II-lea inclusiv ale alesului local deţin calitatea de acţionar semnificativ la unul dintre operatorii economici prevăzuţi la primul alineat. Textul legii oferă şi definiţia termenului de acţionar semnificativ prin care "se înţelege persoana care exercită drepturi aferente unor acţiuni care, cumulate, reprezintă cel puţin 10% din capitalul social sau îi conferă cel puţin 10% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală".

Următoarea şedinţă a Comisiei speciale pentru elaborarea Codului administrativ va avea loc miercuri, începând cu ora 14.00, când dezbaterile vor fi reluate de la articolul 294.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici