Aglomeraţie la CAS Bucureşti, aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul - FOTO

Aproape 1.000 de persoane au aşteptat la coadă, luni, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti pentru a-şi lua cardul de sănătate sau o adeverinţă, după ce la sfârşitul săptămânii trecute medicii de familie le-au spus că din 1 mai nu vor mai fi primiţi în spitale fără acesta.

Urmărește
995 afișări
Imaginea articolului Aglomeraţie la CAS Bucureşti, aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul - FOTO

Aglomeraţie la CAS Bucureşti, aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul (Imagine: Alexandru Hojda/Mediafax Foto)

Încă de la ora 05.00, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB) s-au adunat câteva zeci de persoane. Numărul acestora a crescut în orele următoare, astfel că până la 13.00 aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul de sănătate sau o adeverinţă.

"Am venit de la 5 dimineaţa să-mi caut cardul. Am auzit de la medicii de familie că nu ne mai primesc la spital dacă nu avem card de sănătate. Aici, la Casa Bucureşti ni spune să-i reclamăm pe doctorii care ne spun aşa ceva, pentru că nu este corect cum procedează medicii", a spus una dintre persoanele care venise să ia cardul pentru un nepot ce urmează să fie internat, marţi, într-un spital privat aflat în relaţie contractuală cu CASMB.

Purtătorul de cuvânt al CASMB, Cristina Călinoiu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că implementarea, de la 1 mai, a cardului de asigurări de sănătate a creat, în principal, aglomeraţie, după anunţul medicilor de familie că pacienţii nu vor primi servicii medicale fără card.

"Oamenii spun că medicii nu îi primesc fără aceste carduri. I-am rugat să-i reclame pe doctori, pentru că aceştia nu au voie să-i refuze, dar decât să se certe cu medicul lor, oamenii preferă să vină la CASMB şi să se certe cu noi", a spus Cristina Călinoiu.

Potrivit acesteia, de mai bine de o lună, CASMB a lansat mai multe aplicaţii, astfel încât toţi cei care nu au primit cardul să-l poată ridica în condiţii civilizate.

"Bucureştenii puteau solicita cardul on-line şi erau programaţi pentru acest lucru, puteau să vină la CASMB să depună o cerere, dacă voiau să vină personal. Oamenii au stat liniştiţi şi doar în ultimele zile şi-au dat seama că au nevoie de card. Facem apel la furnizorii de servicii să-i primească pe toţi pacienţii, chiar dacă aceştia nu au cardul de sănătate asupra lor, din diverse motive.

În Bucureşti, au fost acordate, luni, aproape 7.500 de servicii medicale. Dintre acestea, au fost acordate 3.608 servicii medicale fără card, 2.946 de către medicii de familie, iar 3.823 după validarea cardului, dintre care 2.277 de către medicii de familie.

Unele dintre problemele identificate luni au fost cauzate şi de faptul că unii medici nu au înţeles cum poate fi utilizat cardul de sănătate. Spre exemplu, cardul de sănătate trebuia introdus în cititor şi menţinut acolo până când asiguratul îşi tasta PIN-ul ales de el şi primea validarea acestuia din partea sistemului. Toate celelalte operaţii, respectiv consultaţia şi redactarea reţetei, puteau fi făcute după scoaterea cardului din cititor.

Din acest motiv, unii medici de familie au avut nevoie şi de patru ore pentru a consulta trei pacienţi, după cum au semnalat aceştia.

Cei mai mulţi medici au reclamant faptul că sistemul se blochează frecvent, iar validarea cardului este greoaie. Potrivit Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, medicii din toată ţara au primit două tipuri de erori, ambele făcând imposibilă activarea cardurilor, respectiv UM indisponibilă şi Token - lipsă.

Dacă la medicul de familie au fost situaţii, potrivit declaraţiilor acestora, în care în patru ore au putut consulta trei pacienţi, cu totul alta a fost situaţia la spitale. De exemplu, la Spitalul "Sfânta Maria" din Capitală, fişa de internare putea fi întocmită în medie în 15 minute, pe baza cardului de asigurări de sănătate.

Un semnal de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Ministerul Sănătăţii este acela că toţi furnizorii trebuie să acorde servici medicale, întrucât nu-i poate fi anulată unei persoane calitatea de asigurat doar pentru că nu a intrat în posesia cardului.

Din 1 mai, cardul naţional de sănătate a devenit unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale.

Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, declara, în 29 martie, că aproape 840.000 de persoane nu şi-au ridicat cardul de sănătate de la casele de asigurări de sănătate sau de la medicul de familie, dar vor primi servicii medicale şi medicamente şi după 1 mai, când cardul devine obligatoriu, consultaţiile fiind monitorizate separat.

Din prima zi de funcţionare a cardului naţional de sănătate, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate, cât şi în urma verificării asiguraţilor în sistem, în cazul celor care nu a intrat încă în posesia cardului de sănătate. î

Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului.

Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.

În prima zi de implementare a sistemului informatic privind cardului naţional de sănătate, reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Bucureşti au verificat 16 unităţi sanitare, respectiv Spitalul Clinic "Sfânta Maria", Spitalul Clinic de Urgenţă "Sfântul Pantelimon", Spitalul Clinic de Urgenţă Bagdasar-Arseni, Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti, Spitalul Clinic de Urgenţă Floreasca, toate cele trei institute de pe platforma Fundeni, Spitalul Clinic de Urgenţă "Marie Curie", Institutul Hociotă, Spitalul Clinic de Chirurgie Plastică, Reparatorie şi Arsuri, Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Clinic "Th. Burghele", Spitalul Clinic Colţea, Spitalul de Pneumoftiziologie "Sfântul Ştefan" şi Spitalul Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială "D. Teodorescu". În toate spitalele verificate, cititoarele de carduri funcţionau în parametrii normali pentru internări, externări şi alte servicii medicale, iar personalul era instruit pentru folosirea sistemului.

Introducerea cardului de sănătate nu modifică drepturile asiguraţilor la servicii medicale. Serviciile medicale de urgenţă se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că acestea se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate.

De asemenea, copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiţionat, indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi.

Persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici