Florin Iordache, despre eliminarea articolului privind confiscarea banilor ilegali din campanie: Partidul nu poate plăti o sumă pe care nu a avut-o

Fostul ministru al Justiţiei ,Florin Iordache, a declarat, pentru MEDIAFAX, că sumele obţinute în campania electorală care nu respectă prevederile legale nu pot fi confiscate de la partid, pentru că nu sunt depuse în contul acestuia.

Urmărește
904 afișări
Imaginea articolului Florin Iordache, despre eliminarea articolului privind confiscarea banilor ilegali din campanie: Partidul nu poate plăti o sumă pe care nu a avut-o

Iordache, despre banii confiscaţi din campanie: Partidul nu poate plăti o sumă pe care nu a avut-o (Imagine: Andreea Alexandru/ Mediafax Foto)

"În condiţiile în care un competitor, fie că discutăm de un primar, un consilier local sau un parlamentar, depune o sumă mai mare decât cea care este prevăzută de lege, în actuala prevedere banii respectivi nu îi mai sunt returnaţi, primeşte amendă, dar se confiscă şi suma de la partid. Prin acest amendament, încercăm să precizăm că partidul nu poate plăti o sumă pe care nu a avut-o. Ce să confisc de la partid, în condiţiile în care această sumă nu a fost depusă la partid? Am retrimis acest raport în comisie ca, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), să reglementăm mai bine această situaţie apărută în practică, adică, dacă un competitor depăşeşte suma maximă admisă, fără nicio îndoială să nu o primească înapoi, să şi primească şi amendă, dar nu ai de unde confisca de la partid pentru că acei bani nu au fost depuşi în contul partidului", a declarat, pentru MEDIAFAX, deputatul PSD Florin Iordache, fostul ministru al Justiţiei.

La propunerea fostului ministru al Justiţiei Florin Iordache, deputat PSD, Comisia juridică a abrogat alineatul 13 al articolului 28 – Contribuţiile pentru campania electorală, din Legea 334/2006, republicată în 2015, potrivit căruia "Contribuţiile pentru campania electorală care nu respectă prevederile prezentului articol se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat”, se arată în raportul publicat în data de 5 aprilie, pe site-ul Camerei Deputaţilor.

Articolul 28 din Legea finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale reglementa regimul contribuţiilor pentru campania electorală, modul în care pot fi obţinute şi limitele maxime ale acestora.

Unul dintre amendamentele adoptate instituie acelaşi regim şi pentru sumele obţinute ilegal care sunt folosite pentru campania pe care partidele o duc la nivel central şi cea pentru referendum.

Tot la propunerea lui Florin Iordache, Comisia juridică a decis şi abrogarea alineatului 1 al articolului 53 potrivit căruia "în situaţiile prevăzute la articolului 52 alin. 1-3 (în cazul constatării unor contravenţii-n.r.), contravenientul varsă la bugetul de stat sumele de bani şi/sau contrvaloarea în bani a bunurilor şi serviciilor care au constituit obiectul contravenţiei, pe baza hotărârii AEP”.

Nici donaţiile acceptate de un partid politic în curs de dizolvare sau de un partid politic care acţionează în baza unui statut modificat, deşi modificările nu au fost comunicate Tribunalului Bucureşti, conform prevederilor legale, sau instanţa a respins cererea de încuviinţare a modificării statutului, nu vor mai putea fi direcţionate către bugetul de stat, comisia hotărând să abroge şi alineatul 2 al articolului 53.

Un alt amendament depus de Iordache şi adoptat de Comisia juridică a vizat abrogarea alineatului 2 al articolului 59 potrivit căruia "organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au obţinut câte un singur mandat de deputat, în condiţiile legii electorale, respectiv câte un singur mandat de consilier într-o circumscripţie electorală li se aplică numai prevederile legale privind finanţarea campaniei electorale”.

În foma iniţială propunerea legislativă avea ca obiect doar eliminare alineatului 2 al articolului 59 din Legea nr. 334/2006, republicată în 2015, privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, fiind depusă în legislatura trecută de mai mulţi deputaţi ai minorităţilor naţionale.

În expunerea de motive, reprezentanţii minorităţilor susţineau că reglementările conţinute de articolul care se cere abrogat se regăsesc în dispoziţiile articolului 50 alineatul 4 din aceeaşi lege, “respectiv organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale participante la alegeri fac subiectul controlului AEP numai în perioada electorală şi în legătură cu aceasta”.

Senatul în calitate de primă Cameră sesizată a respins propunerea legislativă în şedinţa din 13 septembrie 2016.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil iniţiativa legislativă, iar Guvernul prin punctul de vedere transmis a apreciat că "Parlamentul va decide asupra oportunităţii adoptării proiectului de lege".

Raportul adoptat de Comisia juridică va fi transmis plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici