Autoritatea emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate cere anularea

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a decis că autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate cere instanţei anularea acestuia. Decizia este obligatorie.

Urmărește
6530 afișări
Imaginea articolului Autoritatea emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate cere anularea

Autoritatea emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate cere anularea

Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept al ÎCCJ a admis sesizarea Curţii de Apel Constanţa şi a stabilit că în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, „autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate solicita instanţei anularea acestuia”.

Decizia ÎCCJ este obligatorie.

Curtea de Apel Constanţa a solicitat completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, prin care să se dea o rezolvare de principiu cu privire la următoarea chestiune de drept: „În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ poate solicita instanţei anularea acestuia?”.

„Din interpretarea sistematică a dispoziţiilor cuprinse în art. 1 alin. (6), art. 7 alin. (11) şi art. 11 alin. (2) şi (4) din Legea 554/2004 reiese voinţa legiuitorului potrivit căreia nelegalitatea unui act administrativ normativ poate fi invocată oricând (prin plângere prealabilă sau prin acţiune în justiţie), în timp ce nelegalitatea unui act administrativ individual poate fi invocată doar pe o perioadă determinată, indiferent de persoana fizică sau juridică (inclusiv autoritatea emitentă) care invocă nelegalitatea. Astfel, conform art. 7 alin. (11) şi art. 11 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 554/2004, în cazul actelor administrative normative, plângerea prealabilă şi acţiunea în anulare pot fi formulate oricând. În schimb, în cazul actelor administrative individuale, atât plângerea prealabilă, cât şi acţiunea în anulare se formulează pe o perioadă determinată”, arată ÎCCJ.

Mai mult, termenul de introducere a acţiunii este de un an, atât în cazul acţiunii introduse de autoritatea publică emitentă, conform dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea 554/2004, cât şi al acţiunii în anulare introduse de persoana vătămată, în temeiul dispoziţiilor art. 11, argumentează ÎCCJ.

În urma analizării textelor de lege, jurisprudenţei, opiniilor specialiştilor consultaţi, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în Decizia nr. 74/2023 a stabilit că în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate solicita instanţei anularea acestuia.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici