„Toată recunoştinţa şi preţuirea mea merg, astăzi, către toţi cei care, de la capătul liniei 112, ştiu unde să lanseze, contracronomentru, apelul urgent pentru ca o viaţă să fie salvată sau un om să fie ajutat să iasă dintr-o situaţie limită. Este Ziua Europeană a numărului unic de urgenţă 112, linia unde fiecare secundă contează, pentru că fiecare secundă poate face diferenţa între viaţă şi moarte. Acest număr este rezervat doar apelurilor care necesită intervenţia imediată a serviciilor de urgenţă (Ambulanţă, Pompieri, Poliţie şi Jandarmerie), aşa că prezenţa de spirit şi viteza de reacţie a operatorului sunt esenţiale”, scrie pe Facebook Gabriela Firea.
Potrivit ministrului, de anul trecut, din ianuarie, funcţioneză şi o altă linie importantă – 119 – numărul unic de urgenţă pentru semnalarea situaţiilor de abuz la adresa copiilor. De la începtul lui ianurie 2022 şi până acum, la acest număr s-au înregistrat nu mai puţin de 120.000 de apeluri: „Sigur, nu toate s-au transformat în cazuri confirmate sau cazuri grave, însă, în multe dintre aceste situaşii a fost vorba despre copii sau adolescenţi aflaţi în situaţii grave, de abuz, violenţă, neglijare, exploatre, abandon. Fie că au sunat chiar ei sau părinţii, rude ori adulţi care au fost martori sau aveau cunoştinţă de astfel de cazuri, faptul că a existat aceast mijloc de a cere ajutor sau a fi îndrumaţi şi sfătuiţi mi se pare extraordinar. Trebuie să ştiţi că, la nivelul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie există o preocupare permanentă pentru formarea personalului şi a echipelor mobile care oferă suport la 119. Operatorii care răspund la numărul unic 119 sunt învăţaţi cum să reacţioneze şi cum să acţioneze în momentului unui apel şi, de asemenea, cum să identifice rapid din convorbire posibile situaţii de abuz, violenţă sau risc major la adresa copiilor. În premieră, specialiştii ANPDCA au elaborat Ghidul Specialistului care operează la linia 119, un document care detaliază paşii pe care trebuie să-i respecte operatorii care răspund la aceste apeluri pentru a gestiona orice situaţie posibilă”.