Finanţarea campaniilor electorale pentru prezidenţiale şi parlamentare. Câţi bani s-au cheltuit

  • Candidaţii la alegerile prezidenţiale au cheltuit, până în prezent, 47 de milioane de lei.
  • PSD a cheltuit 37 milioane lei, PNL 4,2 milioane lei, iar Mircea Geoană 1,61 milioane lei, potrivit unui raport făcut de Expert Forum.
Urmărește
1636 afișări
Imaginea articolului Finanţarea campaniilor electorale pentru prezidenţiale şi parlamentare. Câţi bani s-au cheltuit

Sursa foto: Andreea Alexandru / Mediafax Foto

Expert Forum a analizat datele publicate de Autoritatea Electorală Permanentă cu privire la finanţarea campaniilor electorale pentru prezidenţiale şi parlamentare.

Datele publicate acoperă parţial o săptămână de campanie la parlamentare şi două la prezidenţiale.

Raportul analizează veniturile şi cheltuielile (inclusiv firmele cu care au lucrat competitorii electorali) pentru parlamentare şi prezidenţiale, dar şi modul în care s-au cheltuit subvenţiile în luna septembrie şi impactul acestor bani asupra campaniilor electorale.

Până la data de 7 noiembrie 2024, contribuţiile candidaţilor pentru parlamentare au atins 68,1 milioane de lei, la care s-au adăugat 25 de milioane de lei din transferuri de la partide. Aproape 700 de candidaţi au declarat contribuţii, iar 25 de competitori includ partide şi independenţi.

Contribuţiile candidaţilor la parlamentare:

• PSD a declarat 44% din total (30 milioane lei de la 221 candidaţi), PNL 30% (20 milioane de la 189 candidaţi), AUR 9% (6,3 milioane de la 97 candidaţi), iar USR 5% (3,2 milioane de la 62 candidaţi).
• Contribuţii maxime (198.000 lei) au fost depuse de 218 candidaţi, dintre care 122 la PSD şi 73 la PNL.
• Cele mai mari contribuţii au fost în Constanţa (59 mil. lei), Bucureşti (60 mil. lei) şi Argeş (38 mil. lei). În unele judeţe, ca Vaslui sau Caraş Severin, nu au existat contribuţii.

Din totalul contribuţiilor, 63% din fonduri au fost declarate pentru Camera Deputaţilor.

Transferuri de la partide politice la parlamentare:

Şapte partide au transferat 25 milioane lei, inclusiv 18 milioane de la PSD şi 2,8 milioane de la USR. Majoritatea fondurilor provin din surse private.

Cheltuieli electorale:

Până la 7 noiembrie, au fost cheltuiţi 29,5 milioane lei. PSD a cheltuit 16 milioane, PNL 5,3 milioane, iar AUR şi USR câte 2,1 milioane fiecare. PSD a investit în promovare online şi vestimentaţie pentru voluntari, iar PNL a direcţionat fonduri către online şi tipărituri.

Contribuţii ale candidaţilor la prezidenţiale

Contribuţiile proprii ale candidaţilor la prezidenţiale au fost de 2,3 milioane de lei, majoritatea fondurilor provenind din transferuri de la partide. Mircea Geoană, candidat independent, a declarat 1,6 milioane lei, în principal împrumuturi, Cristian Diaconescu 375.000 lei (împrumut), iar Ana Birchall 200.000 lei din venituri proprii.

Transferuri ale partidelor

Până la 7 noiembrie 2024, partidele au transferat 73 milioane de lei pentru campania prezidenţială. Cele mai mari sume au fost de la PSD (62 mil. lei), exclusiv din fonduri private. USR a transferat 4,2 mil. lei, din care 2 mil. din subvenţii, iar AUR 3 mil. lei (doar 5.000 lei din subvenţii). Subvenţiile au reprezentat mai puţin de 4% din totalul fondurilor.

Cheltuielile în campania prezidenţială

Competitorii au cheltuit în total 47 milioane lei. Din aceştia, PSD a cheltuit 37 milioane lei, PNL 4,2 milioane lei, iar Mircea Geoană 1,61 milioane lei. Cheltuielile s-au împărţit astfel: 33% pe servicii diverse (inclusiv vestimentaţie), 31% online, 27% media (radio, presă, TV), şi 5% tipărituri.
• PSD: Aproape o treime (33%) din fonduri au mers către media (12 mil. lei), iar 27% (10 mil. lei) spre campania online. Alţi 11 milioane au fost cheltuiţi pe vestimentaţie.
• PNL: A cheltuit 700.000 lei pe online şi propagandă media, direcţionând 1 milion lei din subvenţii către Kensington Communications SRL şi 1,2 milioane către Stage Expert SRL.
• Mircea Geoană: 1,4 mil. lei (aprox. 88%) pentru campanie online, în principal prin TV Buzău Trust Campus SRL.
• AUR: A investit 65% din fonduri (1,2 milioane lei) în online şi aproape 493.000 lei pentru tipărituri.
• USR: Din 1,2 milioane lei, 812.000 lei au fost destinaţi sondajelor, restul împărţit între online şi tipărituri.
• Forţa Dreptei: A cheltuit 330.000 lei exclusiv pe online, prin Digidev Innotech SRL.

Cheltuielile în alte perioade din 2024

Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în aprilie (56 mil. lei) şi martie (35 mil. lei), înainte de alegerile locale şi europarlamentare, scăzând în lunile următoare.

Transferuri ale partidelor la prezidenţiale

Până la 7 noiembrie 2024, partidele au transferat 73 milioane de lei pentru campania prezidenţială. Cele mai mari sume au fost de la PSD (62 mil. lei), exclusiv din fonduri private. USR a transferat 4,2 mil. lei, din care 2 mil. din subvenţii, iar AUR 3 mil. lei (doar 5.000 lei din subvenţii). Subvenţiile au reprezentat mai puţin de 4% din totalul fondurilor.

Cheltuielile în campania prezidenţială

Competitorii au cheltuit în total 47 milioane lei. Din aceştia, PSD a cheltuit 37 milioane lei, PNL 4,2 milioane lei, iar Mircea Geoană 1,61 milioane lei. Cheltuielile s-au împărţit astfel: 33% pe servicii diverse (inclusiv vestimentaţie), 31% online, 27% media (radio, presă, TV), şi 5% tipărituri.

• PSD: Aproape o treime (33%) din fonduri au mers către media (12 mil. lei), iar 27% (10 mil. lei) spre campania online. Alţi 11 milioane au fost cheltuiţi pe vestimentaţie.
• PNL: A cheltuit 700.000 lei pe online şi propagandă media, direcţionând 1 milion lei din subvenţii către Kensington Communications SRL şi 1,2 milioane către Stage Expert SRL.
• Mircea Geoană: 1,4 mil. lei (aprox. 88%) pentru campanie online, în principal prin TV Buzău Trust Campus SRL.
• AUR: A investit 65% din fonduri (1,2 milioane lei) în online şi aproape 493.000 lei pentru tipărituri.
• USR: Din 1,2 milioane lei, 812.000 lei au fost destinaţi sondajelor, restul împărţit între online şi tipărituri.
• Forţa Dreptei: A cheltuit 330.000 lei exclusiv pe online, prin Digidev Innotech SRL.

Cheltuielile în alte perioade din 2024

Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în aprilie (56 mil. lei) şi martie (35 mil. lei), înainte de alegerile locale şi europarlamentare, scăzând în lunile următoare.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici