EFOR a analizat cheltuielile partidelor în social media în perioada ianuarie-martie 2024. La USR, PSD şi AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli

  • Expert Forum (EFOR) a analizat cheltuielile realizate de partidele politice şi politicieni în social media prin intermediul platformelor Facebook şi Google.
  • Analiza include cheltuielile din primele trei luni ale anului.
Urmărește
216 afișări
Imaginea articolului EFOR a analizat cheltuielile partidelor în social media în perioada ianuarie-martie 2024. La USR, PSD şi AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli

Studiul se concentrează pe sumele alocate pentru campanii care sunt marcate ca politice/electorale sau cu impact social. Cercetarea a arătat că partidele au cheltuit pe Facebook peste trei milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor/candidaţilor/aleşilor de la nivel local sau central. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicaţii online, organizaţii neguvernamentale sau alte entităţi, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.

„Peste 75% din bani (2,4 mil) au fost cheltuiţi de către USR, PNL (câte 700 mii lei), PSD (650 mii lei) şi AUR (325 mii lei). Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Punctual, cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut. Cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori. La USR, PSD şi AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli. La PNL pagina preşedintelui partidului se află mai jos în listă ca valoare a cheltuielilor. Pe lângă paginile politicienilor am identificat pagini care par a fi publicaţii, dar care sunt asociate unor partide. Cele mai multe şi vizibile se regăsesc în legătură cu AUR, acestea având un număr mare de reclame, chiar dacă nu investesc foarte mult”, a transmis EFOR.

Analiza a mai arătat modul în care politicienii acţionează în teritoriu, în ciuda alianţelor făcute la Bucureşti.

„Un rezultat interesant al analizei este că am descoperit un număr de 42 de pagini care au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 lei în judeţul Neamţ. Deşi suma nu e mare, este interesant modul în care se transmit informaţii în formate foarte similare în mai multe localităţi din judeţul Neamţ, promovând candidaţi PNL şi denigrând aleşi locali PSD. Acest tip de campanie concertată arată de fapt că alianţele PSD-PNL nu sunt atât de puternice la nivel local pe cât le prezintă liderii partidelor la centru. Nu putem concluziona dacă reclamele sunt sau nu sunt plătite din subvenţii. Observăm însă că promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investiţiile totale făcute de partide din subvenţii. Migraţia politică sau candidaturile unor foşti membri de partid ca independenţi au influenţat unele din schimbările menţionate mai sus. În contextul alegerilor din iunie, această migraţie se va intensifica”, au mai anunţat realizatorii cercetării.

În ceea ce priveşte platforma Google, partidele politice au cheltuit aproximativ 600.000 lei.

„Jumătate din bani au fost cheltuiţi de PSD, iar aproape 40% de USR. Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puţine. Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăţi de aproape 700.000 lei. Advertiserii asociaţi PNL şi USR au cheltuit semnificativ mai puţin, iar cei legaţi de PSD de şase ori mai mult”, a fost concluzia EFOR.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici