IPP: Cheltuielile candidaţilor în campania pentru locale, mult peste plafonul legal

Mulţi dintre candidaţii la Primăria Municipiului Bucureşti şi la primăriile de sector au depăşit plafoanele impuse prin lege în ceea ce priveşte sumele cheltuite în campania electorală pentru alegerile locale, potrivit unui raport făcut public, marţi, de Institutul de Politici Publice (IPP).

Urmărește
101 afișări
Imaginea articolului IPP: Cheltuielile candidaţilor în campania pentru locale, mult peste plafonul legal

Adrian Moraru, director în IPP (Imagine: Mediafax Foto)

Adrian Moraru, director adjunct în cadrul Institutului de Politici Publice, a afirmat, luni, într-o conferinţă de presă, că unii dintre candidaţii la primăriile de sector din Bucureşti au depăşit cu mult plafoanele de venituri şi cheltuieli numai cu publicitatea.

Potrivit acestuia, unii dintre candidaţii care au depăşit plafoanele au ieşit primari, acestora putând să le fie retrase mandatele pentru nerespectarea legii.

El a criticat faptul că Autoritatea Electorală Permanentă nu a dat "niciun semn" legat de controlul rapoartelor de venituri şi cheltuieli ale partidelor în campania electorală pentru alegererile locale.

Printre cazurile nominalizate de Moraru sunt cele ale lui Răzvan Murgeanu, Cristian Poteraş, Neculai Onţanu şi Vasile Blaga.

Moraru a menţionat că IPP nu poate fi acuzat de ipocrizie în legătură cu acest subiect, reprezentanţii organizaţiei fiind conştienţi că în campaniile electorale se cheltuiesc mulţi bani şi, de aceea, se pronunţă pentru majorarea plafonului impus prin lege partidelor.

Potrivit raportului făcut public de IPP, Vasile Blaga (PDL) a cheltuit în campania electorală pentru alegerile locale cel puţin 846.674 euro, din care 655.874 euro pentru publicitatea în presa scrisă şi 180.800 de euro pentru publicitatea stradală, conform unei monitorizări a publicităţii outdoor făcută pe principalele bulevarde în primele 15 zile ale campaniei electorale.

Suma cheltuită în aceleaşi condiţii de Ludovic Orban (PNL) a fost de 224.477 euro, din care 181.377 de euro pentru publicitate în presa scrisă, Cristian Diaconescu investind în campania electorală 188.358 de euro, din care 155.358 de euro pentru publicitate în presa scrisă.

Următorul în ceea ce priveşte cheltuielile în campania electorală, Cozmin Guşă, figurează cu un total de 77.215 euro pentru ambele tipuri de publicitate.

Conform studiului, actualul edil al Capitalei, Sorin Oprescu, a cheltuit 66.261 euro pentru publicitatea în vederea scrutinului local, din care 64.961 euro în presa scrisă şi doar 1.300 euro pentru publicitatea outdoor, în perioada monitorizată.

În ceea ce priveşte banii cheltuiţi pentru campania electorală de partide, PDL conduce detaşat, valoarea publicităţii contractate pentru alegerile locale ridicându-se la 3.370.889 de euro fără TVA şi fără taxe de publicitate.

Această formaţiune politică este urmată de PSD, cu cheltuieli estimate de 2.027.458 euro, de PNL cu 1.863.427 euro, de PC, cu circa 320.000 de euro şi PNG-CD, cu 146.380 euro.

Mai puţin de 100.000 de euro este valoarea publicităţii contractate în campania pentru alegerile locale de PRM, PIN şi UDMR.

În ceea ce priveşte publicitatea stradală, Adrian Moraru a precizat că studiul s-a făcut în Bucureşti, pentru o perioadă de o săptămână, pe principalele artere de circulaţie, fiind identificate 2.500 de mash-uri şi panouri pentru candidaţii la Primăria Generală a Municipiului Bucureşti şi la primăriile de sector.

Director adjunct al Institutului de Politici Publice a afirmat că, potrivit estimărilor IPP, la alegerile locale din anul 2008 s-au cheltuit la nivel naţional aproximativ 40-50 de milioane de euro.

Potrivit acestuia, la nivelul anului 2008, campania pentru primăria reşedinţă de judeţ a costat între 100.000 şi 300.000 de euro, bani angajaţi de fiecare candidat cu şanse în cursă.

Adrian Moraru a afirmat că principala concluzie desprinsă în urma cercetării relevă creşterea explozivă a costurilor alegerilor locale comparativ cu alegerile anterioare, el menţionând că, doar în domeniul publicităţii din presă, creşterea costurilor a fost de 250 la sută, respectiv la 8.686.950 euro faţă de 3.460.936 euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici