- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Parlamentul să fie dizolvat dacă preşedintele suspendat e reconfirmat la referendum
Raportul Comisiei privind regimul constituţional propune dizolvarea Camerelor în cazul în care Legislativul decide suspendarea şefului statului, iar acesta este reconfirmat în funcţie la referendum şi menţionează chiar şi varianta eliminării din legea fundamentală a suspendării preşedintelui.
Parlamentul să fie dizolvat dacă preşedintele suspendat e reconfirmat la referendum (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)
Documentul, care este prezentat, miercuri, la Palatul Cotroceni, notează că una dintre lecţiile crizei constituţionale din anul 2007 este legată de maniera criticabilă în care actuala Constituţie reglementează răspunderea şefului de stat, se susţine în raportul citat.
Vezi aici Raportul Comisiei prezidenţiale integral
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Votezi cu tine sau cu un om care te minte în fiecare zi? Duminică du-te și pune ștampila pe alb!
-
Prag depăşit. Peste 150.000 de români au votat în străinătate la alegerile prezidenţiale
-
Atenţionare de călătorie în Italia din cauza unei greve în transportul feroviar
-
În Schengen, dar cu controale la graniţă. Surse bulgare: controalele la frontierele terestre vor rămâne în vigoare timp de cel puţin şase luni după aderare. Excepţie pentru graniţa Bulgaria-Grecia
Soluţia pe care o dă sistemul constituţional românesc în cazul unui conflict între Parlament şi preşedinte este de fapt o limitare implicită a suveranităţii poporului care, chiar şi în pofida faptului că este exercitată de Parlament, îi aparţine întotdeauna, conform art. 2 din legea fundamentală, se arată în raport.
O asemenea limitare nu se justifică prin raportare la felul în care constituţiile democratice, inclusiv cea a României, se raportează la modul în care se manifestă suveranitatea populară. De aici, notează documentul, sentimentul că întreaga procedură de suspendare din funcţie a fost una utilizată partizan, cu ignorarea cerinţelor minimale ale constituţionalismului.
Raportul Comisiei prezidenţiale pune în discuţie menţinerea în Constituţie a actualului sistem în ceea ce priveşte răspunderea şefului statului şi sugerează modificarea mecanismului aplicabil în cazul suspendării din funcţie a preşedintelui ţării.
Soluţia ar implica revizuirea Constituţiei în direcţia clarificării modalităţii de funcţionare a articolului 95, respectiv suspendarea din funcţie pentru fapte grave prin care se încalcă Constituţia, ar fi menţinută cu introducerea unui element suplimentar: votarea suspendării de către Camerele reunite, cu majoritatea absolută de membri, după consultarea Curţii Constituţionale; organizarea referendumului având ca obiect demiterea şefului statului; dizolvarea de drept a Camerelor în ipoteza în care preşedintele este reconfirmat de naţiune prin vot (este procedura identificabilă şi în Constituţia Austriei, unica democraţie europene ce inserează o dispoziţie similară în legea ei fundamentală, menţionează raportul).
Pe această cale, art. 95 ar fi raţionalizat, decizia adunărilor de a iniţia această procedură ar fi plasată într-un nou context. Eşecul iniţiativei în urma votului popular ar conduce la alegeri anticipate, iar blocajul constituţional ce a urmat lunii mai 2007 în România ar fi eliminat, argumentează autorii raportului. Naţiunea, pe calea referendară, ar decide concomitent în două materii: demiterea/reconfirmarea şefului statului; tranşarea conflictului constituţional care stă la originea procedurii prin dizolvarea adunărilor pe calea unui vot popular de neîncredere.
Raportul Comisiei prezidenţiale vorbeşte şi de eliminarea instituţiei suspendării din funcţie a şefului statului.
De asemenea, Comisia prezidenţială propune instituirea unei singure răspunderi în sarcina şefului statului, respectiv cea pentru înaltă trădare. O modificare propusă de Comisia prezidenţială ar putea fi aceea ca şeful statului să fie judecat de Curtea Constituţională.
Principala motivaţie ar ţine de însuşi rolul acordat acestui organism, anume acela de gardian al Constituţiei. Fără a face parte din sistemul puterii judecătoreşti, Curtea ar putea judeca această infracţiune de înaltă trădare, care nu este prevăzută de legea penală, cu mult mai multă precizie, se arată în document. În acest mod prin majoritatea calificată cerută în Parlament la vot şi natura instanţei de judecată, procedura ar fi una de excepţie legată de maniera în care şeful de stat a încălcat îndatoririle constituţionale care îi revin.
Prezentarea raportului comisiei prezidenţiale pentru analiza regimului constituţional, a fost făcută, miercuri, la Palatul Cotroceni, de către preşedintele Comisiei, profesorul Ioan Stanomir.
La eveniment participă premierul Emil Boc, preşedintele Senatului, Mircea Geoană, fostul ministru al Educaţiei, Mircea Miclea, reprezentanţi ai formaţiunilor politice parlamentare, precum Eugen Nicolăescu, Puiu Haşotti, Verestoy Attila, Marton Arpad, Victor Alistar, preşedintele Transparency International, ministrul de justiţie, Cătălin Predoiu, Nicolae Popa, preşedintele ICCJ, procurorul general al României, Laura Codruţa Kovesi, Avocatul Poporului, Ioan Muraru, preşedinta Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, fosta preşedintă a Consiliului Superior al Magistraturii, Lidia Bărbulescu, precum şi reprezentanţi ai mediului academic şi studenţi.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
GANDUL.RO