Accidentul de muncă de la Lujerului va fi înregistrat de angajatorii victimelor sau de RATB

Comisia care cercetează accidentul din Pasajul Lujerului va stabili dacă accidentul de muncă de traseu suferit de victime va fi înregistrat de angajatorii pasagerilor sau de către RATB, a declarat vineri, pentru MEDIAFAX, inspectorul general de stat de la Inspecţia Muncii (IM), Dantes Nicolae Bratu.

Urmărește
398 afișări
Imaginea articolului Accidentul de muncă de la Lujerului va fi înregistrat de angajatorii victimelor sau de RATB

IM: Accidentul de muncă de la Lujerului va fi înregistrat de angajatorii victimelor sau de RATB (Imagine: Mihai Dascalescu/Mediafax Foto)

Potrivit lui Bratu, comisia de cercetare constituită în cazul accidentului de joi din Pasajul Lujerului va trebui să decidă în privinţa persoanei juridice care va înregistra accidentul de muncă de traseu suferit de victime.

Legislaţia în vigoare prevede că acesta poate fi înregistrat nu numai de angajatorul victimelor, ci şi de angajatorul care se face responsabil de organizarea activităţii (transport urban), în urma căruia s-a produs evenimentul, respectiv Regia Autornomă de Transport Bucureşti (RATB), în acest caz.

Inspectorul general de stat de la Inspecţia Muncii a mai spus că, având în vedere raportul de constatare încheiat la faţa locului de către organele abilitate de poliţie, modul în care s-a produs evenimentul şi numărul mare al victimelor, mai ales din rândul pasagerilor aflaţi în tramvaiele implicate, membrii comisiei vor trebui să identifice toţi lucrătorii din acele tramvaie care se deplasau către locul de muncă.

"Pentru această categorie de victime, există prezumţia că au suferit un accident de muncă de traseu. Conform legislaţiei privind securitatea şi sănătatea în muncă, este accident de traseu dacă deplasarea s-a făcut în timpul şi pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă organizat de angajator şi invers. Comisia va verifica şi dacă deplasarea lucrătorilor se făcea fără abateri nejustificate de la traseul normal şi, de asemenea, dacă transportul se făcea în condiţiile prevăzute de reglementările de securitate şi sănătate în munca sau de circulaţie în vigoare", a mai spus inspectorul general de stat.

De asemenea, membrii comisiei de cercetare vor contacta angajatorii victimelor, pentru a se stabili cu exactitate caracterul de muncă al accidentului.

Bratu a explicat că, în fişa individuală de instructaj, traseul şi durata deplasării trebuie să fie menţionate de către persoana care efectuează instruirea introductiv generală, la începutul fişei, imediat sub numele angajatului.

"În baza elementelor rezultate din declaraţii, expertize şi a altor documente anexate la dosarul de cercetare întocmit, se vor stabili cauzele producerii evenimentului şi reglementările legale încălcate. Persoanele responsabile pentru aceste încălcări ale legislaţiei vor fi sancţionate contravenţional şi, după caz, se va face propunerea de continuare a cercetării sub aspect penal", a mai spus şeful IM.

Bratu a explicat că, potrivit Legii 319/2006, Legea sănătăţii şi securităţii în muncă, prin accident de muncă se înţelege "vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel putin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces".

Totodată, atunci când sunt accidentate cel puţin trei persoane în acelaşi timp, iar accidentul colectiv de muncă este generat de unele evenimente deosebite, avarii, explozii, cercetarea accidentului colectiv de muncă se face de către Inspecţia Muncii.

Dantes Nicolae Bratu a mai precizat că, din totalul persoanelor care suferă accidente de muncă, 40 la sută sunt victime în accidente de muncă de traseu şi circulaţie.

Echipa de cercetare, constituită la solicitarea conducerii IM, va cere efectuarea de expertize, pentru clarificarea aspectelor tehnice. Termenul pentru finalizarea cercetării este de 15 zile, dar poate fi amânat până la eliberarea expertizelor tehnice, dar şi pentru prezentarea actelor medicale care să ateste consecinţele evenimentului asupra sănătăţii victimelor, a mai spus Bratu.

Trei tramvaie ale liniei 41 au fost implicate, joi dimineaţă, într-un accident, în pasajul Lujerului din Capitală, pe sensul spre Piaţa Presei Libere. Potrivit RATB, unul dintre tramvaie a rămas defect pe linie, al doilea a oprit la timp în spatele primului, însă cel de-al treilea nu a reuşit să frâneze şi le-a lovit pe celelalte două.

Până joi la ora 16.00, cele patru spitale bucureştene unde au fost transportate victimele accidentului au înregistrat 86 de prezentări la Unităţile de Primiri Urgenţe (UPU), şapte persoane rămânând internate, după cum au declarat, pentru MEDIAFX, reprezentanţii unităţilor sanitare.

Ulterior, în jurul orei 19.00, reprezentanţii Brigăzii Rutiere au precizat că în accident au fost rănite 92 de persoane, dintre care "23 grav şi şase minor".

Numărul celor care s-au prezentat la spital ca victime ale accidentului din pasajul Lujerului este posibil să fi crescut, în după-amiaza zilei de joi, şi datorită faptului că RATB i-a asigurat pe cei răniţi de "sprijin moral şi material", au declarat pentru MEDIAFAX oficiali ai Poliţiei Rutiere.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici