Bancpost renunţă la un comision care nu era prevăzut în contracte

Bancpost a anunţat, luni, că renunţă la comisionul de 0,59 la sută din sold care nu era prevăzut în contractele cu clienţii, după ce Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat banca, săptămâna trecută, cu 60.000 de lei, a declarat preşedintele autorităţii, Dan Vlaicu.

Urmărește
188 afișări
Imaginea articolului Bancpost renunţă la un comision care nu era prevăzut în contracte

Bancpost renunţă la un comision care nu era prevăzut în contracte (Imagine: Mediafax Foto)

"Reprezentanţii Bancpost au spus că îşi vor anunţa şi clienţii că acest comision nu se mai aplică. Din punct de vedere legislativ, era incorect", a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, preşedintele ANPC, Dan Vlaicu.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a iniţiat, la jumătatea lunii octombrie, un proiect de ordonanţă de urgenţă care reglementează relaţiei dintre clienţi şi bănci, stabilind ca băncile să nu poată introduce sau mări comisioanele pe durata derulării unui contract, iar dobânda să fie calculată transparent.

Dan Vlaicu declara că propunerea legislativă este necesară în condiţiile în care tot mai mulţi români solicită împrumuturi băncilor, iar numărul reclamaţiilor înregistrate de instituţie pe acest segment al serviciilor a ajuns la aproximativ 1.300 de la începtul anului.

Clienţii au reclamat faptul că băncile modifică dobânzile în mod unilateral fără a-i notifica sau fără a-i anunţa pe ce bază exact se modifică, comisioanele se majorează pe parcursul contractului fără a fi informaţi sau se introduc în contract altele noi, fiind nemulţumiţi totodată şi de unele costuri nejustificate la tranzacţiile bancare, a precizat Dan Vlaicu.

Preşedintele ANPC a subliniat că proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor care reglementează activitatea băncilor va intra în vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile după publicarea în Monitorul Oficial.

Una dintre prevederile proiectului de reglementare a creditării se referă la comisioanele bancare. Astfel, proiectul de act normativ interzice introducerea de noi comisioane şi majorarea celor existente în contract.

De asemenea, clienţii trebuie informaţi corect în faza precontractuală. Astfel, la cererea oricărei persoane banca este obligată să ofere contractul tip pentru acel produs de credit şi o simulare de costuri, pentru ca fiecare client că aibă posibilitatea de a le analiza.

"Erau situaţii în care clientul semna contractul la bancă, îl citea sau nu şi după două săptămâni primea contractul şi graficul de rambursare a creditului prin poştă, când înţelegea că s-a angajat la condiţii de rambursare costisitoare pentru el. Aceste lucruri nu sunt permise. Nu exista o obligaţie pentru bănci de a oferi la cerere o simulare de costuri. Băncile de bună credinţă informau corect clienţii privind aceste costuri, altele nu", afirma Vlaicu.

În plus, dacă o bancă vrea să modifice clauzele contractului, clientul trebuie informat cu 30 de zile înainte. Mai mult, clientul poate accepta acest sau refuza acest lucru, caz în care poate restitui creditul fără plata comisionului de rambursare.

Amenzile pe care băncile le-ar putea plăti în cazul nerespectării acestor reguli sunt cuprinse între 5.000 şi 50.000 de lei.

Preşedintele ANPC declara în iulie că în ultimele luni specialiştii instituţiei şi inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti - Ilfov au verificat 20 de instituţii bancare.

În urma acestor controale, 14 bănci au fost sancţionate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei. Acesta preciza că au fost amendate Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank, Carpatica.

Controlul inspectorilor ANPC a evidenţiat mai multe abateri în relaţia client-bancă, cum ar fi comisioane introduse pe parcursul derulării contractului care nu erau menţionate la momentul încheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere), tarife disproporţionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverinţe necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinanţare externă), modificarea unilaterală a dobânzilor şi comisioanelor fără notificare. Neafişarea comisioanelor bancare pentru operaţii curente, deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare, comportament abuziv al angajaţilor băncilor (limbaj grosolan, refuzul de a prelua reclamaţii) sunt alte nereguli depistate de inspectorii ANPC. Echipa de control a insistat, de asemenea, şi pe stabilirea existenţei clauzelor abuzive în contracte.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici