Raport francez: Cum a fost manipulat TikTok la alegerile prezidenţiale din România

Mecanismele complexe prin care alegerile prezidenţiale din România au fost manipulate prin intermediul platformei TikTok au fost dezvăluite de un raport detaliat al serviciului francez de informaţii VIGINUM.

Urmărește
716 afișări
Imaginea articolului Raport francez: Cum a fost manipulat TikTok la alegerile prezidenţiale din România

Raport francez: Cum a fost manipulat TikTok la alegerile prezidenţiale din România

Călin Georgescu, un candidat aproape necunoscut care era cotat cu mai puţin de 1% în sondaje cu patru săptămâni înainte de alegeri, a reuşit să obţină 23% din voturi (peste 2 milioane) în noiembrie 2024, făcând campanie aproape exclusiv pe TikTok. Ascensiunea sa fulminantă s-a bazat pe o operaţiune sofisticată de manipulare a platformei, arată raportul francez intitulat „Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor".

Operaţiunea a avut două componente principale. Prima a implicat activarea coordonată a mii de conturi TikTok pentru a creşte artificial vizibilitatea candidatului. Efectul a fost spectaculos: contul lui Georgescu şi-a triplat numărul de abonaţi între 10 şi 24 noiembrie, iar hashtagul asociat numelui său a acumulat peste 73,2 milioane de vizualizări în doar şapte zile.

A doua componentă a vizat recrutarea şi plata mascată a influencerilor. Peste 100 de creatori de conţinut cu audienţă totală de 8 milioane de urmăritori au fost plătiţi să posteze mesaje aparent neutre despre alegeri. Un singur utilizator, identificat sub pseudonimul BOGPR, a direcţionat donaţii de 381.000 de dolari către influencerii care îl promovau pe candidat.

„Serviciul Român de Informaţii semnalează că unii dintre influencerii recrutaţi pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU ar fi fost contactaţi prin e-mail prin intermediul agenţiei de
comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip. Pe 6 şi 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influenţă pe reţelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintr- o „constelaţie de firme” care au legătură cu o agenţie de publicitate ucraineană care se numeşte Zlodei”, se arată în raport.

Zlodei este condusă de Dmitriy Makarov, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani, care administrează şi un site de jocuri de noroc împreună cu directorul comercial Oleksandr Dovjenko. Compania a mai fost investigată în 2020 pentru crearea de cazinouri online ilegale şi spălare de bani.

România devine astfel a treia ţară europeană, după Georgia şi Moldova, care a fost ţinta unor manipulări masive ale procesului electoral la sfârşitul anului 2024.

TikTok, o reţea socială cu aproape 9 milioane de utilizatori în România, a jucat un rol central în această operaţiune din cauza algoritmului său de recomandare care poate fi uşor manipulat.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici