Adevărul din spatele ştirii „Olena Zelenska şi-a cumpărat un Bugatti cu 4,5 milioane de euro”

Scrisă de un site francez, Vérité Cachée, informaţia îl are în spate pe John Mark Dougan, un fost militar american care locuieşte la Moscova şi care gestionează o reţea de site-uri cu ştiri false legate de Kremlin.

Urmărește
5342 afișări
Imaginea articolului Adevărul din spatele ştirii „Olena Zelenska şi-a cumpărat un Bugatti cu 4,5 milioane de euro”

Adevărul din spatele ştirii ”Olena Zelenska şi-a cumpărat un Bugatti cu 4,5 milioane de euro”

„Olena Zelenska şi-a cumpărat un Bugatti cu bani din ajutorul pentru Ucraina”. Această ştire falsă, care a navigat pe web în ultimele zile şi a fost distribuită de mii de utilizatori pe reţelele de socializare, are toate ingredientele pentru a fi credibilă: există „corupţie ucraineană”, preşedintele Zelenski fiind implicat, şi sunt bani pe care aliaţii (Statele Unite în frunte) îi alocă Kievului pentru a se apăra.

Distribuită de un ziar online anonim francez, ştirea a fost postată şi pe Twitter de Jackson Hinkle, un activist pro-Trump (şi pro-Rusia) cu peste 2,6 milioane de urmăritori. În spatele lui s-ar afla un personaj binecunoscut celor care se ocupă de dezinformarea online: John Mark Dougan, un fost militar american care acum locuieşte în Rusia.

La începutul lunii iulie s-a răspândit vestea că soţia preşedintelui ucrainean şi-ar fi cumpărat o maşină de lux, Bugatti Tourbillon. Pretul? 4,5 milioane de euro. Ocazia ideală ar fi fost vizita în Franţa făcută de Zelenski şi de partenera lui de viaţă, cu ocazia sărbătoririi celei de-a 80-a aniversări a Zilei Z, debarcarea în Normandia. Iar banii ar proveni de la „contribuabilii americani şi britanici”.

A fost prezentată şi o factură falsă (cu greşeli de ortografie uriaşe) în care se enumera modelul şi numele cumpărătorului: Olena Zelenska. Prima doamnă, în timpul şederii sale la Paris, ar fi testat exclusivul hypercar într-o avanpremieră la o expoziţie privată, cu două săptămâni înainte ca Bugatti să prezinte modelul, pe 20 iunie.

Totul însoţit de un videoclip în care un presupus angajat al companiei auto cu nume şi prenume - Jacques Bertin - a confirmat vizita preşedintelui ucrainean şi a soţiei sale la o reprezentanţă pariziană pe 7 iunie.

Doar că videoclipul a fost un deepfake realizat cu inteligenţă artificială, iar Bugatti a definit-o imediat drept „ştire falsă”, ameninţând şi cu acţiuni în justiţie.

Primul rezultat în Google

Prea târziu însă. Ştirea devenise virală înainte de a putea fi chiar infirmată, potrivit canalelor clasice de dezinformare. Publicată pentru prima dată pe un obscur site francez - Vérité Cachée - cu titlul „Olena Zelenska a devenit primul proprietar al noului Bugatti Tourbillon”.

Apoi a fost distribuită cu repeziciune pe canalele Telegram pro-Kremlin cu mii de urmăritori. În total, au fost atinse cel puţin 12 milioane de conturi.

Ştirea a fost indexată perfect şi pe Google: oricine ar fi căutat în ultimele zile după „Zelenski Bugatti” ar fi dat, ca prim rezultat al căutării,  pesteun link de la MSN (agregatorul de ştiri Microsoft).

De la o poveste falsă la un subiect trending online, în doar câteva ore. Reluat aproape instantaneu de zeci de instituţii mass-media ruseşti.

O reţea condusă de John Dougan

Conform cercetării BBC Verify şi a altor grupuri de verificare a faptelor - Recorded Future, Clemson University, NewsGuard - Vérité Cachée face parte dintr-o reţea condusă de John Mark Dougan, un fost ofiţer american care a lucrat ca poliţist în Florida şi în Maine, în anii 2000. În 2016, statul Florida a emis un mandat de arestare împotriva lui, fiind acuzat de 21 de infracţiuni.

FBI, aşa cum a scris CEO-ul NewsGuard, Steven Brill, îl are de mult în vizor pe Dougan, acuzându-l că este un „agent rus specializat în producerea unora dintre cele mai elaborate campanii de dezinformare ale ruşilor şi în prezentarea lor ca şi cum ar fi de la un jurnalist independent”.

Dougan a fugit la Moscova, unde a obţinut azil politic. Aici a început să dat informaţii despre starea de lucruri din teritoriile ucrainene ocupate şi să apară în grupuri de reflecţie şi emisiuni de televiziune.

NewsGuard, care a monitorizat dezinformarea online de câţiva ani, a declarat că a numărat cel puţin 170 de site-uri web posibil legate de guvernul rus. Şi potrivit BBC, adresele IP şi alte indicii ar sugera că Dougan este într-adevăr proprietarul site-urilor web care răspândesc ştirile false despre soţia lui Zelenski şi despre Bugatti.

A vizat cetăţenii britanici şi americani

Pagini online deghizate în site-uri de ştiri cu nume care aduc cu cele ale ziarelor The Houston Post, The Boston Times, DC Weekly, London Crier sau Great British Geopolitics au răspândit deja ştiri false în trecut: de la FBI, care ar fi a spionat conversaţiile lui Trump despre homosexualitatea ascunsă a lui Macron, până la achiziţionarea de către Zelenski a unei vile cu Regele Charles la un preţ foarte mic.

„În 2016, o operaţiune de dezinformare ca aceasta ar fi necesitat probabil o armată de troli cibernetici”, a explicat, pentru Wired Us, McKenzie Sadeghi, şeful AI la NewsGuard.

Astăzi, datorită inteligenţei artificiale generative, o mare parte din aceasta pare să fie făcută în primul rând de un singur individ, John Mark Dougan, adaugă acesta.

Potrivit BBC Verify, de data aceasta, obiectivul nu a fost doar discreditarea cuplului prezidenţial ucrainean, ci a vizat în principal cetăţenii britanici şi americani: primii au votat pe 4 iulie (ştirile false au fost răspândite în ajunul votului), în timp ce, în Statele Unite ale Americii, alegerile prezidenţiale vor avea loc în luna noiembrie.

Intenţia operaţiunii, nu prea voalată, a fost să demonstreze că fondurile contribuabililor destinate Kievului vor fi de fapt utilizate pentru alte scopuri.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici