MAE: Este incorectă încercarea lui Marga de a transfera responsabilitatea pentru disfuncţionalităţile ICR

MAE susţine că este incorectă încercarea lui Andrei Marga de a transfera exclusiv în seama ministerului responsabilitatea pentru eventuale disfuncţionalităţi în activitatea institutelor culturale româneşti din străinătate.

Urmărește
291 afișări
Imaginea articolului MAE: Este incorectă încercarea lui Marga de a transfera responsabilitatea pentru disfuncţionalităţile ICR

Andrei Marga (Imagine: Liviu Chirica/ Mediafax Foto)

Marga a acuzat duminică, într-un interviu acordat "Gândul", că ministerul condus de Titus Corlăţean are o "enormă încetineală" în obţinerea aprobărilor necesare pentru deschiderea unor institute culturale la Munchen-Nurnberg şi Kiev. El a reluat afirmaţia şi într-un comunicat de presă transmis luni prin care îşi anunţă demisia de la conducerea ICR şi motivele acesteia.

"Spre exemplu, deschiderea ICR Nurnberg - Munchen, pentru care s-au primit acordul guvernului Bavariei în decembrie 2012 şi, în zece zile, aprobarea Ministerului de Externe german, nu are nici acum, după mai mult de şapte luni, răspunsul Ministerului român de Externe", a spus Marga.

În replică, MAE susţine că este incorectă încercarea lui Marga de a transfera responsabilitatea.

"Este incorectă încercarea Preşedintelui ICR de a transfera responsabilitatea exclusiv asupra MAE pentru eventualele disfuncţionalităţi în activitatea ICR-urilor din străinătate. De altfel, ponderea celor două cazuri semnalate, Kiev şi Munchen-Nurnberg, nu este de natură să altereze ansamblul activităţilor de promovare a culturii române de către sistemul ICR în străinătate (...) Conlucrarea, şi nu atitudinea de adversitate şi învinovăţire a partenerului este soluţia pe care continuăm să o promovăm", se arată într-un comunicat MAE remis luni agenţiei MEDIAFAX, după anunţul demisiei lui Marga de la ICR.

De asemenea, MAE arată că "anumite dificultăţi în activitatea unor ICR-uri semnalate de către misiunile diplomatice ale României din ţările de reşedinţă au fost provocate de reacţiile nefavorabile ale mediilor culturale şi ale diasporei faţă de schimbările de personal operate de ICR".

MAE afirmă că "a urmărit sistematic ca modificările în structura de personal să se facă în conformitate cu prevederile legii şi a acţionat conform solicitărilor preşedintelui ICR şi hotărârilor Comisiilor de Cultură şi Politică Externă ale Senatului, acestea din urmă având caracter obligatoriu".

Totodată, MAE susţine că "o analiză a activităţii ICR-urilor din străinătate solicitată de şeful Guvernului, desfăşurată sub coordonarea Comisiilor de Cultură şi Politică Externă ale Senatului, conform prevederilor legale, nu poate fi decât benefică în identificarea problemelor, soluţiilor, responsabilităţilor fiecărei părţi".

MAE subliniază că în privinţa dorinţei privind înfiinţarea unui ICR în landul Bavaria, la Nurnberg sau Munchen, nu corespunde realităţii faptul că guvernul german şi-ar fi dat în acest sens acordul, care este necesar pentru a iniţia o Hotărâre a Guvernului României privind înfiinţarea.

De asemenea, MAE menţionează că a informat permanent conducerea ICR privind demersurile în vederea deschiderii ICR din Bavaria.

Ministerul de Externe menţionează şi că în cazul ICR Kiev există baza legală de înfiinţare, iar încă din 2007 partea română a înştiinţat partea ucraineană despre deschiderea ICR Kiev şi a filialei de la Cernăuţi în aceleaşi condiţii ca şi Centrul de Informare al Ucrainei la Bucureşti, respectiv ca secţii culturale ale Ambasadei României la Kiev şi ale Consulatului General al României la Cernăuţi.

"În prezent continuă demersurile pentru închirierea unui sediu al ICR Kiev în condiţiile agreate de MAE şi ICR", precizează MAE.

Ministerul de Externe mai arată că atribuţiile sale în evaluarea directorilor de institute culturale pot duce la diferenţe faţă de evaluările experţilor de la ICR, având în vedere setul de criterii diferite folosit în evaluare, însă în acordarea calificativelor anuale prevalează criteriile ICR, elaborate pe baza legii.

Andrei Marga şi-a prezentat, luni, demisia din funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), potrivit unui comunicat remis, luni, agenţiei MEDIAFAX, de către Biroul de Presă al ICR.

În comunicat, Andrei Marga spune că demisionează din funcţia de preşedinte al ICR, "cu solicitarea ca demisia să între în vigoare imediat".

În comunicatul remis MEDIAFAX, Andrei Marga spune că, de când a fost numit în funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român, în data de 11 septembrie 2012, a fost supus defăimărilor, "tipice înţelegerii primitive a politicii".

Comisiile reunite pentru cultură şi politică externă din Senat au cerut, luni, revocarea lui Andrei Marga din funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român, precum şi a vicepreşedinţilor ICR Horia Gârbea şi Vladimir Simon.

Andrei Marga a fost numit la conducerea Institutului Cultural Român pe 11 septembrie 2012, prin vot în plenul Senatului, el ocupând în perioada mai-august 2012 funcţia de ministru de Externe. În urma remanierii sale, la conducerea MAE a fost numit Titus Corlăţean.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici