Angajaţi Bechtel: Un viaduct de pe Autostrada Transilvania are fisuri

Un comunicat transmis luni presei, semnat "un grup de angajaţi Bechtel", la care sunt ataşate poze, semnalează că pe tronsonul 3 C al Autostrăzii Transilvania un viaduct are fisuri, iar pilonii ar putea să cedeze la presiunea apei.

Urmărește
441 afișări
Imaginea articolului Angajaţi Bechtel: Un viaduct de pe Autostrada Transilvania are fisuri

Angajaţi Bechtel: Un viaduct de pe Autostrada Transilvania are fisuri (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit comunicatului citat, "grupul de angajaţi Bechtel" arată că a mai prezentat aspecte cu privire la deficienţele în execuţia lucrărilor pe tronsonul 3C, respectiv Suplacu de Barcău - Borş, dar nu a reuşit să determine factorii de decizie din Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale să ia atitudine şi să dispună măsuri de remediere a situaţiei.

Conform sursei citate, conducerea Bechtel cere Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale acceptarea unui viaduct care nu respectă prevederile legale din domeniul construcţiilor.

"Nu vrem să îl contrazicem pe domnul profesor Burtescu Florian (expert care a întocmit un raport privind calitatea lucrărilor pe tronsonul respectiv - n.r.), dânsul este expert tehnic autorizat, însă a susţine că fisurile la viaduct nu sunt critice şi nu afectează structura acestuia ... presupune un curaj deosebit ... Oare doar 0,09% din fisuri au caracter de crăpătură, având dimensiuni mai mari de 2 milimetri? Iar 86% din fisuri sunt sub 0,3 milimetri? Sigur nu invers?", întreabă autorii comunicatului, care adaugă că expertiza lui Florian Burtescu este contrazisă de rapoartele asupra calităţii muncii prestate de Bechtel, întocmită anul trecut de firma de consultanţă Egis Route Scetauroute, care ar fi evidenţiat mai multe încălcări ale normelor legale în domeniul construcţiilor.

În opinia autorilor comunicatului, este posibil ca rapoartele executate de firma de consultanţă să nu fi ajuns la Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Acelaşi grup susţine că fisurile din viaduct nu pot fi reparate pentru că nu există materialele necesare şi că există posibilitatea ca pilonii de susţinere să nu reziste la presiunea apei.

"Dacă pilonii vor rezista acţiunii continue a apei, dânsul va avea dreptate, dacă, însă, peste câţiva ani, aceştia vor prezenta probleme, cine îşi va asuma responsabilitatea? Dânsul? Bechtel? Statul român, care le suportă pe toate, mai ales în perioada de criză? Din care bani? Tot din buzunarul românului necăjit ? Sau din ceva împrumuturi externe, care să înglodeze ţara în datorii? Recomandarea domnului profesor permite reluarea lucrărilor de instalare a grinzilor şi susţine în fapt interesele Bechtel, care nu putea obţine în totalitate contravaloarea activităţilor de fabricare a acestora până la punerea în operă", se arată în acelaşi comunicat.

Aceiaşi angajaţi susţin că raportul întocmit de expert anulează toate constatările făcute anul trecut de angajaţii Egis Route Scetauroute la viaductul de la Suplacu de Barcău.

"Se văd clar deviaţiile în plan vertical ale armăturilor la piloţi care erau în afara toleranţelor admise, neconformităţi în realizarea armăturilor piloţilor, a fost sesizată calitatea necorespunzătoare a betonului cu ocazia spargerilor de capete de piloţi. În aceste condiţii, s-ar impune ca şefii Companiei Naţionale de Autostrăzi să solicite o contraexpertiză pentru a se obţine şi o altă opinie autorizată cu privire la durabilitatea lucrărilor puse în operă la viaductul de la Suplacu de Barcău", se mai arată în comunicat.

Conform acestuia, "calitatea muncii Bechtel" s-a făcut simţită şi în realizarea taluzurilor pe tronsonul 3C, anul trecut producându-se mai multe alunecări ale acestora.

"Chiar toate au fost rezultatul acţiunii apelor pluviale? Cine a suportat oare costul reparaţiilor? Bechtel sau statul român? S-a promis finalizarea în anul 2009 a 20 de kilometri de autostradă pe tronsonul 3C, însă chiar nu mai pune nimeni preţ pe calitate? Cum să reziste infrastructură rutieră la preconizatul trafic european care se va desfăşura pe autostradă, când la fundaţie sunt utilizate materiale de slabă calitate? În loc de balast, oare se poate pune chiar noroi? De ce nu se respectă prevederile legale în domeniul construcţiilor rutiere? Chiar nu realizează nimeni că deficienţele lucrărilor ascunse, dacă nu sunt identificate la timp, pot avea efecte pe termen lung? Ne aşteptăm cu toţii la lucrări de calitate, însă atâta timp cât executantul are toate drepturile, iar Compania de Autostrăzi toate obligaţiile, singurul lucru care ne mai rămâne este speranţa. Credem că fotografiile de la faţa locului sunt mai convingătoare decât vorbele noastre", conchid autorii comunicatului.

Reprezentanţii companiei Bechtel susţin că Autostrada Transilvania respectă cerinţele ISO9001

În replică, reprezentanţii companiei Bechtel susţin că proiectul Autostrada Transilvania respectă cerinţele ISO9001 privind sistemul de gestiune a calităţii şi că vor chema ziariştii pe şantier pentru a vedea lucrările puse în discuţie în comunicatul anonim.

Potrivit unui comunicat transmis, luni, de directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu, din totalul de materiale testate în cadrul proiectului, 98 la sută trec testele de calitate de la prima încercare.

"Ca urmare a unor mesaje tendenţioase trimise astăzi (luni - n.r.) de o persoană care nu îşi afirmă identitatea, dar care atacă nivelul calităţii lucrărilor la Autostrada Transilvania, vă trimitem poziţia noastră oficială: din totalul de materiale testate în cadrul proiectului, 98 la sută trec testele de calitate de la prima încercare", arată Bogdan Sgârcitu.

Potrivit acestuia, testele sunt efectuate conform sistemului ISO9001, care acoperă toate domeniile legate de management-ul de proiect, inginerie, proiectare, achiziţii, construcţii şi dare în folosinţă a construcţiilor civile, şi include teste pe sol, balast, umplutură de rocă, ciment, armături, sudură, toroane de cabluri, densitate, compactare, rezistenţă beton etc.

Conform acestuia, restul de două procente din totalul de materiale se relucrează sau se înlocuiesc fără niciun cost pentru Compania Naţională a Drumurilor Naţionale (CNADNR), astfel încât se realizează o rată de trecere de 100 la sută a materialelor încorporate în lucrări.

"Din toate lucrările efectuate până acum, numai 0,16 la sută nu s-au încadrat în standardele de calitate. Cu alte cuvinte, 99.8 la sută din lucrările efectuate până în prezent respectă standardele de calitate anticipate. Lucrările din prima categorie vor fi remediate sau înlocuite", se arată în comunicat.

Potrivit acestuia, mesajul care a ajuns, luni, la presă, face parte dintr-o serie de iniţiative care au ca obiectiv denigrarea activităţii Bechtel prin crearea unei false impresii cu privire la ceea ce se întâmplă pe şantier.

"Pentru a putea combate aceste iniţiative răuvoitoare, vă stăm la dispoziţie cu orice informaţii necesare. În plus, vom organiza în perioada următoare o vizită pe şantier pentru presă în care vom da posibilitatea vizionarii tuturor lucrărilor puse în discuţie", se mai arată în comunicat.

Până la sfârşitul anului, Bechtel trebuie să finalizeze 42 de kilometri de autostradă, pe tronsonul Câmpia Turzii-Gilău, şi viaductul în Suplacu de Barcău.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici