MESAJUL Comisarului european pe Justiţie privind protecţia datelor: E sinonimă cu protejarea democraţiei

"Protecţia datelor cu caracter personal este sinonimă cu protejarea democraţiei noastre", spune Vera Jourová, comisar european pentru justiţie, în contextul scandalului privind folosirea datelor cu caracter personal în campanii electorale a circa 50 de milioane de utilizatori Facebook.

Urmărește
238 afișări
Imaginea articolului MESAJUL Comisarului european pe Justiţie privind protecţia datelor: E sinonimă cu protejarea democraţiei

MESAJUL Comisarului european pe Justiţie privind protecţia datelor: E sinonimă cu protejarea democraţiei

Redăm integral comentariul comisarului pe Justiţie:

Ultimele dezvăluiri cu privire la modul în care Cambridge Analytica a avut acces, prin intermediul Facebook, la datele cu caracter personal a peste 50 de milioane de persoane sunt îngrijorătoare. Şi mai îngrijorător este felul în care au fost utilizate aceste date pentru a schimba comportamentul cetăţenilor, pentru a le influenţa intenţiile de vot şi, până la urmă, pentru a manipula funcţionarea democraţiilor noastre.

Trebuie să înţelegem mai bine ceea ce s-a întâmplat, însă este deja clar că acest lucru este extrem de negativ. Însă înfricoşător este faptul că, deşi numai aproximativ 270.000 de persoane şi-au dat consimţământul şi au descărcat aplicaţia controversată, în presă se vorbeşte de 50 de milioane de utilizatori ale căror date au fost colectate fără consimţământul acestora. Niciunul dintre aceştia nu ştie că i-au fost utilizate datele pentru a modela opiniile politice a milioane de oameni şi nicio autoritate de protecţie a datelor nu a fost informată că acestea au fost gestionate în mod necorespunzător.

Aceste dezvăluiri ne reamintesc, într-un mod neplăcut, cât de necesară este aplicarea urgentă a normelor modernizate de protecţie a datelor, care urmează să intre în vigoare în luna mai. Acestea vor introduce conceptele de responsabilizare, transparenţă şi responsabilitate a companiilor în legătură cu modul în care acestea prelucrează datele cu caracter personal ale utilizatorilor. În cazul în care o companie colectează date într-un anume scop, acestea nu pot fi utilizate în alte scopuri, cu excepţia cazului în care utilizatorul îşi dă acordul. Astfel, cetăţenii europeni vor deţine controlul asupra propriilor date, iar consimţământul lor va fi activ printr-un regim de acord expres (opt-in). Respectarea noilor norme va fi asigurată de autorităţile de protecţie a datelor, care au capacitatea de a aplica sancţiuni.

Fataliştii vor spune acum că, din cauza noilor norme privind protecţia datelor, partidele politice nu-şi vor mai putea utiliza bazele de date, de exemplu listele de distribuţie, în campaniile electorale şi pentru a-şi informa potenţialii alegători. Noile norme privind protecţia datelor nu vor pune piedici în calea unor astfel de campanii.

Utilizarea datelor pentru o mai bună informare a cetăţenilor înainte de alegeri contribuie cu siguranţă la o bună funcţionare a democraţiilor noastre. Există însă o linie subţire de demarcaţie peste care nu trebuie să trecem: de la posibilitatea de a alege oferită cetăţenilor la manipularea alegătorilor. Normele stricte în materie de protecţie a datelor pot contribui la prevenirea acestui fenomen şi la protejarea democraţiei noastre.

Până în prezent, în ceea ce priveşte datele, Regulamentul european general privind protecţia datelor oferă cel mai bun set de reguli din lume în ceea ce priveşte protecţia şi drepturile consumatorilor. Observăm, de nenumărate ori, că economia digitală ne pune la încercare limitele în ceea ce priveşte protecţia datelor. Cetăţenii trebuie să profite de această ocazie şi să nu mai abordeze cu naivitate modul în care le sunt tratate zilnic datele cu caracter personal. Cu toţii trebuie să preluăm din nou controlul asupra propriilor date. Noile norme privind protecţia datelor ne pun la dispoziţie instrumentele necesare; nu ne rămâne decât să ne apucăm de treabă şi să le folosim.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici