Mandatele europarlamentarilor aleşi, validate la PE după o procedură strictă

Procedura de validare, la nivelul PE, a mandatelor europarlamentarilor aleşi în cele 27 de state membre UE presupune, printre altele, validarea rezultatelor la nivel naţional, comunicarea listelor cu cei votaţi şi o verificare a eventualelor incompatibilităţi cu poziţia de membru în Legislativul UE.

Urmărește
185 afișări
Imaginea articolului Mandatele europarlamentarilor aleşi, validate la PE după o procedură strictă

Mandatele europarlamentarilor aleşi, validate la PE după o procedură strictă (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit articolului 3 din Regulamentul de procedură al PE, după alegerile europarlamentare, preşedintele în exerciţiu al PE invită autorităţile competente din statele membre să comunice Parlamentului, în cel mai scurt timp, numele deputaţilor aleşi, pentru ca aceştia să poată participa la lucrările Parlamentului încă de la deschiderea primei şedinţe de după alegeri.

Concret, după numărarea tuturor voturilor şi rezolvarea tuturor contestaţiilor, oficiile electorale permanente din toate cele 27 de state membre vor notifica, la Direcţia de Relaţii cu Grupurile Politice, lista eurodeputaţilor aleşi, urmând ca din acel moment să fie demarate proceduri administrative în cadrul PE.

Potrivit Regulamentului de procedură, preşedintele în exerciţiu al PE le atrage atenţia autorităţilor naţionale cu privire la dispoziţiile din Actul din 20 septembrie 1976 şi le cere acestora adoptarea măsurilor necesare pentru a evita orice incompatibilitate cu mandatul de deputat în Parlamentul European.

Actul din 20 septembrie 1976 joacă un rol important în ceea ce priveşte stabilirea statutului membrilor PE. Documentul prevede, printre altele, că PE va verifica documentele care atestă veridicitatea faptelor declarate (credentials) noilor membri ai PE.

"În acest scop, PE va lua notă de rezultatele transmise oficial de statele membre şi va decide în orice dispută ce ar putea rezulta din dispoziţiile Actului, altele decât cele rezultate din dispoziţiile naţionale la care Actul face referire", se mai arată în document.

Fiecare eurodeputat a cărui alegere este notificată Parlamentului trebuie să declare în scris, înainte de a participa la lucrările parlamentare, că nu deţine o funcţie incompatibilă cu cea de deputat în Parlamentul European, în conformitate cu articolul 7 alineatele (1) şi (2) din Actul din 20 septembrie 1976.

Articolul 7 din Actul din 20 septembrie prevede că poziţia de membru PE va fi incompatibilă cu cele de: membru al unui Guvern UE, membru CE, judecător sau avocat-general în cadrul CJCE sau la Tribunalul de Primă Instanţă, membru al conducerii al BCE; membru al Curţii de Conturi a Comunităţilor europene sau Avocat al poporului. De asemenea, există potrivit respectivului articol, incompatibilitate între funcţia de europarlamentar şi cele de membru al Comitetului Economic şi Social, al Comitetului Regiunilor sau al altor comitete formate în baza tratatelor comunitare. De asemenea, începând de la alegerile europarlamentare din 2004, funcţia de eurodeputat este incompatibilă cu cea de parlamentar naţional.

Declaraţia fiecărui deputat potrivit căreia nu este incompatibil cu noua funcţie "trebuie făcută, în măsura posibilului, cu cel mult şase zile înainte de şedinţa constitutivă a Parlamentului", potrivit Regulamentului de procedură. Anul acesta şedinţa constitutivă a PE este programată pentru 14 iulie.

"Orice deputat participă la lucrările Parlamentului şi se bucură de exercitarea deplină a drepturilor în Parlament şi în organele acestuia atât timp cât prerogativele sale nu au fost verificate sau nu s-a luat o hotărâre în legătură cu o eventuală contestaţie, cu condiţia să fi efectuat în prealabil declaraţia menţionată anterior", prevede procedura. De asemenea, în cazul în care s-a stabilit, "pe baza unor date verificabile şi din surse accesibile publicului", că un deputat exercită o funcţie incompatibilă cu calitatea de deputat în Parlamentul European, Parlamentul, pe baza informaţiilor furnizate de Preşedintele său, constată că locul este vacant.

Potrivit Regulilor de procedură, "comisia competentă" (în acest caz, cea Juridică) redactează un raport pe baza comunicării oficiale, de către fiecare stat membru, a rezultatelor electorale în ansamblul lor, cu precizarea numelui candidaţilor aleşi, precum şi a eventualilor supleanţi în ordinea clasării rezultate în urma votului. Pe baza acestui raport, Parlamentul procedează în cel mai scurt timp la verificarea prerogativelor şi statuează asupra validităţii mandatului fiecărui membru nou ales, precum şi în privinţa eventualelor contestaţii formulate în conformitate cu dispoziţiile Actului din 20 septembrie 1976, cu excepţia celor întemeiate pe legislaţia electorală naţională.

Mandatul unui deputat va putea fi validat numai după prezentarea declaraţiilor scrise prevăzute.

De asemenea, până la prima sesiune programată va fi constituită o echipă de primire, care îi va familiariza pe noii europarlamentari cu locul de muncă. Tot până la 14 iulie, vor fi purtate negocieri pentru afilierea la grupuri.

Şedinţa din 14 iulie va fi dedicată alegerii noului preşedinte, fiind în mod normal condusă de cel mai vârstnic membru PE. Prin excepţie de la regulă, anul acesta şedinţa ar putea fi condusă de preşedintele în exerciţiu, Hans Gert Poettering.

(Material realizat de Miruna Badea; miruna.badea@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici