PNL către CC: Legea pensiilor încalcă dreptul la proprietate şi dreptul la trai decent şi pensie

PNL va susţine, în sesizarea pe care o depune joi la Curtea Constituţională, că în adoptarea Legii pensiilor nu au fost respectate procedurile, iar actul normativ încalcă dreptul la proprietate, dreptul la trai decent şi pensie, acte internaţionale în materia drepturilor omului şi jurisprudenţa CC.

Urmărește
131 afișări
Imaginea articolului PNL către CC: Legea pensiilor încalcă dreptul la proprietate şi dreptul la trai decent şi pensie

PNL către CC: Legea pensiilor încalcă dreptul la proprietate şi dreptul la trai decent şi pensie

De asemenea, PNL arată că actul normativ nu a ţinut cont de avizul Consiliului Legislativ.

Deputatul Alina Gorghiu, preşedintele Comisiei de justiţie a PNL, precizează, într-un comunicat remis agenţiei MEDIAFAX, că PNL depune joi o sesizare cu privire la neconstituţionalitatea recent adoptatei Legi privind sistemul unitar de pensii publice.

În opinia liberalilor, în adoptarea acestui proiect de lege s-au remarcat "grave încălcări ale procedurilor democratice", atât pe forma de adoptare, cât şi pe fondul actului normativ.

Conform sursei citate, a fost încălcat art. 76 alin. 1 din Constituţie în mod "flagrant", respectiv nu au fost asigurate nici majoritatea şi nici cvorumul de şedinţă necesar adoptării unei legi organice.

Tot în ceea ce priveşte procedura legislativă, PNL precizează că a fost încălcat art. 76 alin. 3 din Constituţie, potrivit căruia "la cererea Guvernului sau din proprie iniţiativă, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgenţă, stabilită potrivit regulamentului fiecărei Camere". În cazul acestui act normativ, nu s-a respectat articolul 69 alin. 2 din Regulamentul Camerei Deputaţilor care prevede un termen de 3 zile pentru imprimarea şi difuzarea către deputaţi a raportului întocmit la proiectul de lege în cazul în care Camera Deputaţilor este primă cameră sesizată, sau 5 zile în cazul celor pentru care Camera Deputaţilor este cameră decizională. "În cazul nostru, raportul nu a întrunit niciunul dintre cele 2 termene, iar raportul suplimentar al comisiei sesizate în fond a fost întocmit şi transmis pe data de 15 septembrie 2010, ziua adoptării proiectului de lege în cadrul şedinţei de plen a Camerei Deputaţilor", se arată în comunicat.

De asemenea, a fost încălcat alin. 3 al aceluiaşi articol 69 din Regulamentul Camerei potrivit căruia Biroul Permanent poate stabili adoptarea în procedură de urgenţă în cazul proiectelor legislative care privesc ratificarea unor tratate şi convenţii internaţionale sau acorduri de împrumut. Proiectul de lege privind sistemul unitar de pensii publice nu se încadrează sub nicio formă în această categorie, menţionează liberalii.

"Constatăm, de asemenea, că prin această lege se încalcă art. 61 alin. 2 din Constituţia României. Forma legii adoptate de camera decizională cuprinde modificări esenţiale faţă de forma adoptată la Senat, în calitate de primă camera sesizată. Mai mult decât atât, faţă de momentul depunerii proiectului de lege la Parlament, Guvernul a mai adoptat o serie de ordonanţe ale căror prevederi au fost introduse în textul proiectului adoptat de Camera Deputaţilor. Totodată, în aceeaşi sferă a încălcării principiului bicameralismului prevăzut de art. 61 alin. (2) din Constituţie, se încadrează şi alte abateri grave de la regulile constituţionale privitoare la procedura legislativă. Astfel, legea cuprinde dispoziţii referitoare la statutul deputaţilor şi senatorilor, care în mod obligatoriu trebuiau să fie adoptate în camere reunite şi dispoziţii referitoare la magistraţi, camera decizională în acest caz trebuind să fie Senatul", se arată în comunicat.

Pe fondul problemei, criticile de neconstituţionalitate vizează încălcarea principiului neretroactivităţii legii, a dreptului de proprietate, a dreptului la trai decent şi la pensie, a unor acte internaţionale în materia drepturilor omului, a dreptului fundamental de alegere a profesiei şi a meseriei sau ocupaţiei, jurisprudenţa Curţii Constituţionale. De asemenea, sesizarea vizează aplicarea greşită a art. 16 din Constituţie la egalizarea vârstei de pensionare pentru femei şi bărbaţi, precum şi ignorarea avizului Consiliului Legislativ.

În ceea ce priveşte încălcarea principiului neretroactivităţii legii, stipulat în art. 15 alin. 2 din Constituţie conform căruia legea dispune numai pentru viitor, PNL dă ca exemplu Decizia 830 din 2008 a CC. Astfel, ori de câte ori o lege nouă modifică starea legală anterioară cu privire la anumite raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, dacă s-au realizat înainte de intrarea în vigoare a legii noi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptării noii reglementări, care trebuie să respecte suveranitatea legii anterioare. Legea nouă însă este aplicabilă de îndată tuturor situaţiilor ce se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge după intrarea ei în vigoare, precum şi tuturor efectelor produse de situaţiile juridice formate după abrogarea legii vechi.

Liberalii mai susţin că actul normativ încalcă dreptul la proprietate, respectiv art. 44 din Constituţie. "Pensia, atât ca drept în sine, cât şi ca element al proprietăţii private, reprezintă o creanţă asupra statului pe care acesta este obligat să o plătească şi s-o ocrotească. Dispoziţiile criticate contravin, de asemenea, articolului privitor la protecţia proprietăţii din Protocolul 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale, la care România este parte. Astfel, «orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale»", se arată în comunicat.

PNL consideră că leagea încalcă şi dreptul la trai decent şi la pensie. "Aspectele criticate contravin prevederilor art. 47 din Constituţie privind nivelul de trai: statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent. Chiar art. 47 alin. (2) nominalizează anumite domenii în care cetăţenii au drepturi ce intră în conceptul de trai decent, respectiv: dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private", precizează liberalii.

În opinia lor, noua lege încalcă şi acte internaţionale în materia drepturilor omului.

De asemenea, consideră liberalii, legea încalcă art. 41 alin. 1 din Constituţie, respectiv dreptul fundamental de alegere a profesiei şi a meseriei sau ocupaţiei. "«Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă». Astfel, art. 6 alin. 1 pct. IV face vorbire despre alte persoane care realizează venituri din activităţi profesionale, în speţă putând intra în acest context toţi membrii profesiilor liberale, respectiv avocaţi, notari, executori, mediatori. Aceste persoane care sunt angrenate într-o asociere profesională, astfel încât raporturile dintre organizaţie şi fiecare membru nu pot reprezenta o relaţie de tip angajator - angajat şi nu se poate spune despre aceste persoane că sunt angajaţi în sensul art. 3 alin. 1 lit a", se arată în comunicat.

PNL susţine că Legea privind sistemul unitar de pensii publice încalcă însăşi jurisprudenţa Curţii Constituţionale a României, respectiv art. 147 - Deciziile Curţii Constituţionale, alin. (4), amintind că "deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României", iar "de la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor".

Liberalii reclamă şi faptul că egalizarea vârstei de pensionare pentru femei şi bărbaţi reprezintă o greşită aplicare a art. 16 din Constituţie - "Egalitatea în drepturi. Încălcarea dreptului cetăţenilor la a nu fi discriminaţi".

"Deşi în cadrul Expunerii de motive se invocă drept argument suprem pentru egalizarea vârstei de pensionare a femeilor cu cea a bărbaţilor necesitatea instituirii egalităţii de tratament, semnalăm că, în egală măsură, constituie discriminare atât a trata diferenţiat persoane aflate în situaţii similare sau comparabile, cât şi a trata identic persoane aflate în situaţii diferite, aşa cum de altfel a arătat Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauza Thlimmenos contra Greciei (2000). Egalizarea vârstei de pensionare pentru femei şi bărbaţi reprezintă un act de discriminare, pentru că se ignoră speranţa de viaţă în România, atât a femeilor, cât şi a bărbaţilor, pe lângă celelalte aspecte care ţin de specificul structurii fizice a femeilor sau de activitatea zilnică a acestora. În mod constant, Curtea Constituţională a statuat că principiul egalităţii în drepturi (art. 16 din Constituţie) nu înseamnă omogenitate, astfel că situaţii diferite permit şi uneori impun o reglementare diferită, în deplin acord cu principiul constituţional amintit (Decizia nr. 258/2010)", precizează liberalii.

Ei mai susţin că Guvernul a ignorat în totalitate avizul Consiliului Legislativ pe Legea privind sistemul unitar de pensii publice, care atrage atenţia că unele dintre soluţiile propuse "pot fi considerate ca încălcând principii de drept consacrate de Constituţie".

În încheiere, Alina Gorghiu îşi exprimă convingerea că judecătorii Curţii Constituţionale vor constata ilegalitatea unor articole din Legea pensiilor şi vor dispune corijarea lor.

"Dincolo de criticile de neconstituţionalitate formulate în textul sesizării, partea cea mai gravă a situaţiei este aceea că o gaşcă care formează o majoritate parlamentară conjuncturală ia decizii cu un impact social care vor marca multe generaţii de pensionari, subminând statul de drept şi instituind premisele unui stat mafiot. Dezbaterile pe marginea legii pensiilor transformate într-un veritabil circ de către reprezentanţii puterii, în frunte cu doamna Anastase, sunt o dovadă de sfidare a votului popular, vot care stă în spatele fiecărui parlamentar. Acest partid aflat vremelnic la putere nu are vocaţie democratică şi nici respectul cuvenit pentru milioanele de pensionari ai acestei ţări", mai declară deputatul PNL.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici