UPDATE: Senatul a adoptat proiectul de lege pentru punerea în aplicare a noului Codului penal

(Adaugă declaraţia ministrului Justiţiei şi alte detalii privind cele patru coduri)

Urmărește
21 afișări

Senatul a adoptat, miercuri, proiectul de lege pentru punerea în aplicare a Codului penal şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii penale, iniţiat de Guvern.

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a catalogat acest proiect drept unul "de referinţă pentru ordinea juridică".

"Proiectul reprezintă încă un pas important către un obiectiv cheie al MJ - punerea în aplicare a noilor coduri fundamentale ale României. Transmit încă o dată un mesaj fără echivoc - codurile vor fi implementate într-un viitor foarte apropiat. Metodologia elaborării proiectului de către MJ a implicat analiza a aproximativ 300 de acte normative penale speciale sau extrapenale conţinând dispoziţii penale. Aceste aproximativ 300 de legi conţineau suprapuneri de texte, abrogări implicite asupra cărora planează incertitudinea, pedepse între care există diferenţe flagrante. Prin proiect se propune modificarea, completarea sau abrogarea a unui număr de 225 de acte normative. (...) Dezbaterea proiectului în comisiile Senatului a îmbunătăţit conţinutul normativ, amendamentele adoptate fiind în spiritul direcţiilor generale ale proiectului", a declarat Cătălin Predoiu.

Guvernul a transmis Parlamentului, în data de 22 iulie 2010, proiectul de lege legii de punere în aplicare a Codului penal şi pentru completarea şi modificarea unor acte normative care cuprind dispoziţii penale.

Prin proiect se propune modificarea, completarea sau abrogarea unui număr de aproximativ 225 acte normative, pe următoarele direcţii de reglementare: Reglementarea situaţiilor tranzitorii privind aplicarea în timp a legii penale; Abrogarea unor texte de incriminare din legislaţia specială, ca urmare a cuprinderii acestora în Partea specială a noului Cod penal sau pentru înlăturarea suprapunerii inutile a unor texte care protejează aceleaşi valori sociale; Completarea unor ipoteze de incriminare pentru a răspunde obligaţiilor asumate de statul român pe plan internaţional, decurgând din convenţii internaţionale ratificate, decizii-cadru sau directive; Adaptarea pedepselor pentru infracţiunile care rămân în legislaţia specială potrivit logicii sancţionatorii a noului Cod penal şi înlocuirea modului actual de aplicare a pedepsei amenzii din legislaţia specială, instituind sistemul zilelor-amendă şi pentru incriminările speciale; Dezincriminarea unor fapte prevăzute în legislaţia specială şi reglementarea lor drept contravenţii acolo unde este cazul, în aplicarea principiului minimei intervenţii care guvernează legislaţia penală a oricărui stat de drept; Interpretarea şi completarea unor texte din Codul penal.

De asemenea, proiectul de lege prevede abrogarea Legii 15/1968 privind Codul penal cu modificările şi completările ulterioare şi stabileşte data intrării în vigoare a prezentei legi şi a Legii 286/2009 privind Codul penal, precum şi necesitatea elaborării de către Guvern şi supunerii aprobării Parlamentului, a două proiecte de legi esenţiale pentru reforma sistemului judiciar în materie penală - proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune şi proiectul de lege privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Dezbaterea proiectului în Comisiile Senatului a îmbunătăţit conţinutul normativ, amendamentele adoptate fiind în spiritul direcţiilor generale ale proiectului, a susţinut ministrul.

Pregătirea aplicării noului Cod penal cuprinde, pe lângă această componentă legislativă reprezentată de Legea de punere în aplicare, şi o componentă de evaluare a impactului bugetar, de resurse umane şi logistice necesare pentru aplicarea noului cadru legal.

Evaluarea este realizată în cadrul unui program de asistenţă tehnică oferită prin Acordul de Împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucureşti, la 27 ianuarie 2006.

În urma acestei evaluări, MJ va detalia necesităţile logistice şi financiare privind pregătirea implementării Codurilor.

Demnitarul a mai spus că este important să se stabilească o dată realistă pentru implementarea codurilor în raport de pregătirea sistemului judiciar.

"Codurile vor intra în vigoare prin efectul legii, dar implementarea lor în viaţa reală nu se face de la sine. Pregătirea sistemului judiciar pentru implementarea codurilor presupune măsuri concrete din partea CSM, derularea unui program de pregătire profesională, alocarea ştiinţifică a resurselor umane, dimensionarea corectă a programelor de încărcare optimă pe instanţe şi parchete. Greul instituţional se mută pe umerii CSM. Iată de ce reînnoiesc apelul către dumneavoastră pentru normalizarea cât mai rapidă a situaţiei cvorumului CSM. Această instituţie este pusă acum în situaţia de a demonstra că poate să guverneze sitemul judiciar şi poate să imlementeze un proiect instituţional, derulat până acum cu succes de Guvern şi Parlament, respectiv noile coduri fundamentale ale României. Iată motivul pentru care am sprijinit constituirea şi operaţionalizarea CSM, iată motivul pentru care am acceptat solicitările CSM pentru găsirea unor soluţii temporare de cvorum, pentru asigurarea funcţionalităţii reale a plenului, până când procesul electoral se va finaliza", a mai afirmat Predoiu.

La rândul său, preşedintele Comisiei juridice din Senat, Toni Greblă (PSD), a arătat că, pentru întocmirea raportului, Comisia juridică a desfăşurat zece şedinţe speciale consacrate acestui proiect de lege.

"A fost un efort deosebit. (...) E un text care, în opinia tuturor, este echilibrat, e pus în acord cu prevederile corespunzătoare din Codul Penal şi s-a avut în vedere şi adoptarea Codului de procedură penală. Mai avem, din păcate, foarte mulţi paşi de făcut până la intrarea în vigoare a noului Cod penal. (...) Comisia juridică în unanimitate a adoptat un raport de admitere cu peste 100 de amendamente şi 150 de amendamente respinse", a precizat Greblă.

Liderul grupului PNL din Senat, Puiu Haşotti, a declarat că în protocolul de colaborare parlamentară al USL se arată foarte clar că opoziţia va vota în principiu împotriva tuturor proiectelor care vin de la Guvern şi doar în cazuri deosebite va vota în favoarea acestora.

"Grupul liberal va vota acest proiect", a anunţat Haşotti.

"Vom susţine acest proiect de lege din considerente ce ţin de importanţa lui şi pentru MCV şi pentru ceea ce înseamnă reforma Justiţiei", a anunţat Adrian Ţuţuianu în numele grupului PSD.

Raportul Comisie juridice a obţinut 109 voturi "pentru", 3 abţineri şi 2 voturi "împotrivă", în timp ce proiectul de lege a înregistrat 107 voturi "pentru", 4 abţineri şi 2 voturi "împotrivă".

Senatul a fost primă Cameră sesizată, decizia urmând să fie luată în Camera Deputaţilor.

În iulie 2009, noile Coduri penal şi civil au fost publicate în Monitorul Oficial, Guvernul având termen un an să supună Parlamentului spre adoptare proiectul de lege pentru punerea în aplicare a acestora.

În 24 iulie 2009, Codul civil a fost publicat în Monitorul Oficial numărul 511. El intră în vigoare la data care va fi stabilită în legea pentru punerea în aplicare a acestuia. În termen de 12 luni de la data publicării Codului civil, Guvernul este obligat să supună Parlamentului spre adoptare proiectul de lege pentru punerea în aplicare a codului civil.

La fel şi în cazul Codului penal, publicat în Monitorul Oficial numărul 510 din 24 iulie 2009. Guvernul are termen un an pentru a supune Parlamentului o lege prin care să anunţe termenul de intrare în vigoare, cu excepţia dispoziţiilor 2 şi 3 care intră în vigoare la patru zile de la publicarea Codului penal în MO.

În 30 iunie 2010, preşedintele Traian Băsescu a semnat decretele de promulgare a Legii privind Codul de procedură civilă (Cpc) şi a Legii privind Codul de procedură penală (Cpp), fiind publicate în MO.

Intrarea în vigoare a celor patru noi coduri este programată pentru octombrie 2011.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici