Ultimele 10 zile înainte de alegerile parlamentare. Sociologi şi analişti, despre campanie: ''Bizară'', ''plicticoasă'', fără lideri carismatici

Campania pentru alegerile parlamentare este ''bizară'', ''plicticoasă'' şi lipsită de politicieni carismatici, liderii din lumina reflectoarelor nefiind tocmai ''vârful de lance'' al partidelor, cei care ar putea aduce cel mai uşor voturi, au declarat pentru MEDIAFAX mai mulţi sociologi şi analişti.

Urmărește
1563 afișări
Imaginea articolului Ultimele 10 zile înainte de alegerile parlamentare. Sociologi şi analişti, despre campanie: ''Bizară'', ''plicticoasă'', fără lideri carismatici

Ultimele 10 zile înainte de alegerile parlamentare. Sociologi şi analişti, despre campanie: ''Bizară'', ''plicticoasă'', fără lideri carismatici

''Stranie, alt termen nu găsesc pentru acestă campanie electorală'', a declarat pentru MEDIAFAX sociologul Alin Teodorescu, adăugând că ''cele două mari partide au acelaşi slogan, cuvânt cu cuvânt. Nu înţelegi!''.

Campania PNL este ''în linie cu ceea ce au făcut pentru Primăria Capitalei, adică din lac în puţ'', a mai spus Alin Teodorescu.

Sociologul a criticat şi strategia PNL de a se asocia cu un premier în funcţie, afirmând că ''de la Petre Roman până la Victor Ponta'', toţi ştiu că eroziunea funcţie este atât de mare încât şansele de reuşită sunt puţin probabile.

''Liberalii s-au asociat cu numele lui Dacian Cioloş uitând că niciodată nu te asociezi cu numele unui prim-ministru în funcţie pentru că eroziunea funcţiei este atât de mare încât pierzi şi asta ştiu mulţi, de la Petre Roman până la Victor Ponta. Atunci când faci o campanie fie pentru prezidenţiale, fie pentru parlamentare nu te asociezi cu numele prim-ministrului în funcţie care este deja erodat'', a explicat Alin Teodorescu.

Sociologul a mai remarcat că USR şi PNL sunt foarte apropiate în sondaje şi a pus sub semnul întrebării intrarea ALDE în Parlament, dar şi a PMP, spunând că Traian Băsescu este o ''figură foarte bună, dar nu intră în Parlament''.

Sociologul Barbu Mateescu a afirmat că vizibilitatea organizaţiilor de partid în stradă este mai redusă decât în ultimii 10 ani din cauza legislaţiei în vigoare.

Absenţa liderilor carismatici din această campanie electorală a fost evidenţiată şi de Barbu Mateescu, care a declarat că liderii din lumina reflectoarelor nu sunt tocmai ''vârful de lance'' al partidelor, cei care ar putea aduce cel mai uşor voturi.

''Lipsesc liderii carismatici din această campanie. Cine este în lumina reflectoare nu este neapărat şi vârful de credibilitate al partidului, vârful de lance, jucătorul numărul 1, persoana care ar putea sa aducă cel mai uşor voturi. Cei mai credibili oameni din România, în ordine alfabetică, pentru că cifrele fluctuează, sunt toţi trei în plutonul din faţă la distanţe foarte mici, în marja de eroare, sunt Cioloş, Iohannis şi Ponta. Niciunul nu este chiar în prim planul campaniei, din motive diferite'', a argumentat Barbu Mateescu.

Sociologul a afirmat că din acest motiv există ''o tentaţie mai vizibilă la Liviu Dragnea decât la Alina Gorghiu de a se promova, de a emite mesaje care să mobilizeze''.

Cât priveşte ''fructificarea'' imaginii premierului Dacian Cioloş, Mateescu a menţionat că PNL a fost mult mai direct în a se asocia cu Cioloş, în afişe, în materiale care circula pe internet şi sunt promovate de partid, spre deosebire de USR.

''Cioloş nu prea face paşi în a se asocia cu PNL sau cu USR'', a mai remarcat el.

Deşi există o similitudine între PSD şi PRU, care au identificat un duşman exterior cu aliaţi în interior şi de care România trebuie protejată, PSD are un discurs mai moderat decât PRU şi asta de obicei ajută, a spus sociologul.

Cât priveşte rezultatul alegerilor din 11 decembrie, el a afirmat că ''trăim într-o epocă a surprizelor''.

''De câţiva ani şi la nivel global s-a văzut că trăim într-o epocă a surprizelor şi este posibil să existe o mutaţie semnificativă în favoarea unui partid sau al altuia, însă este foarte greu de estimat care dintre ele va beneficia de o asemenea scânteie, mobilizare la vot care să nu fie cuprinsă de sondaje, de mecanismele clasice de cercetare a opiniei publice'', a spus Mateescu.

Acesta a mai subliniat că actual climat este volatil şi sensibil şi că anunţul ALDE că Tăriceanu va fi premierul susţinut de partid sau declaraţiile lui Cioloş, mai îndepărtate de PNL şi USR, sunt evenimente care pot să ducă la o reacţie de câteva procente.

''Contează evenimentele care vor avea loc în săptămânile următoare şi mai ales exact înainte de vot cu câteva zile. Tocmai pentru că este o campanie aparent ternă şi fără mari evoluţii când are loc un eveniment acesta poate să schimbe situaţia, nu radical, dar suficient încât să schimbe rezultatul'', a concluzionat Mateescu.

La rândul său, Marius Pieleanu a declarat că actuala campanie electorală este ''o completare şi o prelungire a campaniei de la alegerile locale care nici aceea nu a fost spectaculoasă, cu unele mici excepţii, la fel de plicticoasă''.

De vină ar putea fi lipsa de bani, ca urmare a restricţiilor impuse de lege, precum şi ''penuria semnificativă de personalităţi publice care să atragă şi să coaguleze în jurul lor dezbatere în campania electorală''.

''Consultanţii partidelor cred că nu au avut suficient timp sau finanţare care să le permită să analizele în profunzime, să facă analize calitative tip focus grup, astfel încât să scoată un slogan care să fie acceptat de bazinul electoral respectiv şi au mers mai departe uşor manifacturier, pe repede înainte pentru că aşa spune regula să ai un mesaj de campanie, dar nu a fost analizat în profunzime. Am remarcat şi eu lipsa de imaginaţie a partidelor politice şi a consultanţilor acestora în ceea ce priveşte propunerea de un mesaj central, slogan, care să fie unul extrem de consistent şi să producă dezbatere'', a spus sociologul.

Pieleau a adăugat că un slogan ''foarte mult centrat pe persoana care candidează este cel al Elenei Udrea, <<O femeie cât 10 bărbaţi>> măcar din perspectiva faptului că produce dezbatre, sigur, cu ironiile de rigoare, dar a produs o dezbatere''.

El a accentuat că, spre deosebire de campaniile electorale anterioare, de pe scena politică lipsesc oratorii şi politicienii carismatici.

''Noi nu avem lideri politici care să aibă calităţi carismatice astfel încât să producă ei înşişi prin prezenţa lor o dezbatere la nivelul public. (…) Practic, Parlamentul Românie este lipsit cu desăvârşire de oameni care să aibă calităţi oratorice. Nu discutăm de ideologie, ci de calităţile oratorice. Dacă era Vadim Tudor la televizor, în campania electorală, nu conta neapărat că îţi plăcea sau nu, dar te uitai că erai curios să vezi ce spune şi mai ales modalitatea în care o spune'', a susţinut Pieleanu.

În opinia sa, Liviu Dragnea (PSD), Alina Gorghiu (PNL) nu au atribute carismatice, iar Traian Băsescu se înfăţişează electoratului într-o variantă ''mult atenuată faţă de anii percedenţi''.

''Noi nu mai avem astăzi (lideri carsimatici-n.r.). Nici Alina Gorghiu, nici Liviu Dragnea, nu sunt lideri carismatici, poate într-o oarecare măsură Traian Băsescu, dar mult atenuată faţă de anii percedenţi. Sunt lideri birocratici care ştiu să conducă un partid, care în organizează relativ bine, dar nu au explozia oratorică a lui Crin Antonescu sau Vadim Tudor. Chiar şi Victor Ponta, în calitate de preşedinte PSD avea momente când era foarte bun. Este adevărat că erau şi momente când era foarte slab'', a spus sociologul.

Nici preşedintele USR, Nicuşor Dan, nu are carismă, dar vine cu anumite elemente de noutate, în timp ce toţi ceilalţi candidaţi ai USR sunt în termeni sociologici birocraţi, a mai susţinut Pieleanu, nu dau naştere la emoţie socială sau individuală.

El a mai spus că în aceste ultime două săptămâni de populaţia are deja cristalizată o opţiune de vot, votează în funcţie de interesele imediate şi mai ales de capacitatea unora sau altora dintre partide de a le satisface aceste interese sau nevoi, nu votează ideologii sau mari proiecte.

Date sociologice amintite de acesta arată că prezenţa la urne în 11 decembre va fi până în 45%.

''Este posibil să crească puţin, dar nu semnificativ pentru că această campanie nu creează emoţie colectivă, nu dezbate teme care să fie pe agenda populaţiei în mod real şi care să provoace o ieşire la vot. În 2014 era vorba de două personalităţi, era o identificare mai uşoară, ieşeai pentru un nume, în general, oamenii nu ies pentru idei, ies pentru oameni'', a conchis Pieleanu.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici